SPORTFOTÓZÁS
Akciófotózás: tippek egy profitól
Tudj meg többet az akció- és sportfotózásáról ezen a mentorfoglalkozáson, amelyet egy hegyi kerékpáros mester tart.
SPORTFOTÓZÁS
Imádod a sportokat, de nem tudod hogyan örökítsd meg egyedi és szórakoztató módon? Némi gyakorlás után megtanulhatod hogyan készíthetsz olyan kreatív felvételeket, melyek segítségével újraélheted a játék legnagyszerűbb pillanatait.
Íme öt profi sportfotós, akik most megosztják kreatív technikáikat és tippjeiket, melyeket éveken át tökéletesítettek mérkőzéseken és bajnokságokon szerte a világon. Akár Canon EOS 90D, akár Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgéppel készítesz felvételeket, a fényképezés alapelvei azonosak. Kezdő fotósoknak szóló útmutatónkból megtudhatod, hogyan lehet tökéletesen rögzíteni egy kiütést, hogyan lehet kizárni a tömeget, hogy nyers érzelmeket közvetítsünk, és hogyan lehet a zoom és a keretezés használatával teljesen más képeket rögzíteni a sport győztes pillanatainak megörökítéséhez.
Mark Kolbe, a Getty Images fotósa, aki ezt a képet készítette, – amin látszólag a játékos feje felett suhan el a pingponglabda – megosztja velünk a kép történetét: „Akkor készítettem ezt a képet a Getty Imagesnek, amikor legelőször fotóztam pingpongot. Tudtam, hogy szerva pillanatában elkapott képek mindig népszerűek, ezért igyekeztem szokatlan vagy más stílusú szervákat alkalmazó versenyzőket keresni.
„A helyszín vörös falát figyeltem, amikor megpillantottam a mauritiusi Rhikesh Taucooryt – nemcsak a szerválási stílusa miatt figyeltem fel rá, hanem azért is, mert az erős mennyezeti világítás igen erősen verődött vissza a fejéről. A mérkőzés nagy része már lement, így nem maradt sok időm, hogy elcsípjem azt a pillanatot, amit elképzeltem. 400 mm-es fix objektívet használtam, mert tudtam, hogy ez lehetővé teszi, hogy a legjobb pillanatban rögzítsem ahogy a labdát elindítja és azt, ahogy erősen koncentrál. Akkor fényképeztem, amikor a labda közvetlenül a feje fölött volt, miközben mindkét szemét a labdára szegezi, hogy úgy tűnjön, mintha a labda levitálna. Ez volt a másik oka annak, hogy a képet ennyire leszűkítettem a 400 mm-es objektívvel: szerettem volna elkülöníteni a fejét és a labdát a vörös háttér előtt. Az ilyen szűk felvételeknél több a hibalehetőség, de ragaszkodtam hozzá, és a nyolcadik és az utolsó szervánál a labda, a szemek és a dobás mind összeállt ahhoz, hogy a képet elkészítsem.”
Mark különleges keretezésének követéséhez ezt tanácsolja: „Amikor az eseményre fókuszáláshoz zoomolsz, próbálj előre pásztázni, hogy meghatározd, hol örökítheted meg a legjobb képet, majd készítsd el, amikor minden összeállt! A zoomobjektívekkel gyakran nagy kísértés, hogy nagyíts, kicsinyíts, majd újra nagyíts… ami a fókusz hiányát okozhatja. Nagyobb eséllyel örökítheted meg a pillanatot, ha türelmes vagy: rögzítsd a számodra megfelelő fókusztávolságot, és várj a kívánt képre.”
Ha hasonló eredményeket szeretnél elérni a Canon EOS 90D fényképezőgéppel, érdemes párosítani azt a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM objektívvel. Mivel a Canon EOS 90D 32,5 megapixeles APS-C érzékelője növeli a teleobjektív tényleges gyújtótávolságát, így sokkal közelebb kerülhetsz az eseményekhez: teljes zoom mellett még a pálya szélén ülve is elképesztő részletgazdagságú képet rögzíthetsz.
A Canon-fotós sportújságíró, Elizabeth Kreutz a bokszolók mérkőzése közben fentről készítette a képet. Úgy véli, célszerű elsajátítani azt a készséget, mellyel az akció a legjobb pillanatban rögzíthető. „Manny Pacquiao és Timothy Bradley Jr. fotózásakor a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM objektívet használtam ahhoz, hogy közelebb kerüljek, és a kemény ütés erejét és drámai pillanatát örökíthessem meg. Nem tudok betelni ennek a képnek az időzítésével: az ütés általi kapcsolat, Manny arcának grimasza, az izmok megfeszülése, a két ökölvívóból patakzó izzadság és lent a közöttük ragyogó reflektorfény.”
Elizabeth szerint fontos, hogy „mindig készen állj” ahhoz, hogy ilyen módon kimerevíthesd a mozgást. Elmagyarázza, hogy az is segít, ha a fényképezőgépet folyamatos sorozatfelvételhez készíted elő: „Válaszd ki a Záridő módot, és állítsd a záridőt 1/1000 másodpercnél gyorsabb értékre. A másodpercenként maximális képkockaszám eléréséhez pedig állítsd a fényképezőgépet Folyamatos sorozatfelvétel módra.” A Canon EOS 90D 10 kép/mp (fps) sebességgel képes felvételt készíteni, ennek köszönhetően jó eséllyel örökítheted meg azt a képkockát, amit szeretnél.
Fókuszáláskor Elizabeth szereti kézben tartani az irányítást: „Az egypontos autofókuszt használom, a küzdelem során pedig kézzel változtatom meg a saját fókuszpont és kompozíció létrehozásához. Ez némi gyakorlást igényel, különösen a gyorsabb bokszolóknál” – mondja. Ha nem hagyatkoznál az egypontos autofókuszra, a követő autofókusz (AF) – amely számos Canon fényképezőgépen elérhető, beleértve a Canon EOS 90D típust is –, segítségével a keretben akárhol mozgó témára fókuszálhatsz, és követheted. Ez nagy előnyt kínál a sportfotózás terén.
Tom Jenkins a The Guardian és a The Observer egyesült királyságbeli országos lapok sportfotósa, és emellett a Canon korábbi nagykövete. A mozgás okozta elmosódás kísérletezését javasolja a sebesség és az izgalom érzékeltetéséhez – mint ahogyan az a fenti képein is látható. „Ezt a képet a The Guardian számára készítettem a férfi 1500 m-es síkfutásról” – mondja. „Ez a verseny nem volt különösebben nagy horderejű, ezért úgy döntöttem, hogy a hosszú záridővel kísérletezem, és több felvételt kombinálok egymással. Igyekeztem szemléltetni a futók mozgását, és megpróbáltam több kreativitást vinni a képekbe a pólók, rövidnadrágok és cipők színeinek, valamint a stadion eredményjelző tábláinak felhasználásával. Többször kísérleteztem a helyszín és a záridő kombinálásával, és a futókkal együtt pásztáztam, ahogy elsprinteltek mellettem – így elkészíthettem a várva várt felvételt. Ez a kép valójában két képkockából áll, melyeket a fényképezőgépen belül állítottam össze, miközben gyorsan csökkentettem a zoomot az expozíciók között.
„Valahányszor alkalmam nyílik ilyen kísérletezésre, mindig levonom a következtetést a tanultakból: hogy mi ment jól, és mi nem működött. Igyekszem megőrizni ezt a tudást, remélve, hogy egy nap majd lesz még egy olyan sportesemény, ahol ugyanezt a technikát alkalmazhatom.”
Tom azt tanácsolja: „Kísérletezz saját fényképezőgépeden a záridővel, a zoomolással és a pásztázással. Egy Canon PowerShot G7 X Mark II fényképezőgépet használok, amely kiválóan alkalmas pásztázásra hosszú záridő mellett. Véleményem szerint a pásztázás akkor működik a legjobban, ha az párhuzamos az eseményekkel – gondold át a helyszínt, és azt, hogy van-e jobb hely a felvétel elkészítéséhez.”
Marc Aspland sajtófotós az Egyesült Királyság egyik legnagyobb napilapjának, a The Times vezető sportfotósa. Emellett a Canon nagyköveteként szereti Canon-felszerelését stratégiai pontokon elhelyezni a különböző felvételek, például ennek a lóversenynek a megörökítéséhez. „Ezt a bizonyos képet egy távolról vezérelt fényképezőgéppel készítettem, körülbelül 18 méterről. A fényképezőgépet a jeladóval rögzítve helyeztem el a korlát alatt, így gondoskodtam arról, hogy a céloszlop látható legyen a képkockán. Amikor tudtam, hogy a ló áthalad a célvonalon, sorozatfelvételt rögzítettem 12 kép/mp (fps) sebességgel, így a távoli fényképezőgép a legjobb eséllyel kaphatta el a pillanatot. Szerencsémre a nyertes ló a kereten belüli területről érkezett, így a képkockán nagyobbnak látszik, a második ló pedig kisebbnek tűnik, mivel középről érkezett.
„Az is különlegessé teszi a felvételt, hogy a lovat a lépése közben örökítettem meg, emellett a fény kiváló, így minden részlet látható: a formák, a ló izmai és a zsoké arca. Ráadásul a győztes káprázatos narancssárga színben pompázik – ha feketét viselt volna, akkor talán nem is lett volna olyan feltűnő. És persze ne is feledkezzünk meg a céloszlopról.”
Marc módszerének követéséhez helyezd el valahol a fényképezőgépet, és irányítsd távolról a Canon Camera Connect alkalmazással okostelefonodról (ha a fényképezőgéped Wi-Fi funkcióval rendelkezik) vagy vezeték nélküli távvezérlővel. A fényképezőgép dönthető képernyőjével (ha van ilyen) szokatlan helyekről és szögekből is készíthetsz felvételeket. „Fordíts hátat a kézenfekvő megoldásoknak” – mondja Marc. „Engedd el a szokásos stock felvételeket, és hagyd magad mögött azokat a helyeket, ahonnan szerinted az összes fotós készítene a képet.
Amikor focizó fiatalokat örökítesz meg, állj a sáros gólvonal mögé, ahol a srác egy pocsolya fölött ugrásra készen várja a közelgő csatárt – mindez a helyzet felméréséről és abban a szokatlan megleléséről szól.”
Andrej Golovanov, Canon nagykövet és sportfotós szerint egyes sportesemények szituációi még különlegesebbé tehetik a fényképeidet. „Elhatároztam, hogy magamnak készítek felvételeket a 2014-es moszkvai maratonról, mivel már megbíztak a két évvel azelőtti versenyen futók portréinak elkészítésével” – mondja. „Ennek köszönhetően ismertem minden apró részletet és a legjobb helyeket is, ahonnan az útvonalat tudom fotózni: Moszkva városát és a Kreml partját. Elsőként Moszkva városát választottam, háttérben a felhőkarcolókkal. Itt az aszfalton ráleltem a tökéletes pocsolyára, amely a Kreml egyik tornyát tükrözte, ugyanakkor a futó lábát is meg tudtam örökíteni. Szerintem lenyűgöző ez a felvétel, ráadásul első helyezést ért el a Franciaországban rendezett Sportfolio Festival „Szokatlan” kategóriájában.”
„A kezdő fotósok számára azt tanácsolom, hogy érdekes kompozíciók megörökítésével csiszolják képességeiket, mindezt könnyen látogatható helyi eseményeken, nem pedig világbajnokságokon. A maratonok kiváló alkalmat teremtenek a fotózáshoz, mert általában mindenki számára megközelíthetők. Az év során a legtöbb helyen valamilyen hosszútávú verseny zajlik, így sok időd és lehetőséged van arra, hogy kísérletezz és tökéletesítsd a technikád.”
„Nézd meg jobban azt a környezetet, amelyben a felvétel készül, és képzeld el, hogyan tudnád kreatívan szemléltetve elmesélni a történetet. Például ha a képernyő mozgatható, próbáld a felvételeket szokatlan szemszögekből elkészíteni, mondjuk a tömeg fölött tartózkodva, a tömegen keresztül, vagy a járdán fekve. Egy másik nagyszerű trükk a tükröződések, például ennek a pocsolyának a kihasználása. Keress állóvizet vagy fényes ablakokat, legyen szó autókról vagy épületekről – még a napszemüveg is jó ötlet lehet. Innentől kezdve minél többet gyakorolsz, annál jobb fényképeket készíthetsz.”
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes tipphez és technikáhozSPORTFOTÓZÁS
Tudj meg többet az akció- és sportfotózásáról ezen a mentorfoglalkozáson, amelyet egy hegyi kerékpáros mester tart.
SPORTFOTÓZÁS
Dave Rogers vezető sportfotós oszt meg velünk 10 nagyszerű tippet és technikát, hogy még jobb sportfotókat készíthess.
SPORTFOTÓZÁS
Öt profi sportfotós tanácsot ad a kiemelkedő sportesemények megörökítéséhez.