Oka van annak, hogy a tengerparti fotózás olyan népszerű tájképfotózás. A tenger és a part lenyűgöző kontrasztja, a vízről visszaverődő fény izgalmas mintázatai és az időjárási viszonyok gyakran drámai változásai miatt a tengerparti felvételek különösen lenyűgözőek.
Erik Colombo olasz fotós és fotóoktató imád tengerparti tájképeket fotózni. „360°-os fényképészként” jellemzi magát, aki a fotózás minden műfajában dolgozott, esküvőktől kezdve a divatfotózáson át egészen a reklámcélú videózásig, de az igazán nagy szenvedélye a tájképek készítése és a természetfotózás. Sokat utazott, hogy „gyönyörű bolygónk legvadabb és legikonikusabb tájait fotózza, a hegyektől az óceánokig, a gleccserektől a vulkánokig”. Idejének nagy részét arra is fordítja, hogy tanfolyamokon, terepen megrendezésre kerülő workshopokon és fotós kirándulásokon ossza meg ismereteit és tapasztalatait.
Itt azért kerestük fel Eriket, hogy elárulja a tippjeit a sikeres tengerparti tájképfotózáshoz, és megosszuk a legjobb Canon fényképezőgépeket és objektíveket a tengerparti fotózáshoz és a tengerparti tájképek fotózásához.
TÁJFOTÓZÁS
Tippek a jobb tengernél készített tájfotózáshoz
1. Hogyan lehet drámai tengerparti tájképeket készíteni
„A kompozíció a legfontosabb a fotózásban, különösen a tengeri tájképeknél” – mondja Erik. Azt tanácsolja, hogy a fényképezés előtt tölts el egy kis időt a helyszínen. „A fényképezőgép nélküli felfedezés sokat segít” – mondja. „Csak azután veszem elő a hátizsákból a fényképezőgépemet, miután 20–30 percet töltöttem a hely megismerésével.”
A nyílt tenger lenyűgöző lehet a való életben, de egy állókép nem fogja visszaadni a dinamizmusát. Keresd meg a tengerpart jellegzetességeit, hogy klasszikus elemeket tartalmazó kompozíciókat hozhass létre, például különböző távolságokban lévő érdekes pontokat, aszimmetrikus keretet és vezető vonalakat. „A sziklák tökéletes témák egy dinamikus kompozíció létrehozásához” – mondja Erik – „a virágok pedig nagyszerű kontrasztot teremthetnek meleg színeikkel a tenger hideg színeivel.”
A tengeri tájképek esetében az egyenes horizont a kép lényege. Számos fényképezőgép rendelkezik elektronikus horizonttal, amely a keresőben vagy a hátsó képernyőn a képre helyezhető, hogy segítsen elkerülni a ferde horizontot. Az EOS R7 bevezetett egy automatikus szintezés funkciót, amely a fényképezőgép beépített képstabilizátorával (IBIS) egyenesbe hozza a kissé ferde horizontot, hogy tökéletes felvételeket készíthess.
Bármilyen fényképezőgépet is használsz, Erik azt is tanácsolja, hogy kapcsold be a rács funkciót, hogy a felvételek vízszintesek legyenek, hogy segítse a klasszikus kompozíciós technikákat, mint például a harmadolási szabály, vagy hogy az átlós képelemeket összehangolja.
2. Készíts függőleges tengeri tájképeket
Manapság a függőleges fényképezés épp olyan fontos, mint a vízszintes felvételkészítés, még tájképek esetében is. A különböző közösségi médiaplatformokon jól használható képek készítése sok fotós munkafolyamatának kulcsfontosságú része, de ez egyben lehetőség arra is, hogy olyan érdekes részleteket emeljünk ki, amelyek a vízszintes felvételeken talán nem lennének annyira nyilvánvalóak.
„Imádom a függőleges kompozíciókat” – mondja Erik. „Sokkal érdekesebbek és kevésbé kaotikusak, mint a vízszintes kompozíciók. Az ilyen felvételeknél a jó közeli előtér keresése kulcsfontosságú az érdekes és egyedi fotó elkészítéséhez.”
3. Melyik a legjobb hely a tengerparti tájfotózáshoz?
Ugyanaz a jelenet nagyon másképp néz ki, mivel a fény intenzitása, iránya és színe egész nap változik. Habár nem létezik „tökéletes idő” a fotózáshoz, a kora reggeli és a késő esti „arany órában” és „kék órában” izgalmasabb színeket lehet lencsevégre kapni, mint az erős déli napsütésben.
Ha kora reggel vagy késő este fotózol, akkor nagyon lenyűgöző tengeri tájképeket készíthetsz, amelyeken emberek, fák és a táj egyéb jellemzői, vagy mesterséges építmények sziluettje látható. A legnagyobb részletgazdagság és a nagyobb kreatív rugalmasság érdekében azonban ugyanazt a megközelítést alkalmazd, mint más gyenge fényviszonyok esetén – használj nagy rekeszértéket (alacsony f-szám), hogy minél több fényt engedj be, növeld az ISO-beállítást, és válassz olyan fényképezőgépet, amelyet kiváló gyenge fényviszonyok melletti teljesítményre terveztek, mint például a Canon EOS R System termékcsaládját.
A kihívást azonban gyakran nem a gyenge fényviszonyok jelentik, hanem a nagyon világos körülmények, például a déli nap vakító fénye. Ehhez az EOS R50 és más Canon fényképezőgépek olyan funkciókkal rendelkeznek, mint a Jelenetválasztó mód és a HDR (nagy dinamikatartomány) jelenetmódok, amelyek tökéletesek a nagy kontrasztú körülmények között történő fényképezéshez, olyan fényes tükröződésekkel, mint amilyeneket a tengerparton is gyakran látni.
4. Fényképezőgép-beállítások a jobb tengerparti tájképfotózáshoz
Ha nem tudod elkerülni, hogy a nap közepén erős fényben fényképezz, Erik azt tanácsolja, hogy használj ND (semleges sűrűségű) szűrőt, hogy csökkentsd a fényképezőgépbe jutó fény mennyiségét. Ő maga szereti az erős ND1000 tízfokozatú szűrőt használni. „Ez megszűri a fénymennyiséget, hogy hosszú expozíciós fotózással elmosódottá tudd tenni a tenger mozgását” – mondja.
Erik szereti ezt a technikát, mert a tengerpart mozgásának érzékeltetése izgalmassá tehet egy egyébként átlagos jelenetet. Két kulcsfontosságú területre kell összpontosítani: a tengerre és az égboltra, amelyek közül mindkettő viszonylag lassan mozog. A mozgásérzet megörökítéséhez (ahelyett, hogy kimerevítenénk a mozgást) hosszú záridőre van szükség, és a fényképezőgépet is meg kell támasztani, általában állvánnyal.
Az alacsony ISO-érzékenység és rekeszérték (nagy f-szám) hosszabb záridőt tesz lehetővé. Annak elkerülése érdekében, hogy fényképezőgép megmozduljon az exponálógomb lenyomásakor a Canon Camera Connect alkalmazással távolról is vezérelheted a fényképezőgépet. Próbáld meg hosszú, legalább 10 másodperces expozícióval fotózni, hogy lásd, a vonuló felhők és a tengerpartra felkúszó víz hogyan eredményeznek selymes, sima, áttetsző színeket. Ha a hullámok minden egyes cseppjét meg szeretnéd örökíteni, állítsd a záridőt szupergyors sebességre.
5. Mélységélesség tengerparti tájképeken
Erik gyakran szeretné, ha a jelenet egy bizonyos része éles fókuszban legyen, a többi része pedig elmosódott legyen (kis mélységélesség). Ilyen helyzetekben a manuális fókuszáláshoz és az általa használt tükör nélküli Canon fényképezőgépek egyik hasznos funkciójához, a manuális fókuszkiemeléshez (MF kiemelés) folyamodik. Ez különösen akkor hasznos, ha gyengék a fényviszonyok vagy homályosak a körülmények, ami megnehezíti a fókuszálást.
„Bár az autofókusz nagyon hasznos”, mondja, „ha az időjárási körülmények miatt nehézkes, a fókuszkiemelés életmentő”. Ha az MF kiemelés be van kapcsolva, manuálisan is magabiztosan fókuszálhatsz, mivel a fényképezőgép képernyője vagy keresője a jelenet fókuszban lévő részeit fényes színnel pontosan kiemeli, így a kiemelt területek változásával láthatod, hogy épp mire fókuszálsz.
Ezzel szemben a tájképfotózásnál néha azt szeretnéd, ha a jelenet minél nagyobb része éles fókuszban lenne, az előtértől a háttérig. Egy nagyszerű technika erre a célra az úgynevezett hiperfokális távolsággal való fókuszálás. A hiperfokális távolság a használt objektívtől, rekeszértéktől és gyújtótávolságtól függően változik, ezért a legegyszerűbben a Canon ingyenes Photo Companion alkalmazásában található mélységélesség és hiperfokális távolság kalkulátor segítségével tudod kiszámítani, hogy hova kell fókuszálnod. Ha nincs időd a kiszámítására, akkor ökölszabályként használhatod azt, hogy a kívánt jelenet egyharmadánál található pontra fókuszálsz.
6. Melyik a legjobb időjárás a tengerparti tájképfotózáshoz?
Az időjárás nagyon érdekessé tehet egy tengerparti felvételt, legyen szó sima, aranyszínű pamacsfelhőkről vagy sötét, viharos, vészjósló időről. Nagyon hasznos, ha tudunk egyet s mást az érdekesebb időjárási mintákról, illetve annak az elsajátításáról, hogy miként lehet a legjobbat kihozni belőlük egy felvételen. „Mindig azt mondom a diákjaimnak, hogy nincsenek rossz időjárási viszonyok, csak rossz fotósok” – mondja Erik. „A tájképek szépsége a természet kiszámíthatatlanságában rejlik.
„Világkörüli utazásaim során a legjobb időjárási körülményeket mindig esőzés után tapasztaltam.”
Váratlan záport fotózol? Tekints rá lehetőségként, ne pedig problémaként. „A tengeri vihar során” – javasolja Erik – „használj zoomobjektívet a hullámokról készült képek készítéséhez 1/1000 másodperces rövid záridővel, hogy elkapd a hullám cseppjeit, vagy akár 10 másodperces hosszú záridővel, ha valami elvontabbat hoznál inkább létre.”
7. A tengerparti tájképfotózáshoz legideálisabb fényképezőgépek és objektívek
A cipelendő súly minimalizálása érdekében Erik gyakran csak egy fényképezőgépet vesz igénybe – egy teljes képmezős EOS R rendszerű fényképezőgépet nagy látószögű RF zoomobjektívvel.
A tengerparti tájképek fotózásához kiváló választás a teljes képmezős fényképezőgép, például az EOS R8 és az RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektív, amely egy nyerő kombináció a nagy látószögű tájképek kis méretű, utazáshoz ideális géppel történő megörökítéséhez. Az EOS R8 akár 40 kép/mp-es sorozatfelvételre is képes, ami ideális a hullámtörések pillanatainak megörökítéséhez a sziklákon.
Megfizethetőbb alternatíva, ha az EOS R50 fényképezőgépet az RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM vagy az RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM objektívvel párosítod, ez még kisebb súlyú, könnyen hordozható, de rendkívül rugalmas felszerelést biztosít, így ideális a tengerparti fotózáshoz.
Ezek az objektívek széles, rendkívül sokoldalú fókusztávolságot biztosítanak. Ha szuper-teleobjektívre van szükséged, az RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nagyszerű választás egy teljes képmezős fényképezőgéppel párosítva, és még több hozzáférést biztosít az APS-C fényképezőgéppel.
Ha már rendelkezel EF objektívekkel, és EOS R rendszerű fényképezőgépekkel szeretnéd használni őket, a bepattintható szűrőbetétes EF-EOS R objektívadapter bónusz megoldást kínál: nem csupán azt teszi lehetővé, hogy EF és EF-S objektíveket használhass a minőség és a funkcionalitás csökkenése nélkül, hanem lehetővé teszi a bepattintható szűrők használatát is. Változtatható ND szűrővel vagy körkörös polarizációs szűrővel is kapható, mindkettő felbecsülhetetlen értékű a tengerpart vakító fényességében.
A tengerpart nem csupán egy hely, ahol a barátokkal és a család szórakozhatunk, hanem tele van lehetőségekkel a nagyszerű tájképfotózásra, bármilyen időjárás is legyen.
Szerzők: Astrid Pitman és Sarah Bakkland
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R50
Az EOS R tükör nélküli fényképezőgéppel a legjobb, leglenyűgözőbb tartalmakat készítheted, az éles állóképektől kezdve a 4K filmekig és az élő közvetítésekig. Mindezt egyetlen eszközzel. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R10
Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R7
Fedezd fel a vadont egy olyan fényképezőgéppel, amely szenzációs sebességet és képminőséget kínál egy a jövő igényeinek megfelelő, hordozható APS-C házban. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R8
Lépj át a teljes képmezős fényképezés és videózás világába, és valósítsd meg kreatív ambícióid. -
RF-S objektívek
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Kerülj közelebb ezzel a könnyű, sokoldalú APS-C telefotó zoomobjektívvel, és fedezz fel új dimenziókat az utazások, sportesemények, családi események és háziállatok megörökítéséhez. -
RF-S objektívek
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
A nagy látószögtől a teleobjektívig különböző látómezőket biztosító EOS R-sorozatú APS-C zoomobjektív tökéletes választás az utazások, a vadvilág, a sportolás és a különböző élethelyzetek megörökítéséhez. -
Ultranagy látószögű zoomobjektív
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompakt és könnyű 15–30 mm-es RF zoomobjektív, amely tökéletes utazáshoz, beleértve a városképek, tájképek, építészeti fotók készítését és az útközben történő vlogolást. -
Zoom teleobjektív
RF 70-200mm F4L IS USM
Az RF 70-200mm F4L IS USM egy alapvető, kompakt és könnyű, L-sorozatú zoom teleobjektív, amely tökéletes utazások során készített, illetve sport- és természetfotókhoz, valamint portréfotókhoz. -
Állvány
Tripod Grip HG-100TBR
Ezzel a levehető távvezérlővel rendelkező, egyedülálló állványmarkolattal fokozott stabilitással és kreatív rugalmassággal készíthetsz egyszerre még több felvételt.