TÁJFOTÓZÁS

A legjobb belépő szintű objektívek tájfotózáshoz

A nagy látószögű, kiterjedt tájképektől a közelről készített festői részletekig minden tájképhez költséghatékony fix fókusztávolságú objektív vagy zoomobjektív tartozik.
Egy fából készült móló a hegyek által körülvett tavon. A felhők tükröződnek a tó felszínén.

A széles látószögű tájképek lélegzetelállítóan gyönyörűek tudnak lenni. Azonban gyakran elvész belőlük valami, amikor a szemünkkel meglátunk valamit, és aztán amit végül a fényképezőgép rögzít róla. Ennek két fő oka van. Először is, az emberi szem vízszintes látószöge körülbelül 210°. Ezzel szemben a normál zoomobjektív csak körülbelül 75°-ban vagy annál kisebb mértékig mutatja a képet. Másodszor pedig a szemeddel természetesen mindig 3D-ben látod a tájat, míg a fénykép kétdimenziós.

A jó hír az, hogy a megfelelő objektív kiválasztásával és a megfelelő fényképezési technikával könnyedén korrigálhatod mindkét problémát. Sőt, a Canon a fix fókusztávolságú és a zoomobjektívek széles választékát kínálja kedvező áron, amelyek kiváló teljesítményt és képminőséget biztosítanak. Nézzük meg közelebbről, kezdve azzal, hogy miként befolyásolja a fényképezőgép az objektív kiválasztását.

Az APS-C és a teljes képmezős összehasonlítása tájfotózásnál

A Canon EOS R10 panorámafelvétel módjának használatával készült panorámakép egy város napfényben fürdő horizontjáról.

Bizonyos EOS R rendszerű fényképezőgépek, például a Canon EOS R7 és az EOS R10, panorámafelvétel móddal rendelkeznek, amely „összefűzött” panorámaképeket hoz létre a fényképezőgépen belül. Az EOS R7 fényképezőgépen ezt a funkciót tovább javítja az automatikus szintezés funkció, amely a fényképezőgép beépített képstabilizátorát (IBIS) használja a horizont automatikus szintbeállításához. A kép egy Canon EOS R10 fényképezőgéppel, Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel és 45 mm, 1/500 mp, f/7.1 és ISO100 beállításokkal készült.

A tájfotózáshoz használt fényképezőgép befolyásolja az objektívválasztást, ezért először is nézzük meg a teljes képmezős és az APS-C fényképezőgépek közötti különbségeket tájfotózásnál. A teljes képmezős fényképezőgépek esetén minden megapixeles értékhez nagyobb számú fényérzékelő elem tartozik, amely az egyes pixeleknek felel meg. Az olyan teljes képmezős fényképezőgépek esetében, mint a Canon EOS R6 Mark II, nagyobb dinamikus tartományra számíthatsz, hogy a világos csúcsfények és a sötét árnyékok részletgazdagságát is megőrizhesd. További előny a képzaj csökkentése, valamint a finom részletek jobb megőrzése, ha gyenge fényviszonyok mellett növelni kell az ISO-értéket.

Az APS-C fényképezőgépek, mint például a Canon EOS R10 és az EOS R7 1,6-szeres vágási tényezővel rendelkeznek, ami az effektív és tényleges fókusztávolságot összevetve nagyobb mélységélességet eredményez. Ez hasznos lehet, ha azt szeretnéd, hogy a tájképeknél az előtérben és a háttérben lévő területek is élesek legyenek. A mélységélesség kiterjesztéséhez hasznos tipp bármilyen fényképezőgép esetén, hogy a kép által lefedett táj területének körülbelül egyharmadára fókuszálunk. A Canon Photo Companion alkalmazás mélységélesség- és hiperfokális távolság kalkulátorral rendelkezik, amely segít abban, hogy a képeid még nagyobb része legyen éles.

Milyen típusú objektív a legjobb a tájképekhez?

Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel készült kép, amelyen nagy sziklák láthatók a parton, amelyek a homok és a tenger rózsaszínes árnyalatú hátterén sötétlenek.

Egy normál zoomobjektív, mint például a Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, általában is jól használható tájképfotózásra, de akkor van igazán elemében, amikor egy kisebb rész köré komponálod meg a képet, és egészen drámai hatást képes eredményezni. A fotó Canon EOS R7 fényképezőgéppel, Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel és 18 mm, 3,2 mp, f/11, ISO 200 beállításokkal készült.

A klasszikus, nagy kiterjedésű tájképekhez, amelyek széles látóteret, nagy, drámai égboltot és tavak tükröződéseit örökítik meg, nagy látószögű objektívre van szükség, amellyel még több minden fér a képbe, így felkeltheted az érdeklődést és drámai hatást érhetsz el.

A nagy látószögű objektív azonban nem az egyetlen lehetőség a tájképek készítéséhez. Néha megéri célzottan fotózni, és egy viszonylag kis területen megkomponálni a képet. Egy normál zoomobjektív, mint például a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM minden, amire szükséged lehet ilyen helyzetekben, amikor teljes képmezős fényképezőgéppel, például a Canon EOS R6 Mark II fényképezőgéppel készítesz felvételeket. Ugyanez vonatkozik a Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM APS-C vázzal, például a Canon EOS R7 géppel való használatára is. A rendkívül sokoldalú zoomtartomány rövid végével is elég sokat bele tudsz foglalni a képbe a tájból.

Nehéz lehet választani a zoom- vagy a fix fókusztávolságú objektív között tájképek készítésénél. Mindkettőnek sok előnye van. Tájképek fotózásakor többek között falak, kerítések, sövények, sziklák, folyók, tavak, illetve a nehezen járható utak is akadályozhatnak. Felbecsülhetetlen lehet az, hogy a zoomgyűrű egyszerű elfordításával korrigálhatjuk a fényképezőgép helyét felvételkészítéskor.

A legtöbb dologhoz hasonlóan a zoomobjektív és fix fókusztávolságú objektív közötti vita sem egyoldalú érvelésekből áll. Sok profi tájképfotós inkább fix fókusztávolságú objektívekkel készít felvételeket. A fix fókusztávolság segít a kompozícióra fókuszálni, és addig mehetsz, amíg megtalálod a tökéletes helyet, ahol az előtérben, a kép közepén és a háttérben lévő elemek a legjobban mutatnak együtt. A gyakoribb helyváltoztatás az új nézőpontok, illetve azok megörökítésének felfedezésében is segít.

Tájkép felülről egy gyönyörű öbölről, amelyet zöld lombok és türkizkék víz vesz körül.

Az olyan kompakt és könnyű objektívnek, például, mint a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívnek köszönhetően olyan helyekre is eljuthatsz, amelyek egyébként elérhetetlenek lennének, és még varázslatosabb felvételkészítési lehetőségeket fedezhetsz fel – mint amilyen ez a tengerparti kép is. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 24 mm, 1/200 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült.

A tájfotózáshoz való objektív kiválasztásakor fontos a méret és a súly. A könnyű objektívvel könnyű dolgozni. Az útmutatóban felsorolt összes kompakt, ultranagy látószögű objektív lenyűgözően kompakt és könnyű kialakítású. Elég csupán egy fényképezőgépet és a felsoroltak közül egy vagy két objektívet pakolni egy kis táskába, így nem kell nagy súlyt cipelned.

Az is segít a cipekedés elkerülésében, hogy nem lesz szükséged állványra, amelyet gyakran nélkülözhetetlennek tartanak a hagyományos tájfotózáshoz. A legtöbb bemutatott objektív rendkívül hatékony optikai képstabilizátorral rendelkezik, amelynek teljesítménye még tovább javul a beépített képstabilizátornak köszönhetően az olyan gépekben, mint a Canon EOS R6 Mark II és EOS R7. Még a szürkület „kék órájában” is készíthetsz éles kézi felvételeket.

A legjobb kezdő objektív tájfotózáshoz: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Egy domboldalra épített kisváros látképe a háttérben az óceánnal, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel rögzített fényképen.

A nagy zoomtartományt kis méretben biztosító Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM 5 fokozatú optikai képstabilizátorral és fókusz-/vezérlőgyűrűvel rendelkezik, amelyhez automatikus élességállítási módban különböző funkciókat rendelhet, például expozíciókompenzációt. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel, 105 mm, 1/320 mp, f/11 és ISO100 beállítással készült.

A Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel készült képen, egy kis virágbolt látható kívülről, ahol különféle csokrokat állítottak ki.

A Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM zoomtartományának szélesebb látószögű állásában készített felvételeivel a színes városkép minden részletét megörökítheted, ha már nem tudsz jobban eltávolodni. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, 26mm-re állított Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 1/125 mp, f/6.3, ISO100 beállításokkal készült.

Legyen szó pazar tájakról, apró részletekről vagy bármi másról a kettő között, az olyan általános célú megoldás, mint a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lehetővé teszi, hogy az egész történetre ráláss. A legrövidebb fókusztávolságnál is nagy látószöget biztosít. A 35–50 mm közötti normál fókusztávolságok esetén rendkívül természetes nézőpontot kapsz, amely jól bemutatja az előtér és a háttér közötti teret és távolságot, valamint a kettő viszonyát. A zoomtartomány hosszú vége felé haladva a teleobjektív fókusztávolságok tömörítik a nézőpontot, azt a hatást keltve, hogy az előtér és háttér közelebb van egymáshoz. Ez épp az ellenkezője a nagy látószögű objektívvel elért hatásnak, és érdekes alternatíva lehet a kreatív tájfotózásban.

A legjobb belépő szintű nagy látószögű objektívek tájképekhez: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

Egy kis hajó, amelyet a lenyugvó nap fénye világít meg, Canon RF 16mm F2.8 STM objektívvel rögzített fényképen. Az előtérben lévő partszakasz magával ragadja a néző tekintetét és végigvezeti kompozíción.

A néző tekintetét végigvezetik a kép egészén az előtértől a háttérig futó elemek, például ösvények, patakok, fasorok, illetve ezen a képen a partvonal sziluettje. A fénykép Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 16mm F2.8 STM objektívvel és 1/200 mp, f/11 és ISO200 beállításokkal készült.

Egy kastélyszerű építmény, körülötte kiterjedt birtokkal, a háttérben a kék égbolttal és a hegyvidéki tájjal, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel készült fotón.

A Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM igazán széles látószöget biztosít az APS-C formátumú fényképezőgépekhez, például az EOS R10 és EOS R7 géphez. A felvételkészítés élménye sokkal jobban reprodukálja azt az érzést, ahogyan saját szemeddel átfogod a teljes látómezőt. A fotó Canon EOS R7 fényképezőgéppel, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel és 10 mm, 1/320 mp, f/10, ISO 200 beállításokkal készült.

Az ultranagy látószögű Canon RF 16mm F2.8 STM objektív teljesen új megvilágításba helyezi a tájat, mivel a 16 mm-es felvételkészítés 84°-ról alig több mint 108°-ra növeli a látószöget, ami jelentős különbséget jelent a gyakorlatban.

A széles látószög lenyűgöző tájképfotózást tesz lehetővé, a fényképezőgépen belüli korrekció pedig torzításmentes eredményeket biztosít. Az APS-C formátumú Canon EOS R10 készülékkel használva az objektív hasznos 25,6 mm effektív gyújtótávolságot biztosít, de teljes képmezős használat esetén a Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM még tovább megy, és 16–29 mm-es „effektív” zoomtartományt kínál. Ez az egyik legjobb Canon vlogger objektív, amely lehetővé teszi, hogy a kamerába beszélj, miközben a hátteret a teljes tágasságában bemutatod, így ideális tájképekhez és utazási vlogokhoz.

Visszahúzható kialakításával a Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM egy kis méretű és könnyű, ultranagy látószögű zoomobjektív, amely mindössze 150 g súlyú. Az APS-C formátumú EOS R rendszerű fényképezőgépekkel rendelkező tájképfotósok számára ez az RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM kitobjektív tökéletes kiegészítője, amely a nagy látószögű zoomolás következő szintjeit teszi elérhetővé.

A Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM további előnyei közé tartozik a 4 fokozatú optikai képstabilizátor, amely minden Canon EOS R rendszerű fényképezőgéppel használható (APS-C kivágás módban teljes képmezős vázon is használható). Ha IBIS funkcióval rendelkező fényképezőgépre szereled fel, mint például a Canon EOS R7, akkor hatékonyságát 6 fokozatban is kihasználhatod, így sötétben is magabiztosan fényképezhetsz kézből. A kézi élességállítási módra váltva extrém közeli felvételeket készíthetsz akár 0,5-szörös makrónagyítással. Ideális az apró részletek, például egyetlen virág kiemeléséhez és egy nagyszabású háttér elé helyezéséhez.

A nagy látószögű objektívek hatalmas területeket képesek megörökíteni, de a nézőpont hatását is eltúlozzák, mivel a legközelebb lévő előtéren kívül minden olyan, mintha eltűnne a távolban. A nagy látószögű tájképek 3D-s megjelenítését gyakran úgy érhetjük el, hogy kiemelünk néhány érdekes tárgyat az előtérben, ami segít a néző tekintetét a képre terelni. Az f/11 és f/16 közötti kis rekeszérték megnöveli a mélységélességet, így az előtérben lévő közeli tárgyaktól a távoli horizontig minden éles marad.

A legsokoldalúbb nagy látószögű zoomobjektív tájképekhez: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

A hosszú expozícióval készített megvilágított vízililiomok és virágok fotózásakor az objektív képstabilizátora ki volt kapcsolva, a fények elmosódottak.

A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM 5,5 fokozatú képstabilizátorral rendelkezik a kézi felvételhez. Ez a gyenge fényviszonyok mellett készült kép kikapcsolt képstabilizátorral készült. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 15 mm, 1/5 mp, f/8 és ISO400 beállításokkal készült.

A hosszú expozícióval készített megvilágított vízililiomok és virágok fotózásakor az objektív képstabilizátora be volt kapcsolva, így a fények élesek.

Jól látható, hogy mennyivel élesebb a kép, amikor be van kapcsolva az optikai képstabilizátor. Az objektív képstabilizátora és az EOS R6 fényképezőgép beépített képstabilizátora együtt még tovább javítja az eredményeket. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 15 mm, 1/5 mp, f/8 és ISO400 beállításokkal készült.

A nagy látószögű zoomobjektív, például a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektív teljes képmezős, tükör nélküli fényképezőgépekkel való használatával verhetetlenül sokoldalú. A nagy látószögű zoomobjektívektől eltérően ez az objektív üdítően kompakt és könnyű, mindössze 390 g súlyú, és a tájfotózásához tökéletes fókusztávolságot biztosít. Amellett, hogy lenyűgözően széles maximális látószöget biztosít, 0,52-szoros makró képességgel rendelkezik a közeli felvételekhez, valamint 5,5 fokozatú képstabilizátor funkcióval, amely gyenge fényviszonyok mellett is éles kézi felvételeket biztosít.

Az APS-C DSLR fényképezőgépek esetében a Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM szintén tökéletes választás, és ha még kezdő vagy a tükör nélküli gépek használatában, akkor is használhatod ezt az objektívet olyan fényképezőgépeken, mint a Canon EOS R10 a Canon EF-EOS R objektívadapter segítségével.

Fix fókusztávolságú objektívek kreatív tájképek készítéséhez: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM és Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Egy mező tele fehér szirmú, sárga közepű vadvirágokkal. Hegyek és tó látható a távolban.

A nagy látószögű felvételektől a rendkívül közelről, részletgazdagon fotózott tájképekig a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM könnyedén megbirkózik minden feladattal, és hihetetlenül sokoldalú a fix fókusztávolságú objektívekhez képest. A kép Canon EOS R6 fényképezőgéppel, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/125 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült.

Közeli kép fehér szirmú, sárga közepű vadvirágokról. Az előtérben lévő virágok élesen látszódnak, míg a háttérben lévők elmosódottak.

A Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM 0,5-szeres makrónagyítást tesz lehetővé a legrövidebb fókusztávolság mellett (14 cm), így a képérzékelőn a kis tárgyak fél-életnagyságban jelennek meg, míg az 5 fokozatú képstabilizátor csökkenti a fényképezőgép bemozdulásának kockázatát. A fénykép Canon EOS R6 fényképezőgéppel és Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/1000 mp, f/4 és ISO100 beállításokkal készült.

A Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM a hasznos látószöget ötvözi a nagy, f/1.8 rekeszértékkel. Ez segíthet a rövid záridők megtartásában még gyenge fényviszonyok mellett is, ha ki szeretnéd merevíteni a lomb és más tájelemek mozgását, amelyeket a szél mozgat.

A nagy rekeszérték jól illeszkedik az objektív nagyon rövid minimális fókusztávolságához, így kis mélységélességet biztosít. Ez nagyszerű lehet kis méretű, érdekes tárgyak tájképen történő megörökítéséhez, valamint az elmosódott háttértől való elkülönítéséhez, miközben megőrzi a természet gyönyörű színeit a kép egészén.

Ha ugyanezekkel az előnyökkel mérsékelt látószöget szeretnél, ne keresgélj tovább, hisz a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívben megtalálod mindezt. A tájképek fotózásakor teljesen természetes perspektívát nyújtó objektív különösen hatékony a rendkívül közeli, kézzel készített felvételekhez, mivel az objektív 0,5-szeres makronagyítását is kihasználhatod. A nagy, f/1.8 rekeszérték a közeli felvételekhez is kis mélységélességet biztosít, így hatékonyan elmoshatod a hátteret.

Írta: Matthew Richards

Kapcsolódó termékek

  • RF objektívek

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Utazáshoz, vlogoláshoz és tájfotózáshoz ideális, kis méretű, könnyű, ultranagy látószögű zoomobjektív sokoldalúan kihasználható 10-18 mm-es fókusztávolsággal.
  • Nagy látószögű objektív

    RF 16mm F2.8 STM

    Kompakt és kedvező árú, ultraszéles, 16 mm-es teljes képmezős objektív az EOS R sorozathoz, amelyet vloggerek és kreatív tartalomkészítők számára terveztek.
  • Nagylátószögű prímobjektív

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompakt, könnyű, 24mm-es prím objektív, amely ideális tájképek, vlogok és belső terek fotózásához, valamint nagyszerű makrófelvételek készítéséhez is.
  • Ultranagy látószögű zoomobjektív

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompakt és könnyű 15–30 mm-es RF zoomobjektív, amely tökéletes utazáshoz, beleértve a városképek, tájképek, építészeti fotók készítését és az útközben történő vlogolást.
  • RF objektívek

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét.
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R6 Mark II

    Állóképek vagy videó, akció vagy portré – az EOS R6 Mark II teljesítményének és képminőségének köszönhetően kibontakoztathatod a kreativitásod
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R7

    Fedezd fel a vadont egy olyan fényképezőgéppel, amely szenzációs sebességet és képminőséget kínál egy a jövő igényeinek megfelelő, hordozható APS-C házban.
  • Tükör nélküli fényképezőgépek

    EOS R10

    Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel.
  • Kapcsolódó cikkek

  • TÁJFOTÓZÁS

    Tájképobjektív kihívás

    Verity Milligan fotós megosztja két könnyű objektívvel készített kreatív tájképekkel kapcsolatos tapasztalatait.

  • TÁJFOTÓZÁS

    Profi tippek tájfotózáshoz

    Fedezd fel azokat a fotózási technikákat, amelyek segítségével új szintre emelheted tájképeidet.

  • TÁJFOTÓZÁS

    Tippek tengernél készített tájképekhez

    Tanuld meg, hogyan készíthetsz lenyűgöző tengerparti tájképeket profi tippjeinkkel a szebb tengerparti tájképek fotózásához.

  • UTAZÁSHOZ

    A tökéletes útitárs

    Martin Bissig profi fotós Srí Lankába utazott az EOS R10 fényképezőgéppel.