Az utcai fotózás során bármi megtörténhet. Megörökítésre érdemes, elképesztő pillanatok bukkanhatnak fel szinte a semmiből, majd illanhatnak el ugyanilyen gyorsan. Ez a legnagyobb kihívás egy fotós számára. Mindenre fel kell készülnöd, és olyan felszereléssel kell rendelkezned, amellyel eredményesen tudsz dolgozni.
Andres McNeill, aki az Egyesült Királyságban, Glasgow-ban él, elismerésre méltó követőtábort épített ki a közösségi oldalain utcai fotózási stílusának egyediségével, amelyhez kiindulási pontként városának díszes, történelmi építészetét veszi alapul. „Mindig is szívesen figyeltem meg az embereket” – árulja el. Amikor pedig 2020-ban komolyan kezdett foglalkozni a fotózással, természetes módon az utca világa felé húzta a szíve.
Andres hajlamos addig sétálgatni az utcákon, amíg rá nem talál egy jó kis képkivágásra, majd megvárja, amíg megjelenik a megfelelő személy – a végleges, de nélkülözhetetlen tényező, aki teljessé teszi a kompozíciót.
Sok mai utcai fotóshoz hasonlóan Andres sem ragaszkodik a klasszikus, fix 35 mm-es fókusztávolsághoz, amelyet a műfaj hajnalán előnyben részesíttek – ehelyett inkább azzal kísérletezik, ami éppen az adott témához beválik. Általában Canon EOS R5 vagy EOS R6 fényképezőgépével indul útnak, és egy Canon EF-EOS R adaptert is használ az EF objektívjeihez.
Mivel szerette volna kideríteni, hogy a saját stílusára jellemző hatást minimális eszközökkel ugyanúgy el tudja-e érni, a Canon teljes képmezős, tükör nélküli EOS R8 modelljéhez csupán egyetlen nagy látószögű prime objektívet társított – a fantasztikusan kompakt Canon RF 28mm F2.8 STM objektívet. Most megtudhatjuk, hogy a felszerelés kiállta-e a próbát.
UTCAI FOTÓZÁS
Kihívás – Egy utcai fotózáshoz való objektív
Beolvadás a környezetbe
Az utcai fényképezéshez azok az objektívek a legjobbak, amelyeket ügyesen tudsz kezelni, hogy hamar el tudd végezni a gyorsan mozgó jelenetek követéséhez szükséges beállításokat – márpedig ez a vékony, „pancake” kialakítású Canon RF 28mm F2.8 STM egyik fő jellemzője.
A mindössze 120 gramm tömegű RF 28mm F2.8 STM könnyűnek számít a zoomobjektívekhez vagy a gyorsabb prime objektívekhez képest, így ideális választás, ha egy olyan várost kell gyalog bejárnod, mint amilyen Glasgow. „Hihetetlenül kicsi – állapítja meg Andres. – Amikor összeraktam a Canon EOS R8 fényképezőgéppel, nagyon elcsodálkoztam a méretén. Szinte láthatatlannak éreztem magam vele.”
Andres számára, aki több mint 180 centi magas, hatalmas előny, ha bele tud olvadni a környezetbe. „Így nagyon közel tudsz maradni az eseményekhez, mégis meghitt pillanatokat kaphatsz el – kevésbé voltam észrevehető, mint ha a szokásos felszerelésemmel mászkáltam volna.”
Tágabb perspektíva
Andres a fotózás során Glasgow belvárosában maradt, „mert ott zajlanak az igazán fontos dolgok – mondja. – Itt nagyon sokféle ember fordul meg, szóval a fotózáshoz ez a legjobb helyszín.”
A nagy látószöget biztosító 28 mm-es fókusztávolság új élmény volt Andres számára, aki élt a lehetőséggel, hogy még több építészeti elemet örökítsen meg a képein. „Sikerült nagyon közel férkőznöm az emberekhez, mivel a fényképezőgép és az objektív mérete együtt elképesztően kicsi, mégis teljes szélességükben látszanak az épületek is” – magyarázza.
Andres számos különféle képet készített, amelyeken a jól megvilágított építészeti gyöngyszemek között sétáló emberek hosszú árnyékokat vetnek. „Hosszabb expozícióval is készítettem képeket, ezeken autók közlekednek és hoznak létre fénycsóvákat” – teszi hozzá.
Nagy rekeszérték a gyenge fényben készített fotókhoz
Skócia nem igazán a napos időjárásáról híres, ezért Andres számára létfontosságú, hogy egy olyan objektívvel dolgozzon, amely jól kezeli a borongósabb, felhős időjárást is.
„A kedvenc időszakom az úgynevezett ’kék óra’, ez közvetlenül naplemente után jön el, viszont már elég későn van ahhoz, hogy úgy nézzen ki, mintha éjszaka lenne – magyarázza. – Az f/2,8 rekeszérték tökéletes választás volt az ilyen helyzetekben. Nem kellett túlságosan megnövelnem az ISO-értéket ahhoz, hogy rendesen exponált képet kapjak. Az igazán éles képek érdekében f/2,8-nál valamivel kisebb záridőt is használhatsz.”
Ahhoz a képi hatáshoz, amelyre Andres törekszik, a moziból merít ihletet, utalva a 2016-os film, a Holdfény operatőri technikájának jellegzetes kék-lila-türkiz árnyalataira – ezt a fajta színpalettát például a saját felvételeinél is előszeretettel alkalmazza.
Amikor éjszaka fotóz, Andres az irodák ablakaiból kiszűrődő fényt és a gyorséttermi feliratokat használja a képei feljavításához. Sötétedés után különösen lenyűgözte a Canon RF 28mm F2.8 STM által létrehozott bokeh.
„Minél több a rekeszlamellák száma, annál egyenletesebb a bokeh, és annál tökéletesebb és körkörösebb a végeredmény – mondja. – Ez azért volt fontos, mert a háttérben mindenütt utcai lámpák és autófényszórók villództak. Ez az igazán szemet gyönyörködtető bokeh tényleg sokat hozzátett a képekhez.”
Az állóképek mellett Andres videókat is készít. Az RF 28mm F2.8 STM ideális objektív a mozgást megörökítő tartalomkészítőknek, valamint filmgyártáshoz is, mivel fókuszelmozdulás-korrekciója egységes kompozíciót eredményez a fókuszpontok közötti váltáskor.
A tökéletes beállítás utcai fotózáshoz
Andres most először használta a Canon EOS R8 fényképezőgépet, és azt tapasztalta, hogy nagyszerűen megállja a helyét az utcai fotózásnál. Különösen nagyra értékelte az intelligens autofókuszt, amelynek segítségével a témáit éles fókuszban tudta tartani. „Időnként szinte olyan érzés volt, mintha csalnék. Mintha az agyammal irányítottam volna, hogy mit tegyen a gép, és pont azt tette.”
Egy sikeres utcakép keretbe foglalva mesél el egy történetet. Andresnek egy különösen hatásos példa jut eszébe erről – egy fényáradatban ülő férfi, aki éppen pihen (jobbra, fent). Feltűnésmentes felszerelésének köszönhetően Andres úgy tudta elkészíteni a felvételt, hogy a férfi továbbra is zavartalanul élvezhette a nyugalom perceit. A kép alanya számára minden bizonnyal ez a nap is csak olyan volt, mint a többi, de Andres szemével nézve varázslatos látványt nyújtott.
„Csak egyetlen tanácsom van az utcai fotósoknak: hogy menjenek, és csináljanak még több képet – mondja lelkesen Andres. – Sorolhatnám a technikákat, de a lényeg tényleg az, hogy sok gyakorlás révén a szemed rögtön ráálljon az olyan pillanatokra, amilyeneket keresel. És ez fog jobb utcai fotóssá tenni.”
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R8
Lépj át a teljes képmezős fényképezés és videózás világába, és valósítsd meg kreatív ambícióid. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R10
Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel. -
CANON OBJEKTÍVEK
RF 28mm F2.8 STM
Vékony és könnyű, „pancake” kialakítású objektív utazáshoz és utcai fotózáshoz, sokoldalú, 28 mm-es fókusztávolsággal és nagy, f/2,8-es maximális rekeszértékkel.