A SZABADBAN

Rövid útmutató téli sportok fotózásához

A havas jelenetek fotózásában több évtizednyi tapasztalatot szerzett Richard Walch díjnyertes sport- és akciófotós alábbi 7 tippjét követve káprázatos felvételeket készíthetsz téli sportokról.
Egy kék-piros téli ruházatot viselő snowboardos halad el a szemlélővel ellentétes irányba egy havas hegyi tájon, felette a kék éggel. © Richard Walch.

Ha gyorsan mozgó jeleneteket szeretnél fotózni havas helyeken, egyedülálló kihívásokkal kell számolnod.

Miközben dokumentálod a hegyről leszáguldó vakmerő alakokat, mindig két dologra irányuljon a figyelmed: még szebb porhóra és még látványosabb trükkökre. Az akkumulátoraid gyorsan lemerülnek a fagyos levegőn. Az ujjaid, amelyekkel általában fürgén kezeled az exponálógombot, merevvé válnak a hidegben. A nap pedig szikrázóan süt a lankákon.

Richard Walch sokszorosan kitüntetett profi sportfotósként és Canon nagykövetként nem retten vissza ezektől a kihívásoktól.

„Idővel megtanultam, hogy ha a hegyen vagy, akkor alaposan fel kell szerelkezned” – magyarázza. „Fontos, hogy a megfelelő dolgok legyenek nálad, mert ha már ott vagy fent, és valami rosszul sül el, akkor nincs helye a kifogásoknak.”

Ha szeretnél biztos lenni abban, hogy maradéktalanul felkészültél a lélegzetelállító téli fotók megörökítésére, fogadd meg Richard havas sportok fotózásával kapcsolatos tippjeit.

Egy snowboardos a kezével végigsúrolja a havat. Canon fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

Richard a profi snowboardost, Bene Meiert örökíti meg, amint épp egy hegyen siklik lefelé Kamcsatkán (Oroszország). Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

1. A fényviszonyokhoz igazodva tervezd meg a napod. De azért maradj rugalmas.

Richard azt tanácsolja, hogy mindvégig figyeld, mikor jók a fények – és légy türelemmel.

„A napkelte és a naplemente egyaránt csodálatos fényviszonyokról gondoskodik a sípályákon rögzített fotóidhoz. „A Canon EOS R50 remek fényképezőgép, ha gyenge fényviszonyok mellett – például napkeltekor és naplementekor – fotózol. A fejlett DIGIC X processzor kiváló eredményeket biztosít, ha egy kicsit magasabbra kell emelned az ISO értéket, hogy kompenzáld a kevesebb fényt.”

Annak ellenére, hogy az EOS R50 egy belépő szintű fényképezőgép, 15 képkocka/másodperces sebességre képes, vagyis kevesebb idő telik el az egyes felvételek között, és több időd jut arra, hogy megragadd a tökéletes pillanatot – anélkül, hogy engedned kellene a képminőségből.

Richard azonban óva int attól, hogy rövid idővel számolj. Épp ellenkezőleg: fel kell készülnöd arra, hogy akár az egész napot a hegyen fogod tölteni.

„A hegyi időjárás azonban nehezen megjósolható, és hirtelen változhat. Azt javaslom, hogy a lehető legkorábban menj fel a hegyre” – mondja. „Így felkészülten tudod várni azokat a pillanatokat, amikor tökéletesek a fényviszonyok.”

Egy síelő hátraszaltózik Kamcsatka egyik hóval borított hegyén. Canon fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

Richard halszemoptikát használ, hogy megörökítse Sven Kueenle szabadstílusú síelőt, amint éppen hátraszaltózik egy sziklás hegyen Kamcsatkán (Oroszország). Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel és EF 15mm f/2.8 objektívvel készült. © Richard Walch.

2. Kommunikálj az alannyal.

Mindegy, milyen sportágat fotózol, elengedhetetlenül fontos, hogy párbeszédet kezdeményezz az alanyoddal, és együttműködésetekből olyan fotók készüljenek, amelyektől mindenkinek leesik majd az álla.

„Ha sportolót fotózol, kell, hogy legyen valamilyen közös pont, amiből ki tudtok indulni, hiszen mindkettőtöknek az a célja, hogy a végeredmény egy kimagaslóan jó kép legyen.”

Richard szerint az a lényeg, hogy megtaláljátok a megfelelő egyensúlyt a saját fotós képességeid és a sportoló virtuozitása között. „Tudok instrukciót adni a sportolónak, amikor találok egy fotogénnek tűnő helyet, és azzal is tisztában vagyok, mit kell tennem, hogy valóban az legyen. De először is mindig azt kérdezem: ’Melyik helyet érzed kényelmesnek? Hol tudnád igazán megmutatni, mire vagy képes?’ És innentől már kettőtök kreativitásán múlik a dolog.”

Napfelkelte az Alpokban egy Canon fényképezőgéppel készült fotón. © Richard Walch

Napfelkelte az Alpokban egy EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel, fagyos időben (és plusz akkumulátorokkal) készült fotón. © Richard Walch.

3. Készítsd fel magadat és a fényképezőgépedet is a hidegre (és vigyél magaddal plusz akkumulátorokat).

„Hideg időben való fotózáskor van egy fontos szabály: ha már a hidegben vagy, maradj is ott. A hideg sípályákról egy fűtött épületbe lépve hamar bepárásodnak a fényképezőgéped objektívjei, ezért fontos, hogy a felszerelésedet a nap végéig kint tartsd” – árulja el Richard.

„Az alacsony hőmérséklet nagyon gyorsan le is meríti a fényképezőgép akkumulátorát, ezért a legjobb, ha két extra akkumulátort is magaddal viszel, hogy a nap végéig kitartsanak.”

Nyilván éhes is leszel majd, úgyhogy vigyél elegendő elemózsiát magaddal. Richard szerint ha jóllakott vagy és nem fázol, jobban tudsz összpontosítani.

„Hideg kezekkel a felszerelést is nehezebb kezelni, ezért feltétlenül vigyél magaddal meleg kesztyűt és erős UV-szűrős napszemüveget, hogy megvédd a szemeidet a napsugaraktól és a hóról visszaverődő vakító fénytől. Egy masszív, hőszigetelt hátizsákra is szükséged lesz, amely megvédi a felszerelésed, ha elesnél.”

A hideggel szemben ellenálló fényképezőgépek közül több Canon EOS R rendszerű modell is rendelkezik időjárás elleni védelemmel, amely megakadályozza, hogy az illesztéseknél, csavaroknál és nyílásoknál ne jussanak be szennyeződések – többek között hó se.

Egy síelő a havat felverve száguld lefelé egy hegyről. Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

Richard kimerevíti a mozgást, ahogy megörökíti Sven Kueenlee-t, amint leszáguld a montafoni (Ausztria) lankákon. © Richard Walch.

4. Válaszd ki a fotózáshoz megfelelő pozíciót, majd ügyelj, hogy ne legyél útban.

Annak kiválasztása, hogy melyik a megfelelő hely a hegyen, legalább olyan fontos, mint a megfelelő fényé. Semmi gond, ha nem sikerül elsőre megtalálnod – hibázni ér –, de azért van néhány konkrét szög, amelyből inkább ne fotózz.

„Ha egyenesen felfelé fényképezel egy hegyen, elveszik a meredeksége. Mindig a témád mellé vagy egy kicsit alá fotózz.”

Akárhol is állsz be, ügyelj rá, hogy ne legyen túlzottan megrendezett a jelenet. Hagyd, hogy a sportoló – legyen szó síelőről, snowboardosról, bobosról vagy bárki másról – tegye a dolgát.

„A beállított felvételeket jobb elkerülni – mindig a megfigyelő szerepét vedd fel, az alany pedig abba az irányba nézzen, amerre halad a síelés vagy snowboardozás közben.”

Természetes, hogy egy-egy portréfelvételt is szeretnél készíteni. De Richard azt mondja, hogy ezt ne válaszd külön a történésektől.

„Ha portrét készítesz, akkor vagy egy közvetlen portrét készíts, ahol az alanyhoz közel állva beszélgetsz vele, vagy hagyd, hogy megfeledkezzen a kameráról, és csak dokumentáld, ami történik. A két opció között nincs járható út.”

Síelő siklik le egy havas hegyről, a háttérben szikrázóan süt a nap. Canon fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

Richard megörökíti Johanna Holzmann profi síelőt, amint Ausztria legnagyobb gleccser-síterületén, a Stubaier Gletschén száguld végig. Canon EOS R5 fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

5. Fotózz a nap felé tartott géppel, és dobálj egy kis havat.

Általában kerülnöd kell, hogy közvetlenül a napot fotózd. De Richard úgy látja, hogy ez a szabály pont azért van, hogy megszegjék.

„Amikor a nap előbújik a felhők mögül, az egy igazi áldás a hegyen történő fotózás során. Ne félj attól, hogy fényképezőgépedet a nap felé irányítsd – így születhetnek a legjobb télisport-fotók.”

Mielőtt azonban az objektívedet a nap irányába fordítanád, arra is ügyelned kell, hogy ne jusson túl sok fény a képbe.

„Ilyen körülmények között úgy tudod a legeredményesebben megelőzni a túlexponált képeket, ha manuálisan beállítod a záridőt 1/2000 mp-re, a rekesznyílást f/8, az ISO-t pedig 200-as értékre. Ha automatikus üzemmódban fotózol, ügyelj rá, hogy kompenzáld az expozíciót +1 és +3 közötti értékekkel, különben túl sötétek lesznek a képeid.”

Ha rátalálsz a helyes beállításokra, látni fogod, hogy a végeredmény szempontjából mennyire megérte.

„A nap megvilágítja hátulról a síelő vagy snowboardozó által felvert havat. Ha a napot a személy mögé tudod pozícionálni, még jobb. Most már igen nagy teljesítményű objektívjeink vannak.”

Richard azt mondja, hogy néhány praktikus módszerrel a napfényt is előnyödre tudod fordítani. „Ha fel tudsz markolni egy kevés havat, dobd a levegőbe, és fotózz bele egyenesen a napba a legjobb hatás kedvéért.”

Richard Walch egy RF 24-240mm F4-6.3 IS USM objektívvel felszerelt Canon fényképezőgépet tart a kezében, miközben kinéz a hóval borított tengerpartra.

Richard egy szolid Canon EOS RP fényképezőgéppel és a kompakt RF 24-240mm F4-6 3 IS USM objektívvel vágott neki az Északi-sarkvidéknek. Elmondása szerint az objektívet a kis tömege, a 10-szeres zoomtartománya és az optikai képstabilizátora tökéletessé teszi azok számára, akiknek fontos, hogy bárhol fotózhassanak és könnyű legyen a felszerelésük, ugyanakkor szeretnének minden helyzetre felkészültek lenni, például a sípályákon.

Közelkép a módválasztó tárcsáról egy Kézi (M) üzemmódra állított Canon EOS R7 fényképezőgépen.

Amikor hóval borított lankák visszacsillanó fényében kell fotózni, Richard azt javasolja, hogy a fényképezőgépet érdemes Kézi (M) üzemmódra állítani, mert ilyenkor szabad kezet kapunk a készülék összes beállításának kezelésében.

6. Használj megfelelő beállításokat a havas hátterekhez és gyorsan mozgó alanyokhoz.

Amikor havas környezetben fotózol, a képeiden meghatározó elemként szerepelhetnek a pompás fehér hegycsúcsok. De a színtiszta fehér hó ugyanakkor erősen vissza is veri a fényt.

„Most egy picit menjünk bele a dolog technikai részébe is. A fényképezőgép érzékelője szürkére van kalibrálva. Azaz a szürke visszaverődését tudja csak értelmezni. Ha tehát a jelenetben kiemelten hangsúlyos a fehér szín, akkor ennek megfelelően kell módosítanod a beállítást.”

Szerencsére több megoldás is van a hó megfelelő megjelenítésére.

„Ahhoz, hogy a sok fehéret tartalmazó képeken elkerüljem a szürkének tűnő havat, rögtön van egy konkrét beállítás-kombinációm.” Richard azt javasolja, hogy a fényképezőgépet tedd M (Kézi) üzemmódba, és állítsd a záridőt 1/2000 másodpercre, illetve használj f/8-as rekeszértéket és 200-as ISO-értéket.

Ha ennél is többre vágysz, Richard szerint egy színes kabát különösen jó kontrasztot tud képezni a havas háttérrel.

Azonkívül, hogy a fényképezőgéped kifejezetten a hóval borított tájhoz állítod be, a lejtőn zajló gyors mozgásokra is készítsd fel.

„A trükk abban rejlik, hogy irányítanod kell az autofókuszt, ami azt jelenti, hogy amint meglátod az alanyt, máris exponálnod kell. Az autofókusz képkockáról képkockára tanul – megérti, melyik irányba, és milyen gyorsan mozog az alanyod, és felkészül arra, hol lesz a következő kép.”

Síelő száguld le a hegyről, ahol csupa hó veszi körül. Canon fényképezőgéppel készült, © Richard Walch.

Itt Richard a Legs of Steel egyik tagját, Bene Meiert örökíti meg, amint snowboarddal lesiklik egy hegyről az alaszkai Hainesben (Egyesült Államok). Canon EOS-1D C fényképezőgéppel készült. © Richard Walch.

7. A feladatra legmegfelelőbb fényképezőgépet vidd magaddal.

Richard elmondása szerint sok minden megváltozott a fényképezőgépekkel kapcsolatban, mióta snowboard témában kezdett fotózni a sportág vezető magazinjai megbízásából.

„Emlékszem, hogy Fleck Glaciert fotóztam, majd eltelt egy hét, és kocsival Vancouverbe mentem egy fotólaborba, ahol 20 tekercs filmet adtam le. Három órával később vissza is kaptam őket, de elsírtam magam. Ugyanis mindegyik felvétel alulexponált volt” – meséli Richard. „A filmtekercseknek az a tanulsága, hogy ha egy fél fokozatnyit rontottál, akkor az egészet elrontottad.”

Napjainkban a digitális szerkesztésnek köszönhetően az ilyen jellegű filmfeldolgozási gondok teljes mértékben elkerülhetők. De ettől még ügyelned kell arra, hogy a megfelelő típusú fényképezőgép és felszerelés legyen nálad.

„Ha a sípályák felé veszed az irányt, akkor egy olyan fényképezőgépre van szükséged, amelyik nagy teljesítményű és kompakt.” – mondja Richard. „Szükséged lesz a keresőre, mivel gyakran túl világos van a hegyekben ahhoz, hogy csak a képernyőt használd. Ha gyorsan zajló sporteseményeket fotózol, akkor magas képfrekvenciájú fényképezőgépre lesz szükséged – 5 kép/másodperc feletti értékkel.”

A Canon EOS R7 és a Canon EOS R8 remek társak a lankákon. Mindkettő rendkívül nagy sorozatfelvételi sebességet és Dual Pixel CMOS AF II funkciót biztosít a gyors és pontos fókuszáláshoz. Az EOS R7 modell APS-C érzékelője és az EOS R8 teljes képmezős érzékelője is kristálytiszta részletességgel örökíti meg a pillanatokat.

„Csak próbáld ki” – mondja bátorítóan Richard. „Kezdj el kísérletezni, és találj rá a saját stílusodra. Úgyhogy ne félj semmitől. Fotózz bátran.”

John Marshall

Kapcsolódó termékek

  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R50

    Az EOS R tükör nélküli fényképezőgéppel a legjobb, leglenyűgözőbb tartalmakat készítheted, az éles állóképektől kezdve a 4K filmekig és az élő közvetítésekig. Mindezt egyetlen eszközzel.
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R6 Mark II

    Állóképek vagy videó, akció vagy portré – az EOS R6 Mark II teljesítményének és képminőségének köszönhetően kibontakoztathatod a kreativitásod
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R7

    Fedezd fel a vadont egy olyan fényképezőgéppel, amely szenzációs sebességet és képminőséget kínál egy a jövő igényeinek megfelelő, hordozható APS-C házban.
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R8

    Lépj át a teljes képmezős fényképezés és videózás világába, és valósítsd meg kreatív ambícióid.
  • CANON OBJEKTÍVEK

    RF 28mm F2.8 STM

    Vékony és könnyű, „pancake” kialakítású objektív utazáshoz és utcai fotózáshoz, sokoldalú, 28 mm-es fókusztávolsággal és nagy, f/2,8-es maximális rekeszértékkel.
  • RF objektívek

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Utazáshoz, vlogoláshoz és tájfotózáshoz ideális, kis méretű, könnyű, ultranagy látószögű zoomobjektív sokoldalúan kihasználható 10-18 mm-es fókusztávolsággal.
  • Ultranagy látószögű zoomobjektív

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompakt és könnyű 15–30 mm-es RF zoomobjektív, amely tökéletes utazáshoz, beleértve a városképek, tájképek, építészeti fotók készítését és az útközben történő vlogolást.
  • RF objektívek

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Kis méretű és lenyűgözően könnyű, RF sorozatú, 24-50 mm-es zoomobjektív, amelyet minden nap használhatsz utazáshoz, tájképek készítéséhez és egyéb célokra.
  • RF objektívek

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Egy, az EOS R rendszerrel használható, sokoldalú 10-szeres zoomobjektív – rendkívüli rugalmasság egyetlen hordozható objektívben.
  • Kapcsolódó cikkek