Lelkes hobbifotósként valószínűleg magabiztosan használod a fényképezőgép fókusz, expozíció és kompozíció finomítására szolgáló beállításait és funkciót, és valószínűleg rutinszerűen ellenőrzöd az elkészült felvételeket a fényképezőgép LCD-képernyőjén, hogy szükség esetén módosíthass a beállításokon. Az ilyen gondosan megtervezett felvételek esetén gyakran a nyers kép is elegendő az élmények dokumentálásához. Vannak azonban olyan különleges alkalmak, amelyekre érdemes ennél nagyobb figyelmet fordítani. Esküvők, évfordulók, születésnapi bulik, ballagások, a gyermeked első lépései... az ilyen megismételhetetlen pillanatok megérdemlik, hogy a lehető legjobb fényben emlékezzünk rájuk, ezért fontos, hogy megtanuld, hogyan szerkesztheted a képeidet. Ezzel sok hibát korrigálhatsz, javíthatod a kompozíciót, az expozíciót és az egyéb technikai részleteket, és egységes stílust kölcsönözhetsz az egyazon eseményen készült képeidnek.
Annak érdekében, hogy nagyobb mozgástered legyen a fotók szerkesztése során, érdemes RAW-formátumban fényképezni – ehhez fényképezés előtt be kell állítanod a fényképezőgépeden, hogy JPEG-fájlok helyett RAW-formátumban mentse a képeket. A RAW-fájl lényegében egy digitális negatív, amely a fényképezőgép érzékelőjéről származó nyers, feldolgozatlan adatokat tartalmazza, amelyből aztán több különböző stílusú képet készíthetsz. A JPEG-képek a fényképezőgép által feldolgozott képek, amelyeket egyszerűen, közvetlenül a fényképezőgépről is megoszthatsz, azonban ez a formátum csak nagyon kis mozgásteret enged a szerkesztéshez és a javításokhoz. Mindkét formátum előnyeit kiélvezheted, ha a fényképezőgépet úgy állítod be, hogy a képeket RAW- és JPEG-formátumban is rögzítse – így rögtön lesz egy könnyen megosztható JPEG-képed és egy RAW-fájlod, amellyel később szabadon kísérletezhetsz. Ne feledd azonban, hogy több helyre lesz szükséged a memóriakártyán, ha mindkét verziót menteni szeretnéd minden képről.
Ahhoz, hogy a RAW-fájlokból fényképet hozz lére, fel kell dolgoznod azokat. Ezt a fényképezőgépen is elvégezheted, és közben olyan módosításokat hajthatsz végre, mint a fényerő beállítása és az objektívtorzítás korrigálása, de előre beállított effekteket (például Vivid (Élénk) és Soft (Lágy)) is alkalmazhatsz a képeken. A feldolgozást azonban érdemes a számítógép (jóval nagyobb) képernyőjén, olyan speciális RAW-szerkesztőprogramokkal végezni, mint a Canon ingyenes Digital Photo Professional (DPP) szoftvere vagy az Adobe® Lightroom®. Ezek a programok leegyszerűsítik a képfeldolgozást, és segítségükkel különféle képstílusokat, valamint fehéregyensúly-, zajcsökkentés- és egyéb beállításokat alkalmazhatsz. A RAW-fájlokon (a fényképezőgépen vagy a számítógépen) végzett módosítások nincsenek hatással az eredeti fájlra, így a beállításokat bármikor visszavonhatod, módosíthatod vagy törölheted, még akkor is, ha bezárod, majd később újra megnyitod a fájlt.
A SZERKESZTÉS ALAPJAI
Az alábbi egyszerű fotószerkesztési tippekkel még jobbá teheted a különleges pillanatokról készített képeidet
Az expozíció javítása
A RAW-fájlok feldolgozásakor az expozíció az egyik tényező, amelyet finomhangolhatsz. Bár a rekeszértéket, a záridőt és az ISO-értéket nem módosíthatod, a kép fényerejének módosítására, valamint az árnyékos részek és a csúcsfények szelektív javítására is lehetőséged van. Ez különösen hasznos a verőfényes napsütésben készített hagyományos esküvői fotók szerkesztésekor, mivel ilyen körülmények között komoly kihívást jelenthet, hogy a menyasszony fehér ruháján és a vőlegény sötét öltönyén is megörökítsük a részleteket.
A RAW-fájlokat a JPEG-fájlokhoz képest nagyobb dinamikatartomány jellemzi, így a csúcsfények és árnyékos részek finomhangolására szolgáló vezérlőkkel gyakran még a látszólag elvesztett részleteket is visszanyerheted. Ezek különálló csúszkákként érhetők el a Lightroom® Develop (Szerkesztés) moduljában, valamint a DPP Picture Style (Képstílus) szakaszában. Ha a DPP szoftvert használod, az Auto Lighting Optimizer (Automatikus megvilágításoptimalizálás) erősségét is módosíthatod, amely automatikusan elvégzi az expozíció és kontraszt javítását.
A vágás elkerülése
Amikor az árnyékos részek, amelyeken finom tónusrészleteknek kellene látszódniuk, egybefüggő fekete területté válnak, a fényes területek pedig hófehér színben jelennek meg, a csúcsfények és az árnyékok vágásáról beszélünk (más néven kiégett csúcsfényekről és bebukott árnyékokról). Ezt a fényképezőgépen vagy a RAW-szerkesztőprogramban a kép hisztogramján ellenőrizheted: ahelyett, hogy kétoldalt belesimulna a vízszintes tengelybe, a hisztogram íve félbevágottnak tűnik. Tehát az expozíció beállításakor mindig érdemes szemmel tartani a hisztogramot. A csúszkák mozgatásakor a hisztogram balra mozdul el, ahogy a kép egyre világosabb lesz, és jobbra tolódik, amikor a kép sötétedik. Általánosságban véve arra kell törekedni, hogy a hisztogram íve ne nyúljon túl a kijelző szélén, mivel a kép kiégett és bebukott részein elvesznek a részletek. Természetesen vannak olyan esetek is, amikor a sötétebb vagy világosabb eredmény érdekesebb hatást eredményez a képen, azonban normál esetben a cél az, hogy minél több részletet megőrizzünk az olyan területeken is, mint például a menyasszonyi ruha.
Az expozícióbeállítás egyszerűbb megítéléséhez a csúcsfényekre és árnyékos részekre vonatkozó hasznos figyelmeztetéseket is aktiválhatod. Ezek a figyelmeztetések azokat a képterületeket mutatják meg, amelyek teljesen feketén (kék színnel jelölve) vagy teljesen fehéren (pirossal jelölve) jelennek meg. Ez az opció a DPP-ben a Preview (Előnézet) legördülő menüből érhető el, míg Lightroom® használata esetén a hisztogram felső részén található kis négyzetekre kattintva kapcsolhatod be és ki a figyelmeztetéseket.
Az árnyékos részek kivilágosítása és a csúcsfények csökkentése után előfordulhat, hogy a kép nem lesz elég kontrasztos. A kontraszt visszaállításához a Tone Curve (Tónusgörbe) vezérlőpanelt használhatod. A kontraszt növeléséhez kezdésként próbálkozz egy lapos S alakú görbével: a diagramot metsző vonal közepére kattintva jelöld ki a középpontot, majd kattints egy pontra a vonal alsó felén, és húzd kissé lefelé az árnyékok hangsúlyozásához. Ezután kattints egy pontra a vonal felső felén, és húzd egy kicsit felfelé a fehérek kiemeléséhez.
A fehéregyensúly korrigálása
Mielőtt bármilyen módosítást végeznél a kép színein, érdemes helyesen beállítanod a fehéregyensúlyt. Az ünnepi rendezvényeken, például nagy esküvőkön készült képek nagy valószínűséggel több különböző fényforrás mellett készülnek: a szertartás során domináló természetes fénytől vagy mesterséges megvilágítástól a naplementén át egészen a lagzi diszkólámpáinak fényéig. A DPP és a Lightroom® fehéregyensúly-korrigáló eszközeivel eltávolíthatod a különböző fényforrások okozta elszíneződést – de akár te magad is hozzáadhatsz ilyen „színfátylat” a kreatív hatás érdekében.
A DPP-ben elérhető, előre beállított fehéregyensúlyok megfelelnek a Canon EOS fényképezőgépekben elérhető fehéregyensúly-beállításoknak, és annak érdekében, hogy minél valósághűbb színeket kapj, az eredményt manuálisan is finomhangolhatod a kék/sárga és bíbor/zöld arány módosításával. Másik lehetőségként a fehéregyensúly beállítására szolgáló szemcseppentő eszközt is használhatod (Fehéregyensúly beállítása kattintással). Ezzel az eszközzel az egész képről eltávolíthatod az elszíneződést, ha a kép egy olyan részére kattintasz, amelynek semleges fehér vagy szürke színűnek kellene lennie. Ehhez hasonló eszközök a Lightroom®-ban is elérhetők.
Elképzelhető ugyanakkor, hogy éppen a fény érdekes színe miatt készítetted a képet, ezért ne érezd azt, hogy feltétlenül semlegesítened kell azt. Emellett a kissé „melegebb” (több pirosat és kevesebb kéket tartalmazó) fehéregyensúly sokkal szebb bőrtónust eredményez.
A színtelítettség javítása
A színhőmérséklet beállítása után a következő lépés a színjavítás. Amikor a DPP-ben megnyitsz egy RAW-fájlt, a szoftver automatikusan kiválasztja a fotó elkészítéséhez használt képstílust, azonban a legördülő menüből további képstílusokat is kiválaszthatsz. Az Advanced (Speciális) részben a képstílus paramétereit is szerkesztheted, többek között módosíthatod a színtónust, illetve növelheted vagy csökkentheted a színtelítettséget.
A Lightroom® a Képstílus funkció helyett számos képprofilt és előbeállítást kínál, amelyek segítségével egyetlen kattintással érhetsz el különböző hatásokat. Ezeket további szerkesztések kezdőpontjaként is használhatod, a kész kép beállításait pedig új, egyedi előbeállításként mentheted, amelyet aztán további képekhez is felhasználhatsz. Az előbeállítások használatával rengeteg időt takaríthatsz meg: az esküvői fotósok, akiknek több száz fényképen kell utómunkát végezniük, gyakran használnak előbeállításokat a népszerű effektek vagy vintage hangulat eléréséhez.
A munkafolyamat leegyszerűsítésének másik módja a képek kötegelt feldolgozása. A DPP-ben a fényképek egyesével történő feldolgozása helyett az egy adott képen végzett módosításokat, azaz a kép „szerkesztési műveletsorát” egy vagy több másik képre alkalmazhatod. Ehhez válaszd ki annak a képnek a bélyegképét, amelyből másolni szeretnéd a beállításokat, majd kattints a felső sávban az Edit (Szerkesztés) > Copy recipe (Műveletsor másolása) lehetőségre. (Másik lehetőségként az Edit (Szerkesztés) > Select and copy recipe settings (Műveletsor-beállítások kiválasztása és másolása) lehetőséget is használhatod, amellyel pontosan megadhatod, hogy mely beállításokat szeretnéd másolni.) Ezután válaszd ki a bélyegképeket, amelyekre alkalmazni szeretnéd a beállításokat, majd válaszd ki az Edit (Szerkesztés) > Paste recipe (Műveletsor beillesztése) lehetőséget. Miután egy műveletsort vagy képstílust alkalmaztál egy képen, további módosításokat végezhetsz, vagy visszaállíthatod a képet az eredeti beállításokra – ne aggódj, nincs visszavonhatatlan módosítás.
Egyéni színek felturbózása – és a képek fekete-fehérré konvertálása
A DPP és a Lightroom® egyaránt számos vezérlővel rendelkezik az árnyalat (Hue), a színtelítettség (Saturation) és világosság (Lightness) beállítására (ezeket együtt HSL-eszközöknek nevezzük). Ezekkel a csúszkákkal külön finomíthatod a képek színeit, így finom vagy akár jelentősebb módosításokat is végezhetsz. A szabadtéren készült képeknél például a kék színhez tartozó csúszkák beállításával mélyebb és gazdagabb árnyalatúvá teheted az ég kékjét, vagy akár világosíthatsz is rajta, és visszavehetsz a telítettségből attól függően, hogy milyen stílust szeretnél elérni. A narancssárga, sárga és vörös árnyalatok hangsúlyozásával pedig még jobban kiemelheted az őszi esküvők hangulatát. A portrék bőrtónusainak javításához hasznos trükk, ha a narancssárga színhez tartozó Lightness (Világosság) csúszkát néhány lépéssel jobbra állítod.
Vannak persze olyan esetek is, amikor a cél éppen a színek eltüntetése. Míg a születésnapi fényképeknek jól állnak az élénkebb árnyalatok, az esküvői fotókat fekete-fehérré konvertálva időtlen stílust kölcsönözhetsz a képeknek, és még jobban kiemelheted a megörökített érzelmeket. A fekete-fehér képekkel emellett néhány technikai problémát is korrigálhatsz. Ha fekete-fehérré konvertálod a képeket, azzal egységessé teheted az esküvő különböző időpontjaiban és helyszínein készített képeket, és még a magas ISO-érzékenység mellett vagy gyengén megvilágított beltéri helyszíneken készített képeket is megmentheted.
A DPP-ben a Monochrome (Fekete-fehér) képstílus kiválasztása helyett jobb megoldás, ha a Hue, Saturation and Lightness (Árnyalat, telítettség és világosság) színbeállítási panel felső részén található Monochrome (Fekete-fehér) gombot használod. Így a konvertált képen az árnyalat, a telítettség és a világosság beállítására szolgáló csúszkákkal külön módosíthatod a kép eredeti színeihez tartozó szürke tónusokat. Egyes képek fekete-fehérré átalakítva élettelennek és unalmasnak tűnhetnek. Ilyenkor a Lightness (Világosság) csúszkák használatával kontrasztosabbá és tagoltabbá teheted a képeket, és dinamikusabb eredményt érhetsz el.
A fotószerkesztési folyamat során előfordulhat, hogy vissza kell ugrani néhány lépést, és a korábban elvégzett módosítások finomhangolására van szükség. Például könnyen előfordulhat, hogy a színek módosítása után újra be kell állítani az expozíciót vagy a kontrasztot. Az utolsó lépés az élesítés. Az élesítésnél általában igaz a szabály, hogy a kevesebb több, ezért érdemes 100%-ra nagyítani a kép egy fontos részletét, így könnyebben megítélheted, hogy mikor éred el a megfelelő élességi szintet.
Szerző: Marcus Hawkins
Az Adobe® és a Lightroom® az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS RP
A kicsi, könnyű és intuitív kezelésű, tükör nélküli fényképezőgépet az utazáshoz és a mindennapi fotózáshoz tervezték. -
Kompakt digitális
PowerShot G7 X Mark III
Online követőidet le fogják nyűgözni e csatlakoztatható fényképezőgép által készített nagyszerű videófelvételek és fotók.