A portréobjektív nyújtotta különbség

Egy speciális objektív kiválasztásával magasabb szintre emelheted portréfotózási készségeidet – a teljes mezőt kitöltő közeli arcképektől a nagy látószögű utcai portrékig.
Egy fényképész képet készít egy lila fénnyel megvilágított modellről, aki egy növény szárát tartja.

Az EOS fényképezőgépekhez általános célú, szettben kínált objektívek tartoznak, amelyek jól beválnak a fotózási stílusok többségénél. Ha azonban magasabb szintre szeretnéd emelni fotózási készségeidet, érdemes beruháznod néhány olyan objektívbe, amelyek előnyösek az általad választott műfajhoz, például a portréfotózáshoz. Legyen szó a fókusztávolságról, a maximális rekeszértékről, a tömegről vagy a méretről, a kiválasztott objektív szembeötlő változásokat eredményezhet a fényképeiden.

Mitől lesz nagyszerű egy portréobjektív?

A portréobjektíveket elsősorban a fókusztávolság és a maximális rekeszérték különbözteti meg a többitől, ha azonban az igényeidnek leginkább megfelelő Canon portréobjektívet szeretnéd meghatározni, több tényezőt is figyelembe kell venned.

Objektívkompatibilitás

Az első tényező, hogy milyen fényképezőgéped van, és hogy mely objektívek kompatibilisek vele. Ha Canon EOS R rendszerű fényképezőgéped van, akkor szabadon válogathatsz az objektívek között; az RF objektívadaptereknek köszönhetően RF és EF objektívekkel is fotózhatsz.

A Canon RF objektívfoglalat fantasztikus kiindulópontot jelent a megfelelő portréobjektív megtalálásához. A tükör nélküli Canon fényképezőgépekben, például a Canon EOS R6 és EOS RP fényképezőgépben megtalálható RF objektívek esetében az objektívet és a fényképezőgépet egy 12 tűs csatlakozó köti össze, amely hihetetlenül gyors autofókuszt és kivételes megbízhatóságot garantál. Ha fotós karriered egy későbbi szakaszában további hardverek beszerzésén kezdesz gondolkodni, az RF objektívfoglalatba való beruházást a tükör nélküli technológia nyújtotta kreatív lehetőségek miatt is érdemes megfontolnod.

Színes fénycsíkok ölelik körül egy fekete háttér előtt álló modell fejét és törzsét.

A mindössze 88,8 mm-es, képstabilizátorral rendelkező RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektív sokoldalú megoldást jelent portréfotózáshoz. A kép Canon EOS R6 fényképezőgéppel, illetve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel, 44 mm, 8 mp, f/16 és ISO100 beállításokkal készült.

Képstabilizátor

A következő lépés tudatosítanod magadban, hogy előfordulhat, hogy nem mindig akarsz majd állványt használni, amikor lenyűgöző portrékat készítesz – illetve hogy nem is lesz erre mindig lehetőséged. Itt jön a képbe a képstabilizálás. A Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, az RF 85mm F2 MACRO IS STM, az RF 24-105mm F4-7.1 IS STM és az ezekhez hasonló objektívek mind rendelkeznek képstabilizátorral, amely kézből készített képek esetén is tűéles eredményt biztosít. A fokozott képstabilizálásnak köszönhetően a záridő csökkentésével a legutolsó kis fénypászmát is a képeidbe sűrítheted – ez olyan sokoldalúságot biztosít, amellyel bármilyen fényviszonyok között fotózhatsz. Megsokszorozhatod a hatást, ha a képstabilizált objektívet egy beépített képstabilizátorral (IBIS) rendelkező fényképezőgéppel, például a Canon EOS R6 készülékkel kombinálod, amely akár 8 fokozatú stabilizálást is képes biztosítani.

Méret és tömeg

Az objektív mérete, tömege és sokoldalúsága szintén fontos szempont. Azoknak a portréfotósoknak, akik szeretnék megőrizni agilitásukat, illetve az objektíveket több műfajban is szeretnék használni, egy kicsi és könnyű objektív tökéletes választás lehet. A Canon RF 50mm F1.8 STM és RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívek rendkívül kompakt kialakítással rendelkeznek, így az utcai portréfotósok fotóstáskájának tökéletes és megfizethető kiegészítéseként szolgálnak. Ráadásul a fotósoknak a klasszikus portrék készítéséről sem kell lemondaniuk, hiszen a nagy, f/1.8 maximális rekeszérték révén a lenyűgözően elmosódott hátterek mellett a mélységélességet is rugalmasan alakíthatják. Ha viszont a lehető legsokoldalúbb objektívre van szükséged, a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívnél keresve sem találhatnál jobbat. A széles fókusztávolsággal rendelkező objektív bármilyen helyzetben megállja a helyét – szinte minden műfajhoz ideális, az ultranagy, 24 mm-es látószögű építészeti felvételektől a 85 mm-es látószögű, stúdióban készített portrékon át egészen a 105 mm-es látószögű arcképekig.

Maximális rekeszérték

A portrék készítéséhez megfelelő objektív kiválasztásánál egy másik fontos tényező a maximális rekeszérték. A rekeszérték az objektívnyílás méretére vonatkozik, amelyen keresztül a fény eljut a fényképezőgép érzékelőjéhez.

Mindegyik objektív valamilyen rekeszérték-besorolást kap, pl. f/2.8 vagy f/4. Egyes zoomobjektívek rekeszérték-besorolása attól függ, hogy milyen fókusztávolság kerül kiválasztásra; ezeknél a rekeszérték-tartomány pl. f/4–7.1. lehet. Más zoomobjektívek, például a Canon RF 24-105mm F4L IS USM és az RF 24-70mm F2.8L IS USM ehelyett rögzített maximális rekeszértéket biztosítanak, amely az egész zoomtartományban egységes expozíciót garantál. A folyamatos maximális rekeszértékkel és időjárásálló kialakítással rendelkező L sorozatú objektívek tökéletes választást jelentenek azon fotósok számára, akik az RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívről egy magasabb kategóriájú objektívre szeretnének váltani, illetve akiknek egyszerűen csak egy professzionális szintű objektívre van szüksége.

Sötétvörös rúzst viselő modell oldalról készített portréja, amelyen az arcát a fényképezőgép felé fordítja, a háttérben pedig elmosódott fényfüzérek láthatók.

Az 50 mm-es fókusztávolság számos műfajra alkalmazható, míg a nagy maximális rekeszérték tökéletes lágyan elhomályosított hátteret eredményez a portréfelvételeken. A fénykép Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/125 mp, f/1.8 és ISO1250 beállításokkal készült. © Ejiro Dafé

Minél kisebb a rekeszérték száma, annál nagyobb a maximális nyílás, és portréfotó készítésekor előnyösebb egy nagyobb maximális rekeszértékkel rendelkező objektív használata.

A nagyobb rekeszérték több fényt enged az objektíven át a fényképezőgépbe, így a Canon RF 50mm F1.8 STM és RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívekhez hasonló objektívek tökéletesek az alacsony fényviszonyok melletti fotózáshoz (például beltéri portrék készítésekor), illetve azon esetekben, amikor rugalmasságra van szükséged, hogy játszhass a fénnyel, mint például fekete-fehér vagy absztrakt portrék készítésekor. Egy másik előnyük, hogy amikor maximális értékre állított rekesznyílással fotóznak – ezt gyakran hívják „széles látószögnek” – ilyenkor nagyobb mértékben mosódik el a háttér, amit a portréfotósok kedvelni szoktak.

Nézzünk néhány példát a különböző rekeszértékekkel való portréfotózásra.

Három portréból álló sorozat egy élénk piros rúzst és sárga garbót viselő alakról. A bal oldali képen a téma éles, a háttér elmosódott, a középső kép átmenet a kettő között, a jobb oldali fotón pedig a téma és a háttér is éles.

Ez a három kép, amelyek mindegyike azonos fókusztávolsággal, Canon RF 50mm f/1.8 STM objektívvel készült, bemutatja, hogyan változik a rekeszérték az első képen bemutatott nagy rekeszértéktől (kis f-számmal) a harmadik képen lévő kisebbig (magasabb f-szám). Amikor zavaró háttereket próbálunk eltüntetni vagy elhomályosítani a portréfotókon, hasznos a nagy rekeszértékű objektív. A harmadik képen a szemlélő figyelme a zavaró háttérről az alany arcára terelődik, és ez jóval hatékonyabb portrét eredményez. © Ejiro Dafé

Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy valamivel kisebb maximális rekeszértékű objektívvel, például az f/4 rekeszértékkel rendelkező Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektívvel nem lehet gyönyörű elmosódott hatást elérni, különösen teleobjektív fókusztávolságokkal. Ez a képtömörítésnek köszönhető (nagyobb fókusztávolságok esetén nagyobb mértékű), ahol az objektív lerövidíti a távolságot és közelebb hozza a fókuszon kívül eső háttereket a témához, ezzel azt a hatást keltve, mintha az elmosódott háttér közvetlenül mögöttük lenne.

A legjobb Canon objektívek arcképekhez és hagyományos portrékhoz

Egy szakállas alak áll a magas fűben, és egy kisgyermeket tart az ölében.

A Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM kedvező árú lehetőség a tükör nélküli gépeket használók számára, akik speciális portréobjektívet szeretnének. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel, 1/800 mp, f/2 és ISO400 beállításokkal készült. © Ilvy Njiokiktjien

Egy idősebb, rövid hajú, halvány zöldeskék ruhát viselő személy portréja.

Az RF 85mm F2 MACRO IS STM teleobjektívekre jellemző fókusztávolságával gyönyörű portrékat készít. Gyors, megbízható autofókuszt is biztosít akár gyenge fényviszonyok között is. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektívvel, 1/800 mp, f/2 és ISO400 beállításokkal készült. © Ilvy Njiokiktjien

A fókusztávolság az objektív és a fényképezőgép érzékelője közötti távolság a témára való fókuszáláskor, és mm-ben kerül meghatározásra. A zoomobjektívek tartománya minimum és maximum értékkel kerül feltüntetésre, pl. 24–105 mm. A portréobjektív általában egy olyan objektívet jelent, amelynek fókusztávolsága meghaladja a 85 mm-t – ilyen például a Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, amely pehelykönnyű kialakítással és 5 fokozatú, tökéletes kézből készített portrékat eredményező képstabilizátorral büszkélkedhet.

Ennél a klasszikus, fejtől vállig befogott kompozíciónál a 85 mm-es portréobjektív nagyobb fókusztávolságot biztosít, amely természetes hatást kelt, és elkülöníti a modellt a háttértől. Egy APS-C érzékelővel rendelkező fényképezőgépen használt 50 mm-es objektív nagyjából ugyanazt a látómezőt eredményezi, mint egy teljes képmezős fényképezőgépen használt 85 mm-es objektív.

Ezzel szemben egy rövidebb, például 24 mm-es fókusztávolság eltorzítaná az alany arcát, mivel látszólag módosítana az arányain. Ráadásul a hátterek többnyire szembetűnőbbek a rövidebb fókusztávolságok esetén.

Vízcseppekkel borított üvegen keresztül fotózott szőke, rövid, göndör hajú alak fókuszon kívüli portréja.

A Canon RF 50mm F1.8 STM nagyszerű objektív azok számára, akik a kitobjektívek után meg szeretnék vásárolni az első prímobjektívjüket. A fénykép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, 50 mm-re állított Canon RF 50mm F1.8 STM objektívvel és 1/200 mp, f/2.8 és ISO320 beállításokkal készült.

A közepes fókusztávolságot biztosító objektívek, például a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM és az RF 50mm F1.8 STM szintén nagyszerűek a portrékészítéshez. Ezek a fókusztávolságok a nagy látószögű objektívekhez képest kevésbé torzítják a képet, így természetesebb hatású képeket eredményeznek, és egészalakos portréobjektívekként is tökéletesen megfelelnek – ez különösen hasznos a divatfotósok számára.

A legjobb Canon objektívek csoportképekhez és utcai portrékhoz

Portré egy mosolygó virágárusról, aki egy csokor vörös rózsát tart a kezében.

A 105 mm-es maximális gyújtótávolsággal a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM számos teleobjektíves lehetőséget kínál utcai portrék vagy csoportképek készítéséhez. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, 54 mm-re állított Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 1/160 mp, f/5.6 és ISO400 beállításokkal készült.

Egy sokoldalú zoomobjektív, például a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM használatával a nagy látószögek és a telefotó fókusztávolságok, valamint a kettő közötti szempontok előnyeit egyaránt kihasználhatod. Az objektív által biztosított legnagyobb látómező 24 mm, amelybe a kivételesen nagy csoportképek is beleférnek, és gazdag kontextust biztosít az adott szituációt ábrázoló utcai portrékhoz, míg a felső tartomány ideális a klasszikus portrékhoz és a közeli arcképekhez.

A nagy látószögek használatával nagyszerű hatást érhetsz el az adott szituációt ábrázoló portréknál, amikor az alany környezete kulcsfontosságú szerepet játszik a történetben; ugyanez igaz a csoportképekre is, ahol egyszerre több alanynak kell a keretbe férnie.

Ha csoportképeket szeretnél készíteni, a Canon RF 16mm F2.8 STM az ideális választás. Ha pedig egy csapatot egy viszonylag kis helyiségben kell fotóznod, az ultranagy látószög használatával lenyűgöző eredményeket érhetsz el.

A legjobb Canon objektívek divatfotózáshoz

Közeli, profilból készült portré egy fényes rúzst és rózsaszín sminket viselő modellről.

Kerülj közelebb, és fedezd fel a portréid gyönyörű részleteit a nagy látószögű Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel. A fotó Canon EOS R fényképezőgéppel és Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/200 mp, f/2.8 és ISO200 beállításokkal készült. © Guia Besana

Bár a makroobjektíveket talán elsősorban a lenyűgöző rovarok vagy ínycsiklandó ételek közeli fotóihoz társítod, az általuk biztosított elképesztő részletesség a portrékhoz is tökéletes. Ami azt illeti, a makroobjektíveket gyakran használják divatfotózáshoz és portrékhoz, mivel kiemeli az arcvonásokat és bizonyos szépségápolási termékeket.

A Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM 35 cm-es minimális fókusztávolsággal rendelkezik, míg az RF 35mm F1.8 MACRO IS STM akár 17 cm-re is képes fókuszálni. Ha makroobjektívet használsz és közel mész az alanyodhoz, lélegzetelállító részleteket hozhatsz előtérbe, amelyek megmutatják az alanyaid egyedi szépségét.

Írta: Peter Wolinski

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

Tippek portréfotózáshoz

Fejleszd a portréfotózási készségeid ezekkel a tippekkel és technikákkal.

Inspiráló képek otthon

Alakítsd stúdióvá otthonod a híres TikTok-sztár, Michaela Efford tippjeivel.

Állítsd fel saját otthoni stúdiódat

Fedezd fel, hogyan lehetsz kreatív a vakuval, és hogyan készíthetsz lenyűgöző portrékat alacsony költségekkel.

Tippek utcai portréfotózáshoz

A legjobb tanácsok a kiemelkedő utcai portrékhoz Julian Love profi fotóstól.