ZÁRIDŐ
Megismerkedés a záridővel
5 tipp segítségével sajátíthatod el a záridő használatát a mozgó témák megörökítéséhez és akciófotós képességeid javításához.
KÜLTÉRI FOTÓZÁS
Tom Bing lelkes szörfös és motoros, aki sebességen alapuló hobbijainak legalább annyira függője, mint a témáknak, amelyeket fotóz. Feleségével, a szintén szörfrajongó Sally-vel a művészeti iskolában találkoztak, és a pár szörfdeszkáival egy évig motorozott Santiagótól San Franciscóig. Azóta az Anglia észak-keleti részén fekvő Tynemouthba költöztek, amely a szörfösök arany partjairól és hideg tengereiről ismert központja.
Tom elmondása szerint néhai nagyapja, akinek a vitorlázás és a horgászat volt a mindene, szintén kacérkodott a fotózással. „A nagyapám nagyon szeretett fotózni, otthon pedig egy sötétkamrát is berendezett a fényképek előhívására – nekem még mindig megvan néhány régi fényképezőgépe” – meséli Tom. „Miatta kezdtem el azon gondolkodni, hogy dokumentáljam és megörökítsem az életem és mások életének pillanatait.”
Ma már profi fotósként Tom szakterülete a szörfözés és a krosszmotor-versenyek, így nemcsak a közeli partokhoz jut el, hanem az egész világot bejárja. Szenvedélye lett a közösségek, a szabadság és annak a szórakozásnak a dokumentálása, amely ezekből a hobbikból fakad.
A következőkben megosztja hozzáállását, technikáit és tippjeit, amelyekkel szabadtéri elfoglaltságaidat te is kreativitással töltheted meg.
Tom a Canon EOS 90D gépet egy Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS II USM objektívvel használja. Ez az összeállítás a természetben és a sportoknál megfigyelhető gyors mozgások megörökítéséhez ideális például olyan funkcióknak köszönhetően, mint a 10 kép/másodperces sorozatfelvétel és a 45 kereszt típusú autofókuszpont.
Nehezen elérhető helyszínek kerékpárral vagy túrázással való megközelítésekor a könnyebb, kisebb, tükör nélküli Canon EOS M6 Mark II gépet használja Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM és Canon EF-M 32mm f/1.4 STM objektívvel. „A tükör nélküli azt jelenti, hogy egy kisebb csomagba sokkal több minden belefér” – magyarázza Tom. Ez leginkább akkor jön jól, ha éjszaka kell utaznod.
Azt tanácsolja, hogy amikor kint vagy a terepen, reálisan gondold át, mennyit kell cipekedned. „Lehetséges, hogy nem lesz szükséged 10 objektívre, csak kettőre, amelyek viszont tényleg azt tudják, amit kell” – véli Tom.
A nagyon gyors akciójelenetek fotózáskor egy DSLR optikai keresőjével kiküszöbölhető a tükör nélküli fényképezőgépek elektronikus keresőjére jellemző kis késés, a képminőség tekintetében azonban „szerintem a tükör nélküli fényképezőgépek legalább olyan jók”.
„Mindig is inspirált James Nachtwey és Don McCullin [sajtófotós], és a fényképeik dokumentarista stílusa. Nagyon tetszett, ahogyan belemerültek a fotózott történetekbe” – meséli Tom, akinek célja, hogy visszaadja azokat az érzéseket és izgalmakat, amelyeket az egyes tevékenységek során átél, és ne csak azt mutassa meg, amit a külső szemlélő láthat.
„Mielőtt még egyáltalán a kezedbe vennéd a fényképezőgépet, próbálj meg belehelyezkedni abba a kultúrába, amelyet fotózol” – magyarázza. „Ha tudod, milyen érzés egy trail kerékpárt vezetni a gyönyörű természetben, akkor azt is tudni fogod, mit szeretnél megörökíteni, és melyik milliszekundumban nyomd meg az exponálógombot” – mondja.
Csak praktikus szemszögből nézve, ha például saját tapasztalataid alapján fel tudod mérni a szörfözés körülményeit, azt is képes leszel megjósolni, hol fog valami történni, és felkészülten várhatod a felvételkészítést. „Ha már elkezdődött, akkor elkezdődött” – állapítja meg Tom, „és nagyszerű érzés tudni, mikor hol kell lennem.”
„Szinte mindig sorozatfelvétel módban fotózok” – mondja Tom. „Akciófotózásnál ez felbecsülhetetlen, hiszen az arckifejezések nagyon gyorsan változnak, és nem várhatod el, hogy ha valaki áthalad a képkereten, egyetlen felvétellel rögzíteni tudod. Legalább tízre lesz szükség.”
A Canon EOS M6 Mark II ezt akár 14 kép/mp-es felvételi teljesítménnyel teszi lehetővé, ráadásul tűéles, folyamatos automatikus fókuszálást is biztosít. Amikor a gyorsaság kritikus fontossággal bír, akár 30 kép/mp-es sebességgel képes a RAW fájlok rögzítésére folyamatos fókuszálással, 18 MP-es, vágott RAW sorozatfelvételi módban.
A Canon EOS 90D eközben nagyobb záridőtartománnyal rendelkezik – elektronikus zárral akár 1/8000 mp vagy akár 1/16000 mp (az EOS M6 Mark II 1/4000 mp-es maximális értékéhez képest) –, így gyakorlatilag mindent megad a gyors mozgások kimerevítéséhez, optikai keresőjével pedig a legjobb elektronikus keresőknél is tapasztalható kis késés nélkül tarthatod a lépést az eseményekkel.
A szokatlan perspektívák, a pásztázás, a sziluettek és a mélységélességgel való játék mind olyan technikák, amelyekkel Tom a kreativitását fejezi ki, és amelyekkel visszaadja, mit érezhet az alany a terepen vagy a vízben.
„A kontextus bármi lehet, ha pedig nem tudok rázoomolni a cselekményre, még mindig hátraléphetek, és megörökíthetem a tágabb jelenetet, ami időnként talán még hatásosabb” – fejti ki. „A napfény felé irányított géppel [is] fotózok, mivel roppantul élvezem, ahogy az ebből adódó szépséghibákkal játszhatok. Nem kizárt, hogy ez még több is annál, mint amit a kerékpáros érez.”
A Canon EOS M6 Mark II Tom kreativitásának szárnyat adó funkciói közé tartozik a levehető elektronikus kereső és a kihajtható érintőképernyő, amelyek mind nélkülözhetetlen eszközök a kreatív kompozíciók és a trükkös, alacsony szögből készített pillanatképek fotózásához.
A szörfös közösség sok tagjához hasonlóan Tom szenvedélye sem csupán a hobbijára korlátozódik, hanem azon túlra is, az óceán és a régió felé, ahol él. Ezért javasolja, hogy te se várj, amíg történik valami, hanem örökítsd meg az egész jelenetet. Készíts felvételeket egész nap, és a végén lesz néhány igazán emlékezetes képed emberekről és helyszínekről, valamint remek akciófelvételek közül is válogathatsz majd.
„Én úgy próbálom meg dokumentálni a dolgokat, ahogyan látom őket” – magyarázza Tom. „Rajongok a helyek és az élmények, az óceán és az óceán sokszínűségének megörökítéséért. Mivel pedig magam is szörfös vagyok, nagyon szeretem nézni, ahogyan a szörfösök a saját stílusukban reagálnak a kihívásokra.”
Szerző: Lorna Dockerill
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes tipphez és technikáhozZÁRIDŐ
5 tipp segítségével sajátíthatod el a záridő használatát a mozgó témák megörökítéséhez és akciófotós képességeid javításához.
SPORTFOTÓZÁS
Tudj meg többet az akció- és sportfotózásáról ezen a mentorfoglalkozáson, amelyet egy hegyi kerékpáros mester tart.