TÁJFOTÓZÁS

Tippek a jobb tengernél készített tájfotózáshoz

A tengerpartra készülsz idén nyáron, vagy szezonon kívüli kirándulást tervezel a tengerpartra? A tengerparti tájképfotózási tippjeink segítenek abban, hogy az év bármely szakában és bármilyen körülmények között nagyszerű képeket készíthess.
Erik Colombo HDR-fotója a napról a horizonton, az előtérben a sziklákon megtörő viharos tenger, az égen pedig meleg esti színek.

Oka van annak, hogy a tengerparti fotózás olyan népszerű tájképfotózás. A tenger és a part lenyűgöző kontrasztja, a vízről visszaverődő fény izgalmas mintázatai és az időjárási viszonyok gyakran drámai változásai miatt a tengerparti felvételek különösen lenyűgözőek.

Erik Colombo olasz fotós és fotóoktató imád tengerparti tájképeket fotózni. „360°-os fényképészként” jellemzi magát, aki a fotózás minden műfajában dolgozott, esküvőktől kezdve a divatfotózáson át egészen a reklámcélú videózásig, de az igazán nagy szenvedélye a tájképek készítése és a természetfotózás. Sokat utazott, hogy „gyönyörű bolygónk legvadabb és legikonikusabb tájait fotózza, a hegyektől az óceánokig, a gleccserektől a vulkánokig”. Idejének nagy részét arra is fordítja, hogy tanfolyamokon, terepen megrendezésre kerülő workshopokon és fotós kirándulásokon ossza meg ismereteit és tapasztalatait.

Itt azért kerestük fel Eriket, hogy elárulja a tippjeit a sikeres tengerparti tájképfotózáshoz, és megosszuk a legjobb Canon fényképezőgépeket és objektíveket a tengerparti fotózáshoz és a tengerparti tájképek fotózásához.

Erik Colombo fotója egy íves, meredek sziklaszirtről, az előtérben egyetlen kagylóhéj a sziklákon, a háttérben felhőcsíkok az esti égbolton.

Függetlenül attól, hogy a helyszín egzotikus vagy jól ismert, Erik a szokatlan perspektívákat javasolja. Ugyanakkor azt is tanácsolja, hogy használd a jól bevált kompozíciós technikákat – legyenek vezető vonalak, és győződj meg arról, hogy az előtérben, a kép közepén és a háttérben is legyen valami, ami vonzza a tekintetet. Öt képből álló kompozit kép, amelyek Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM objektívvel készültek. © Erik Colombo

Erik Colombo fényképe egy kimagasló szikláról, amely természetes boltívet alkot, az előtérben lévő sziklákat hullámok nyaldossák, amelyet a hosszú expozíció elmos.

A felszerelésed még viszonylag jó időjárás esetén is ki lehet téve a tengeri párának. A fényképezőgépek és objektívek különböző szintű időjárásálló kialakítással rendelkeznek – de Erik rendszeresen használ esővédőket, és azt tanácsolja, hogy „az egyik legfontosabb dolog, hogy vegyünk egy jó hátizsákot, hogy az objektíveket szárazon tartsuk.” Jó ötlet objektívsapkába fektetni, hogy ne kerüljenek cseppek a lencsére. Három képből álló kompozit kép, amelyek Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM objektívvel készültek. © Erik Colombo

1. Hogyan lehet drámai tengerparti tájképeket készíteni

A kompozíció a legfontosabb a fotózásban, különösen a tengeri tájképeknél” – mondja Erik. Azt tanácsolja, hogy a fényképezés előtt tölts el egy kis időt a helyszínen. „A fényképezőgép nélküli felfedezés sokat segít” – mondja. „Csak azután veszem elő a hátizsákból a fényképezőgépemet, miután 20–30 percet töltöttem a hely megismerésével.”

A nyílt tenger lenyűgöző lehet a való életben, de egy állókép nem fogja visszaadni a dinamizmusát. Keresd meg a tengerpart jellegzetességeit, hogy klasszikus elemeket tartalmazó kompozíciókat hozhass létre, például különböző távolságokban lévő érdekes pontokat, aszimmetrikus keretet és vezető vonalakat. „A sziklák tökéletes témák egy dinamikus kompozíció létrehozásához” – mondja Erik – „a virágok pedig nagyszerű kontrasztot teremthetnek meleg színeikkel a tenger hideg színeivel.”

A tengeri tájképek esetében az egyenes horizont a kép lényege. Számos fényképezőgép rendelkezik elektronikus horizonttal, amely a keresőben vagy a hátsó képernyőn a képre helyezhető, hogy segítsen elkerülni a ferde horizontot. Az EOS R7 bevezetett egy automatikus szintezés funkciót, amely a fényképezőgép beépített képstabilizátorával (IBIS) egyenesbe hozza a kissé ferde horizontot, hogy tökéletes felvételeket készíthess.

Bármilyen fényképezőgépet is használsz, Erik azt is tanácsolja, hogy kapcsold be a rács funkciót, hogy a felvételek vízszintesek legyenek, hogy segítse a klasszikus kompozíciós technikákat, mint például a harmadolási szabály, vagy hogy az átlós képelemeket összehangolja.

Az Erik Colombo által készített HDR kompozit fotón hullámok nyelik el a sziklákat, amelyet elmos a hosszú expozíció. A sötétszürke felhők elhomályosítják a napot az égen.

A függőleges kompozíció kiemeli a tenger és az ég közötti kontrasztot. Ha a fényképezőgépet HDR módba állítod, lehetővé teszi, hogy mindkettőt rögzítsd, de akkor se ess kétségbe, ha a fényképezőgépeden ez nem lehetséges. Erik a fényképezőgépet állványra helyezve gyakran több felvételt készít különböző beállításokkal, hogy a jelenet különböző részeit a legjobb minőségben rögzíthesse, majd kompozíciós technikákkal a több különböző felvételt egyetlen képben egyesíti. Ezt a képet három kép alkotja, amelyek Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel és Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM 16 mm-es objektívvel, 1/15 mp az előtér esetén, 1/125 mp a felhők esetén, f/13 és ISO100 beállításokkal készültek. © Erik Colombo

Erik Colombo fényképén az aurora borealis csillog az égen, a színei visszatükröződnek a fagyos tengeren. A föld egy sötét vonal a horizonton.

Az ég legalább olyan lenyűgöző tud lenni, mint a tenger, legyen szó akár az auroráról, akár csak egyszerű viharfelhőkről. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel és egy Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM 15 mm-es objektívvel, valamint 15 mp, f/11 és ISO 100 beállításokkal készült. © Erik Colombo

2. Készíts függőleges tengeri tájképeket

Manapság a függőleges fényképezés épp olyan fontos, mint a vízszintes felvételkészítés, még tájképek esetében is. A különböző közösségi médiaplatformokon jól használható képek készítése sok fotós munkafolyamatának kulcsfontosságú része, de ez egyben lehetőség arra is, hogy olyan érdekes részleteket emeljünk ki, amelyek a vízszintes felvételeken talán nem lennének annyira nyilvánvalóak.

„Imádom a függőleges kompozíciókat” – mondja Erik. „Sokkal érdekesebbek és kevésbé kaotikusak, mint a vízszintes kompozíciók. Az ilyen felvételeknél a jó közeli előtér keresése kulcsfontosságú az érdekes és egyedi fotó elkészítéséhez.”

3. Melyik a legjobb hely a tengerparti tájfotózáshoz?

Ugyanaz a jelenet nagyon másképp néz ki, mivel a fény intenzitása, iránya és színe egész nap változik. Habár nem létezik „tökéletes idő” a fotózáshoz, a kora reggeli és a késő esti „arany órában” és „kék órában” izgalmasabb színeket lehet lencsevégre kapni, mint az erős déli napsütésben.

Ha kora reggel vagy késő este fotózol, akkor nagyon lenyűgöző tengeri tájképeket készíthetsz, amelyeken emberek, fák és a táj egyéb jellemzői, vagy mesterséges építmények sziluettje látható. A legnagyobb részletgazdagság és a nagyobb kreatív rugalmasság érdekében azonban ugyanazt a megközelítést alkalmazd, mint más gyenge fényviszonyok esetén – használj nagy rekeszértéket (alacsony f-szám), hogy minél több fényt engedj be, növeld az ISO-beállítást, és válassz olyan fényképezőgépet, amelyet kiváló gyenge fényviszonyok melletti teljesítményre terveztek, mint például a Canon EOS R System termékcsaládját.

A kihívást azonban gyakran nem a gyenge fényviszonyok jelentik, hanem a nagyon világos körülmények, például a déli nap vakító fénye. Ehhez az EOS R50 és más Canon fényképezőgépek olyan funkciókkal rendelkeznek, mint a Jelenetválasztó mód és a HDR (nagy dinamikatartomány) jelenetmódok, amelyek tökéletesek a nagy kontrasztú körülmények között történő fényképezéshez, olyan fényes tükröződésekkel, mint amilyeneket a tengerparton is gyakran látni.

Erik Colombo HDR kompozit fotója a lenyugvó napról egy természetes boltíven keresztül. Az előtérben a tenger a sziklás partvonalhoz ér.

Az „arany óra” alatt (közvetlenül napkelte után és közvetlenül naplemente előtt) készített felvételek remek ötletnek bizonyulnak a tengernél készített tájképek esetében, mivel a meleg színek és az alacsonyan járó nap klasszikusan gyönyörű megvilágítást ad. Egy öt képből álló HDR kompozit kép, amelyek Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM 16 mm-es objektívvel, 0,3 mp az előtér esetén, 1/160 mp a napfénynél, f/11 és ISO100 beállításokkal készített képből áll. © Erik Colombo

4. Fényképezőgép-beállítások a jobb tengerparti tájképfotózáshoz

Ha nem tudod elkerülni, hogy a nap közepén erős fényben fényképezz, Erik azt tanácsolja, hogy használj ND (semleges sűrűségű) szűrőt, hogy csökkentsd a fényképezőgépbe jutó fény mennyiségét. Ő maga szereti az erős ND1000 tízfokozatú szűrőt használni. „Ez megszűri a fénymennyiséget, hogy hosszú expozíciós fotózással elmosódottá tudd tenni a tenger mozgását” – mondja.

Erik szereti ezt a technikát, mert a tengerpart mozgásának érzékeltetése izgalmassá tehet egy egyébként átlagos jelenetet. Két kulcsfontosságú területre kell összpontosítani: a tengerre és az égboltra, amelyek közül mindkettő viszonylag lassan mozog. A mozgásérzet megörökítéséhez (ahelyett, hogy kimerevítenénk a mozgást) hosszú záridőre van szükség, és a fényképezőgépet is meg kell támasztani, általában állvánnyal.

Az alacsony ISO-érzékenység és rekeszérték (nagy f-szám) hosszabb záridőt tesz lehetővé. Annak elkerülése érdekében, hogy fényképezőgép megmozduljon az exponálógomb lenyomásakor a Canon Camera Connect alkalmazással távolról is vezérelheted a fényképezőgépet. Próbáld meg hosszú, legalább 10 másodperces expozícióval fotózni, hogy lásd, a vonuló felhők és a tengerpartra felkúszó víz hogyan eredményeznek selymes, sima, áttetsző színeket. Ha a hullámok minden egyes cseppjét meg szeretnéd örökíteni, állítsd a záridőt szupergyors sebességre.

5. Mélységélesség tengerparti tájképeken

Erik gyakran szeretné, ha a jelenet egy bizonyos része éles fókuszban legyen, a többi része pedig elmosódott legyen (kis mélységélesség). Ilyen helyzetekben a manuális fókuszáláshoz és az általa használt tükör nélküli Canon fényképezőgépek egyik hasznos funkciójához, a manuális fókuszkiemeléshez (MF kiemelés) folyamodik. Ez különösen akkor hasznos, ha gyengék a fényviszonyok vagy homályosak a körülmények, ami megnehezíti a fókuszálást.

„Bár az autofókusz nagyon hasznos”, mondja, „ha az időjárási körülmények miatt nehézkes, a fókuszkiemelés életmentő”. Ha az MF kiemelés be van kapcsolva, manuálisan is magabiztosan fókuszálhatsz, mivel a fényképezőgép képernyője vagy keresője a jelenet fókuszban lévő részeit fényes színnel pontosan kiemeli, így a kiemelt területek változásával láthatod, hogy épp mire fókuszálsz.

Ezzel szemben a tájképfotózásnál néha azt szeretnéd, ha a jelenet minél nagyobb része éles fókuszban lenne, az előtértől a háttérig. Egy nagyszerű technika erre a célra az úgynevezett hiperfokális távolsággal való fókuszálás. A hiperfokális távolság a használt objektívtől, rekeszértéktől és gyújtótávolságtól függően változik, ezért a legegyszerűbben a Canon ingyenes Photo Companion alkalmazásában található mélységélesség és hiperfokális távolság kalkulátor segítségével tudod kiszámítani, hogy hova kell fókuszálnod. Ha nincs időd a kiszámítására, akkor ökölszabályként használhatod azt, hogy a kívánt jelenet egyharmadánál található pontra fókuszálsz.

Erik Colombo fotója a mozgás közben kimerevített hullámokról, a háttérben a naplemente meleg színeiben megvilágított ködös sziklaalakzatokkal.

Ezen a drámai fotón az egymásnak ütköző hullámok által spriccelt vízcseppek a rövid záridővel kimerevíthetők. Az előtérben éles fókuszban lévő kavics és a háttérben lévő feltűnő sziklaalakzatok kontrasztot alkotnak a tengeri párával és a távolban húzódó köddel. Egy három képből álló HDR kompozit kép, amelyek Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM 105 mm-es objektívvel, 0,3 mp az előtér esetén, 1/160 mp a napfénynél, f/11 és ISO100 beállításokkal készített képből áll. © Erik Colombo

6. Melyik a legjobb időjárás a tengerparti tájképfotózáshoz?

Az időjárás nagyon érdekessé tehet egy tengerparti felvételt, legyen szó sima, aranyszínű pamacsfelhőkről vagy sötét, viharos, vészjósló időről. Nagyon hasznos, ha tudunk egyet s mást az érdekesebb időjárási mintákról, illetve annak az elsajátításáról, hogy miként lehet a legjobbat kihozni belőlük egy felvételen. „Mindig azt mondom a diákjaimnak, hogy nincsenek rossz időjárási viszonyok, csak rossz fotósok” – mondja Erik. „A tájképek szépsége a természet kiszámíthatatlanságában rejlik.

„Világkörüli utazásaim során a legjobb időjárási körülményeket mindig esőzés után tapasztaltam.”

Váratlan záport fotózol? Tekints rá lehetőségként, ne pedig problémaként. „A tengeri vihar során” – javasolja Erik – „használj zoomobjektívet a hullámokról készült képek készítéséhez 1/1000 másodperces rövid záridővel, hogy elkapd a hullám cseppjeit, vagy akár 10 másodperces hosszú záridővel, ha valami elvontabbat hoznál inkább létre.”

7. A tengerparti tájképfotózáshoz legideálisabb fényképezőgépek és objektívek

A cipelendő súly minimalizálása érdekében Erik gyakran csak egy fényképezőgépet vesz igénybe – egy teljes képmezős EOS R rendszerű fényképezőgépet nagy látószögű RF zoomobjektívvel.

A tengerparti tájképek fotózásához kiváló választás a teljes képmezős fényképezőgép, például az EOS R8 és az RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektív, amely egy nyerő kombináció a nagy látószögű tájképek kis méretű, utazáshoz ideális géppel történő megörökítéséhez. Az EOS R8 akár 40 kép/mp-es sorozatfelvételre is képes, ami ideális a hullámtörések pillanatainak megörökítéséhez a sziklákon.

Megfizethetőbb alternatíva, ha az EOS R50 fényképezőgépet az RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM vagy az RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM objektívvel párosítod, ez még kisebb súlyú, könnyen hordozható, de rendkívül rugalmas felszerelést biztosít, így ideális a tengerparti fotózáshoz.

Ezek az objektívek széles, rendkívül sokoldalú fókusztávolságot biztosítanak. Ha szuper-teleobjektívre van szükséged, az RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nagyszerű választás egy teljes képmezős fényképezőgéppel párosítva, és még több hozzáférést biztosít az APS-C fényképezőgéppel.

Ha már rendelkezel EF objektívekkel, és EOS R rendszerű fényképezőgépekkel szeretnéd használni őket, a bepattintható szűrőbetétes EF-EOS R objektívadapter bónusz megoldást kínál: nem csupán azt teszi lehetővé, hogy EF és EF-S objektíveket használhass a minőség és a funkcionalitás csökkenése nélkül, hanem lehetővé teszi a bepattintható szűrők használatát is. Változtatható ND szűrővel vagy körkörös polarizációs szűrővel is kapható, mindkettő felbecsülhetetlen értékű a tengerpart vakító fényességében.

A tengerpart nem csupán egy hely, ahol a barátokkal és a család szórakozhatunk, hanem tele van lehetőségekkel a nagyszerű tájképfotózásra, bármilyen időjárás is legyen.


Szerzők: Astrid Pitman és Sarah Bakkland

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • TÁJFOTÓZÁS

    A kézi tájfotózás alapjai

    Tudd meg, hogyan készíthetsz lélegzetelállító tájképeket állvány nélkül.

  • A FOTÓZÁS ALAPJAI

    A víz fotózása

    Akár folyik, zubog, fröccsen vagy nyugodt, 5 profi tippünkkel elsajátíthatod a víz fotózásának trükkjeit.

  • TÁJFOTÓZÁS

    A tájfotózáshoz legideálisabb objektívek

    Minden információ, amire szükséged lehet a megfizethető fix fókusztávolságú objektívek és zoomobjektívek kiválasztásához.

  • A FOTÓZÁS ALAPJAI / SZABADTÉRI FOTÓZÁS

    Tippek szélsőséges időjárási körülmények melletti fotózáshoz

    Akár a felszerelésed szeretnéd megóvni, akár saját védelmedről gondoskodnál, bevált tippjeinket és trükkjeinket követve elsajátíthatod a szélsőséges időjárási viszonyok melletti fotózás alapjait.