Fergus Kennedy: A Canon Log beállítással nincsenek korlátok
Miután egy kereskedelmi tv projektjéhez használta a Canon EOS 5D Mark IV gépet, Fergus Kennedy filmes azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megnézi, milyen messze tud elmenni a kamerával kreativitás tekintetében. Fergus eredeti szakmája tengerbiológus, és még mindig a természetet filmezi. Egyre inkább dolgozik azonban olyan állóképeken és videókon, melyeket a televízió és hirdetések világában dolgozó különféle ügyfelek kérnek tőle, és kifejezetten a drónok használatára összpontosít a drámai légi felvételek rögzítésénél.
Fergus új projektje személyes jellegű volt, mely szabadságot biztosított neki ahhoz, hogy kibontakoztassa a saját ötleteit. Ő és testvére, Nick, aki az operatőr szerepét töltötte be, a határokat feszegetve meg akarták nézni, hogy mit tudnak elérni. Fergus felismerte, hogy az EOS 5D Mark IV Canon Log frissítése nagyszerű előnyöket biztosíthat a drónnal történő felvételkészítés néhány kihívást jelentő körülményei között. A Canon Log lehetővé teszi, hogy többet rögzítsünk az érzékelő dinamikatartományából, ami aztán az utómunkálatok során az árnyalás közben felhasználható egy bizonyos megjelenés és különböző kamerákkal készített felvételek összekapcsolásához. Ez egy nagyon hatékony felszerelés, amely most már normát jelent a professzionális operatőrök számára, és mivel az EOS 5D Mark IV gépen is megtalálható, ezért komoly digitális filmkészítőeszköznek tekinthető.
„A múltban a Canon XC10 gépet használtam a 4K minőségű, drónnal történő néhány felvételkészítéshez” – magyarázza Fergus. „Nagyon jó, szép és könnyű kamera volt. Az EOS 5D Mark IV azonban nagy felbontású fényképeket is készít, és hasznosítani tudja az EF objektívek kiváló és átfogó választékát, ezáltal a készülék több módon is használható. Szerettünk volna egy videót készíteni gyors mozdulatokból álló sportokról kapcsolódó vágások segítségével, ami azt jelentette, hogy a legjobb minőségre és árnyalási rugalmasságra volt szükségünk az utómunkálatok során. A Canon Log beállítással az EOS 5D Mark IV képes volt erre.”
"Az EOS 5D Mark IV nagyon praktikus videokamera, amely 4K minőséget, mostantól pedig Canon Log beállítást is biztosít készülékszoftver-frissítő szolgáltatással"
„Az EOS 5D Mark IV nagyon praktikus videokamera, amely 4K minőséget, mostantól pedig Canon Log beállítást is biztosít készülékszoftver-frissítő szolgáltatással” – teszi hozzá Fergus. „Használhattuk volna a C300 Mark II készülékünket, mely illeszkedett volna a drónjaikra. Az EOS 5D Mark IV azonban könnyebb, így hosszabb repülési időkre számíthattunk.”
Az akadályok fölé repülés
Fergusnak a projekt során számos kihívással szembe kellett néznie. Először is, számos helyszínen lévő, különböző tevékenységek felvételeinek összekapcsolása problémásnak bizonyulna. Ezt elég nehezen lehetne kivitelezni az effajta gyorsan pörgő események esetében, de még inkább nehéz ez, amikor drónt reptetnek egy sűrű erdő felett.
Az egyik legnagyobb kihívás akkor bukkant fel, amikor egy kiteszörföst filmeztek sportolás közben. „Ez volt az ötödik reptetésünk” – magyarázza Fergus. „A drón körülbelül 5 méter magasan volt és 200 méterre a tengerparttól, amikor elkezdett lemerülni. Nem akart válaszolni, amikor az irányítókart felfelé nyomtuk, és lassan elmerült a vízben, ahonnan soha többé nem került elő.” Fergus szerint a fő repülési akkumulátor egyik cellája meghibásodott. Szerencsére egy biztosítási kárigényt követően újra a levegőben voltak. „Az új drón hat akkumulátorral rendelkezik, nem pedig eggyel” – teszi hozzá Fergus. „Így ha az egyik meghibásodik, nem fog leszállni!”
„Ez a felvétel három ember (a drónt irányító ember, az operatőr és a felvétel alanya, a sportoló) műveleteinek gondos megszerkesztését igényelte” – folytatja Fergus. „Mind a hármunknak pontosan kellett időzítenie, ami nem volt egyszerű – végén mindegyik felvételt kb. 20 alkalommal kellett elkészítenünk, hogy tökéletesen meg legyen örökítve az adott művelet.” Az EOS 5D Mark IV megbízhatósága és rugalmassága felbecsülhetetlennek bizonyult, és magabiztossá tette Fergust és csapatát afelől, hogy a kamera mindegyik felvételt, amelyet hárman kiviteleztek, szépen rögzíti.
„A fényviszonyok számos potenciális problémát vetettek fel” – teszi hozzá Fergus. „Az erdőt sötét árnyékok és nagyon fényes területek tarkították. A föld felett, ha megfelelően fényes az ég, a föld árnyékban van, így mélyebbre kell ásnod az árnyékokban anélkül, hogy a fényes területek túl halvánnyá válnának. A tenger felett rengeteg olyan pont van, ahol a vakító fény visszatükröződik. Ez mind próbára teszi a kamera dinamikatartományát, tartományát és kodekét, mivel előfordulhat, hogy egy adott expozíció jól működik a fényes területek esetében, de az árnyékoknál nem, és fordítva. Ha állóképeket készítesz, megbirkózhatsz vele azzal, hogy RAW formátumot választasz a felvételkészítéshez. Videó készítésekor azonban a lehető legnagyobb tartományra van szükséged, hogy a dinamika utólag vonzónak hasson. Ezért bizonyult ennyire hasznosnak a Canon Log megérkezése az EOS 5D Mark IV gépre, mivel megadja neked ezt a tartományt.”
Árnyékolás
Az EOS 5D Mark IV, amelyet Fergus és Nick a drónra felszerelt, egy szimpla, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM objektívvel rendelkezett, amely minden igényüknek eleget tett. „A videót 4K minőségben vettük fel 30 képkocka/másodperc sebességgel, valamint 1/50 másodperces záridővel” – teszi hozzá Fergus. „Számos rekesznyílást használtunk az általános megvilágítástól függően, bár egy ND-szűrő is hozzáadásra került az objektívhez, amikor nagyon erős volt a fény.”
„Az idő nagy részében ISO 400 érzékenység mellett készítettük a felvételeket, kivéve amikor csökkent a fényerősség, akkor egészen ISO 3200 érzékenységig felmentünk” – magyarázza Fergus. „A Canon Log beállítás ISO 400 érzékenység mellett biztosít optimális tartományt, 12 lépésben. Azonban az egyik funkció, amely a Canon Log beállítást még könnyebben használhatóvá teszi az az, hogy engedélyezheted a Megtekintéssegéd előnézetet, mely megmutatja, hogy az árnyalást követően hogyan fog kinézni a felvétel. Továbbá ki tudtuk ezt adagolni a kamera HDMI-kimenetén keresztül a tartóra, majd pedig vezeték nélkül átvinni ezt 1080p felbontással a földön lévő monitorokra. Nehéz megmondani, hogy árnyékokat tüntetsz el vagy fényes területeket halványítasz, amikor a natív Canon Log beállítást nézed, ezért a Megtekintéssegéd valóban hasznos ennek elkerüléséhez, még akkor is, ha a te általad használt végső árnyalás egy kicsit el is tér.”
"…Az EOS 5D Mark IV könnyen működtethető kiegészítő kameraként a Canon Cinema EOS kamerák mellett."
Fergus számára az EOS 5D Mark IV megnövelt videofelbontása volt az eredeti ok, amiért megvette a kamerát, de a Canon Log megérkezésével mostantól még több okot talál arra, hogy a tulajdonosa legyen. „Az ügyfelek egyre inkább 4K minőséget kérnek” – magyarázza. „Azonban utólag is meg van a plusz mozgástered, hogy körülvágást alkalmazz. A Canon Log beállítással még nagyobb rugalmasságot kapunk. Hasonló referenciatáblázatokat használhatsz a C100 és C300 esetében. Ezek a referenciatáblázatok előre meghatározott árnyékolást alkalmaznak a felvételen, amikor több kamera felvételét kell kombinálnod. Valójában megpróbáltuk ugyanazokat a referenciatáblázatokat használni, mint a C300-as esetében, és a felvételek igazán jól illeszkedtek. Az EOS 5D Mark IV könnyen működtethető kiegészítő kameraként a Canon Cinema EOS kamerák mellett.”
Ezen felvétel esetében Fergus a natív M-JPEG felvételt 4K minőségből ProRes formátumba konvertálta az EOS 5D Mark IV segítségével, mielőtt importálta volna az Adobe Premiere Pro szerkesztőszoftverbe az egyenletesebb lejátszás érdekében. A natív 4K-fájl nagyon egészséges 500 Mb/s adatsebességgel kerül rögzítésre, a ProRes pedig lecsökkenti ezt, hogy kezelhetőbb legyen, ezáltal a szerkesztőhardverek és -szoftverek egyszerűen tudnak vele dolgozni. „Nem igazán veszítesz azzal, ha egy kiváló minőségű ProRes verzióvá alakítasz át, mivel az eredeti felvétel annyira jó” – meséli lelkesen Fergus.
„A Lumetri árnyékolási eszközöket használtuk Premiere Pro alkalmazásban. A rendkívül változatos fényviszonyok miatt minden egyes felvételt külön árnyaltunk, de kiinduló pontként széles dinamikatartományú referenciatáblázatot használtunk. Ezt követően tökéletesítettük a görbéket, az árnyékokat, a fényes területeket, a fehéreket és a telítettséget. Nem kellett túlzottan belebonyolódnunk vagy intenzíven dolgoznunk a felvétellel való munka során. Nem éreztük úgy, hogy bármit, ami elveszett, vissza kellene állítanunk, és nem túlzottan stilizált megjelenést kerestünk. Természetesebb volt, így arra összpontosítottunk, hogy minden felvételből a legjobbat hozzuk ki.”
Hosszú és előnyös kapcsolat
Fergus alaposabban szeretné használni az EOS 5D Mark IV több lehetőségét a jövőbeli projektjei során. „Számomra ez munkaeszköz: napról napra használom a kamerát állóképekhez, illetve most már drónokon állóképekhez és videókhoz. Az első változat óta EOS 5D gépeim vannak, mindig teljesen megbízhatók voltak, és körbeutazták velem a világot. Ezen a héten veszek egy víz alatti tokot, így a Mark IV gépem velem lehet az indonéziai búvárkodásom során, melyre idén fogok sort keríteni. A víz alatt tapasztalható fények és árnyékok közti kontrasztokkal a Canon Log mód felbecsülhetetlen lesz ott is.”
Fergus Kennedy: FLOW
Kapcsolódó tartalom
Termék
Dual Pixel RAW
Tudd meg, hogyan használhatod a Dual Pixel RAW formátumot mikrobeállításokhoz, bokeh eltoláshoz és a szellemkép csökkentéséhez.
Történet
A Canon Log működés közben
Tudd meg, hogyan használta Fergus Kennedy az 5D Mark IV kamera Canon Log beállítását egy drónnal történő felvételkészítéshez.