Az utcai fotózás azóta van jelen, amióta a fényképezőgépek könnyen hordozhatóvá váltak. Ez a műfaj számos különféle stílust ötvöz, ugyanakkor tágan értelmezve minden nyilvános helyen készített, nem beállított felvétel ide tartozik. Az emberek többségének az 1960-as évektől az 1980-as évekig tartó New York-i stílus jut eszébe, ha a szó szoros értelmében vett utcai fotózásról van szó – dinamikus felvételek, amelyeket néha közvetlenül az emberek arcába fotózva készítettek. Azonban, mint a fotózás összes zsánere, ez is továbbfejlődött.
Manapság, amikor már mindenkinek van okostelefon a zsebében, a komoly utcai fotósok a fényképezőgéppel készített felvételeik minőségével és a kreativitásukkal tűnnek ki. Talán ragaszkodnak a New York-i stílushoz, de utcaképeiket mégis a maguk egyedi módján készítik el.
Vegyük például Andres McNeillt. Az Egyesült Királyságban, Glasgow-ban élő fotós jelentős követőtáborra tett szert a közösségi oldalain a skót városról készített drámai, építészeti elemekben gazdag felvételeinek köszönhetően. Andres számára az épületek az elsődlegesek, az emberek csak másodlagosak.
Most megosztja az utcai fotózással kapcsolatos tippjeit.
Hasznos tippek egyedi stílusú utcaképek készítéséhez
1. Figyeld meg a körülötted lévő világot
Amikor Andres elindul egy egész napos fotózásra, szándékosan kerüli, hogy túlgondolja a helyszínt – inkább arra reagál, amit éppen lát. De ettől függetlenül azért van egy elképzelése arról, hogy mit is keres tulajdonképpen. „Annyiban egy kicsit más vagyok sok utcai fotóshoz képest, hogy figyelembe veszem a városi építészetet” – magyarázza. „A méretarányok megjelenítése érdekel. Szeretem, ha van egy hatalmas épületet, amellyel az előtérben lévő emberek kontrasztot alkotnak.”
Andres addig sétálgat, amíg meg nem találja azt a helyet, amely érzése szerint hatásos kompozíciót fog eredményezni, majd felkészíti a fényképezőgépét, és kivár. „Rábukkanok egy háttérnek ideális, gyönyörű épületre, amelyhez képest az előtte elhaladó ember szinte másodlagos” – állapítja meg. Ami az ideális alanyt illeti, ezt gyakran a vizuális ismétlődés vagy egybeesés határozza meg – „mondjuk valaki zöld felsőben áll egy olyan óriásplakát mellett, amely pont egy zöld felsőt viselő embert ábrázol... ilyesmik”.
Amikor egy jelenetben embereket fotózok, fontos, hogy szem előtt tartsam a fókuszpontot – legyen az az elsődleges alany szeme, a tömeg közepén lévő egyik ember arca vagy olyasvalaki, aki épp elsiet az utcán.
2. Találd meg azt a stílust, amelyik megihlet
A mozi fontos kapcsolódási pont Andres számára, aki úgy komponál meg egy képet, „mintha csak egy film bevezető felvétele lenne”.
Külön kihangsúlyozza, hogy ha az utcai fotózásról van szó, nincs „egyetlen bevált módszer”. Andres érdeklődését leginkább az épületek formái és mintái keltik fel, legyen szó 19. századi viktoriánus építményekről vagy a Glasgow utcáin itt-ott fellelhető brutalista stílusú szerkezetekről. „Előszeretettel használok vezérvonalakat, ilyenkor egy épület vonalai elvezetnek egy alanyhoz. Néha olyan felvételeket készítek, hogy a kép széleit egy-egy épület határolja, középen pedig egy ember vagy mondjuk egy taxi közelít felém.
„Számtalan lehetséges megközelítés létezik” – teszi hozzá Andres. „A régi módszer mindig a 35 mm volt, néha csípőmagasságból, közelről fotózva, manapság viszont a legkülönfélébb fókusztávolságokat használjuk. Ha introvertáltabb típus vagy, használhatsz 85 mm-est vagy 200 mm-est, és az utca túlsó oldaláról fotózva olyan pillanatokat örökíthetsz meg, amilyeneket 35 mm-es fókusztávolságból talán elszalasztanál.”
3. Válassz kreatív perspektívákat
Az egyedi képek készítéséhez próbálj szokatlan szögből vagy nem mindennapi nézőpontból fotózni. Andres többek között azt szereti Glasgow-ban, hogy dombjai különböző perspektívákat és rétegeket kínálnak, amelyeket jól keretbe tud foglalni. Az emelkedők ráadásul a naplementék megörökítéséhez is nagyszerűek.
Az is egy igen hasznos technika, ha tükröződéseket keresel az ablakokon vagy más fényes felületeken. Ne csak ablakokkal, hanem pocsolyákkal és folyókkal is kísérletezz az érdekes kompozíciók megalkotása érdekében.
Ha utcaképeket készítesz, gondold át, hogy mitől egyedi a saját városod, és ezt használd a képeid érdekessé és egyedivé tételéhez.
4. Fordítsd az előnyödre az időjárást
Igaz, hogy Glasgow gyönyörű épített környezettel rendelkezik, de egyúttal az Egyesült Királyság egyik legesősebb városa is. De Andres ezt nem bánja. Sőt, éppen az eső reményében követi nyomon az időjárás-előrejelzést. „A barátaim és a családtagjaim ki nem állhatják ezt bennem” – nevet.
„Azáltal, hogy az EOS R rendszer nagy felbontású fényképezőgépeivel dolgozom, minden egyes esőcsepp jól látszik” – teszi hozzá. „Az esőtől egyszerűen teljesen más hatásúak lesznek a képek, mint ha mondjuk egy nyári napon fotóznék. Borongósabb lesz tőle a képek hangulata.” Ráadásul az esernyők hasznos kellékek is.
5. Légy tisztelettudó
Mindig érdemes utánajárni, hogy milyen törvények vonatkoznak az utcai fotózásra ott, ahol felvételeket szeretnél készíteni – de általában az országok többsége engedélyezi a nyilvános helyeken történő fotózást, hacsak nincsenek érvényben egyéb előírások. Ebbe beletartozik az utcán közlekedő gyalogosok és a közterületeken, például parkokban lévő emberek fotózása is.
Ennek ellenére az idegenek fotózása ijesztő feladat is tud lenni. „Csak légy őszinte azzal kapcsolatban, amit csinálsz, és hagyd, hogy sugározzon belőled a lelkesedés” – tanácsolja Andres, aki általában először elkészíti a felvételt, és ha megoldható, odamegy az alanyhoz és beszélget vele, majd megmutatja neki a képet a fényképezőgép kijelzőjén. Azt is felajánlhatod az illetőnek, hogy elküldöd neki a képeket, vagy megadhatod neki az elérhetőségedet a közösségi oldalaidon, hogy online meg tudja nézni a képeket.
A legtöbb ember megértő, de Andres boldogan törli a képet, ha mégis arra kérik.
6. Tökéletesítsd az utcai fotózáshoz használt felszerelésed
A Canon tükör nélküli EOS R rendszerű fényképezőgépeinek kompakt mérete és gyenge megvilágítás mellett nyújtott teljesítménye a teljes képmezős EOS R8 és EOS R6 Mark II gépektől az APS-C EOS R10 és EOS R50 gépekig terjedően remek választás az utcai fotózáshoz.
Andres általában rövid záridővel készít sorozatfelvételeket. „Szeretem kiragadni a megfelelő pillanatot az eseményekből, és nem akarom elszalasztani a hőn áhított felvételt” – magyarázza.
Az utcai fotósok régebben 35 mm-es vagy 50 mm-es objektívet használtak, mert ezek állnak a legközelebb ahhoz, ahogyan az emberi szem látja a világot, ezáltal természetes perspektívát biztosítanak. A Canon RF 50mm F1.8 STM és RF 35mm F1.8 MACRO IS STM egyaránt gyönyörű, egyenletes bokeh hatást biztosít, nagy rekeszértékeik pedig mozis hatást eredményeznek, kiemelve az alanyt, miközben a háttér elmosódott marad.
Ha azonban a háttér ugyanolyan fontos, mint az alany, a nagy látószögű objektív talán jobb választás. A rendkívül kompakt Canon RF 28mm F2.8 STM sokoldalú fókusztávolsága és nagy rekeszértéke lehetővé teszi a háttér elmosásával való kísérletezést, így ideális objektív utcai fotózáshoz. Az univerzális Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM optikai képstabilizátora minimálisra csökkenti a fényképezőgép bemozdulását, egyúttal pedig sokoldalúságról gondoskodik a nagy látószögű városi jelenetek és a bensőségesebb utcai portrék elkészítéséhez. „Időnként szeretem, hogy rá tudok közelíteni a dolgokra, és különböző perspektívákat hozhatok létre” – mondja Andres.
A teleobjektívvel történő fotózás azt jelenti, hogy bizonyos távolságot tarthatsz saját magad és az alany között, így nem kell betolakodnod az illető privát szférájába. A Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM egy roppant sokoldalú, 10-szeres zoomobjektív, amely ideális, ha csupán egy objektívet szeretnél használni, amelynek viszont minden helyzetben megfelelő a fókusztávolsága
Az utcai fotózás a legszélesebb körben művelhető fényképezési stílus. Ahhoz, hogy belevágj, nincs szükséged bonyolult, drága felszerelésre. Nem kell kontinenseket átutaznod, hegyeket megmásznod, vagy hetekig kuksolnod a rejtekhelyeden, amíg egy ritka állatfaj fel nem bukkan. Mindössze annyi a dolgod, hogy fogod a fotóstáskád, a lakóhelyed környéki utcák felé veszed az irányt, és elkezdesz felvételeket készíteni. Ráadásul ezt a készséget gyakorlással tökélyre tudod fejleszteni. „Amíg nem áll rá a szemed, fogalmad sincs, milyen hihetetlen pillanatok születnek folyton” – mondja Andres. „A lényeg a türelem.”
A lenyűgöző témák ott vannak egy lépésre tőled. Úgyhogy indulj el, készülj fel, és exponálj.
Írta: Rachel Segal Hamilton
Kapcsolódó termékek
-
EOS R8
Lépj át a teljes képmezős fényképezés és videózás világába, és valósítsd meg kreatív ambícióid. -
EOS R10
Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel. -
RF 28mm F2.8 STM
Vékony és könnyű, „pancake” kialakítású objektív utazáshoz és utcai fotózáshoz, sokoldalú, 28 mm-es fókusztávolsággal és nagy, f/2,8-es maximális rekeszértékkel. -
RF 50mm F1.8 STM
Egy kompakt, csendes és könnyű 50 mm-es, fix fókusztávolságú RF objektív széles, f/1,8-es rekesznyílással, tökéletes kreativitásod kiaknázásához. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét. -
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Egy, az EOS R rendszerrel használható, sokoldalú 10-szeres zoomobjektív – rendkívüli rugalmasság egyetlen hordozható objektívben.