Az olyan különleges eseményeken, mint például az esküvőkön, a sportrendezvényeken és a családi ünnepeken remek lehetőség nyílik a barátainkkal és szeretteinkkel közös csoportképek készítésére, amelyeket kincsként őrzünk évekig.
A jó csoportképek készítése azonban már művészetnek számít – és nem is akármilyennek. Amikor több ember szerepel egy képen, pillanatok alatt kell döntened, hogy hova álljanak vagy üljenek, illetve egyértelműen kell kommunikálnod, hogy mit is szeretnél tőlük. Ez azt jelenti, hogy már el kellett sajátítanod a csoportfotózás alapjait.
Néhány tanács általános értékű. Bármilyen csoportról is legyen szó, biztosítanod kell, hogy mindenki a legjobban nézzen ki, a fénykép jól megkomponált és exponált legyen, a háttér pedig ne legyen túlzsúfolt vagy zavaró.
A fény is egy nagyon fontos tényező. Például, ha egy napfényes napon a szabadban készítesz képet, keress olyan területet, ahol a fejek felett árnyék van, így az alanyok nem fognak hunyorogni a fényképezőgépbe.
Az elektronikus keresővel felszerelt fényképezőgépek, mint például a Canon EOS RP vagy Canon EOS R6 használatával jól láthatod a csoportképet és beállíthatod az expozíciót, míg a praktikus, változtatható képszögű képernyővel különböző nézőpontokból készíthetsz kreatív képeket.
Ha beltérben, természetes fény mellett fotózol, segít, ha olyan gyors objektíveket használsz, mint például a Canon RF 50mm F1.8 STM. Ha pedig nagy csapatot kell kis helyiségben fotóznod, az ultranagy látószögű Canon RF 16mm F2.8 STM objektívvel lenyűgöző eredményeket érhetsz el.
Most a Canon négy nagykövete, akik mind rendkívül tapasztalt, profi fotósok a maguk területén, elárulják, hogyan készíthetsz mindig nagyszerű csoportképet a környezettől függetlenül.
PORTRÉFOTÓZÁS
Hogyan készíts kiemelkedő csoportképeket
1. Családi portrék
Helen Bartlett mindennapi munkájának része a csoportfotózás, ugyanis ő az Egyesült Királyság egyik legkeresettebb családi fotósa. „A csoportképek esetében, ahol lehetséges, izgalmas ötlet érdekes kompozícióba rendezni az embereket, variálni a különböző magasságokkal és helyekkel, hogy a kép kiegyensúlyozott legyen” – mondja.
„Szerintem érdemes először egy „mindenki nézzen a kamerába” képpel indítani, és megvárni, amíg a hangulat tovább fokozódik. Általában a hivatalos fotó utáni kép a legjobb, mivel a családtagok egymás felé fordulnak, és elkezdenek beszélgetni és nevetgélni.”
Ha kertben vagy parkban fotózol, Helen azt javasolja, hogy érdemes lehet az alanyokat a környezetben lévő tárgyak köré csoportosítani. Nagyon csalogató a gyermekek számára, ha például egy kidőlt fán egyensúlyozhatnak.
Beltéri fotózásnál vedd figyelembe a fényt is. Kérd meg a családot, hogy az ablak felé nézzenek, így mindenki arcát ugyanolyan mértékben éri a fény” – folytatja Helen. „Kis helyiségben, fiatal gyermekek fotózásánál, ha a szülők felveszik a kis totyogókat, akkor nem tudnak elszaladni, és a fejek egy szinten lesznek.
„Kanapés családi fotót készítésénél a fiatalabb gyermekek ülhetnek például a szülők ölében. Ha már nagyobbak, a gyermekek a kanapé karfájára is ülhetnek, hogy kicsit felrázd a kompozíciót.”
Végül, ha a legújabb technológiát szeretnéd használni spontán családi fényképek készítéséhez a gyermekzsúrokhoz vagy családi összejövetelekhez hasonló eseményeken, akkor a Canon PowerShot PX a megoldás. Ez az intelligens fényképezőgép a képfelismerési technológia segítségével automatikusan megkomponálja a képeket, így szabadon élvezheted az eseményt.
2. Esküvői csoportképek
Sanjay Jogia 2008 óta fotóz esküvőket, kifejezetten az indiai és a világ különböző pontjain tartott esküvőkre specializálódott. Bár a legtöbb pár profi fotóst kér fel a hivatalos képek elkészítésére, van néhány tanácsa azok számára, akik maguk szeretnék elkészíteni csoportképeiket.
„A nagy kontraszt elkerülése érdekében azt javaslom, hogy a csoportképeket nyitott, de árnyékos területen készítsék el, mint például egy nagy fa alatt vagy egy épület árnyékában, ahol szép a háttér” – mondja Sanjay. „Ne közvetlenül a fal előtt álljanak az emberek, ha ez megoldható. Legyen némi tér az alanyok és a háttér között, így a fókusz az embereken lesz.”
Sanjay úgy komponálja meg a képeit, hogy a keretet főként az emberek töltsék meg, némi térrel körülöttük, a háttérben pedig semmilyen zavaró tényező ne legyen. Ha a menyasszony és a vőlegény is a képen van, középre állítja őket.
„Általában a menyasszony és a vőlegény van a középpontban, és körülöttük cserélem az embereket” – mondja. „Ha az alanyok állnak, megpróbálom egy sorba állítani őket úgy, hogy mindkét oldalon ugyanannyi ember legyen, és mindenki a menyasszony és a vőlegény felé forduljon, így a csoport a lehető legkevesebb helyet foglalja el a képen.”
3. Csoportképek készítése sportolókról
Marc Aspland a The Times című napilap vezető sportfotósa. Bár munkája során jellemzően eseményeket örökít meg, csoportképek is készít. „Egy egységes, szép és precíz csoportkép sokkal jobb, mint egy véletlenszerű kép a csapatról” – mondja.
Ha például focicsapatot fotózol, Marc azt javasolja, hogy állítsd két sorba őket úgy, hogy a hátsó sor álljon, az első sorban pedig mindenki az egyik térdére támaszkodva vagy karba tett kézzel térdeljen. A csapatkapitányt a hátsó sor közepére, míg a menedzsert a csapat egyik oldalára állítsd. Alacsony szögből érdemes fotózni, a fényképezőgép legyen egy szintben az első sorban lévő emberek fejével.
A Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívhez hasonló nagy látószögű vagy közepes teleobjektívekkel a teljes csapat ráfér egy képre, és még a kompozícióval is játszhatsz. „A csapatnak majdnem teljesen ki kell töltenie a DSLR keresőjét” – folytatja Marc. „Nincs szükség szupergyors záridőre, de a mélységélesség rendkívül fontos annak érdekében, hogy az első sor és a hátsó sor is fókuszban legyen. Egy f/5.6-os vagy f/8-as rekeszértékkel már megfelelő kép készíthető."
Annak érdekében, hogy semmi se terelje el a csapat figyelmét, kiabálj vagy integess, hogy mindenki közvetlenül rád nézzen. Marc azt is hozzáteszi, hogy „Arra is figyelned kell, hogy senki ne mutasson nyuszifület a mellette vagy előtte lévő játékos feje mögött!”
4. Csoportképek készítése divatfotózásnál
A norvégiai Oslóban tevékenykedő Julie Pike egy elismert divatfotós, aki álomszerű, spontán képeket készít nagyobb márkák és magazinok számára. Ha kisebb csoporttal dolgozol egy divat- vagy életstílusfotózásnál, Julie azt javasolja, hogy egy olyan kertet vagy házat válassz a fotózás helyszínéül, ahol mindenki komfortosan érzi magát. Egy másik tanácsa, hogy egyetlen zoomobjektívet használj, így nem pazarolsz időt az objektívváltással.
„A fotózás elején sétálj körbe a csoporttal, hogy oldd egy kicsit a hangulatot” – mondja. „Mindig beszédbe elegyedek az emberekkel. Inkább beszélgetek velük 15 percig és fotózom őket öt percig, mint fordítva. Mindig kéznél van a fényképezőgépem. Amikor pedig mindenki ellazult, elkezdhetjük a fényképezést.”
Ha például három modellt fotózol, és szeretnéd, hogy mindegyikük éles legyen, Julie azt tanácsolja, hogy f/8 vagy f/11 rekeszértékes és legalább 1/250 mp záridős beállítást használj, ha a modellek mozognak. Gyengébb fényviszonyoknál a Canon EOS RP vagy Canon EOS R6 fényképezőgépekkel magasabb ISO-beállítások mellett is készíthetsz képeket, így nem kell vakut használnod. „Ezek a fényképezőgépek már olyan fejlettek, hogy egész magas ISO-értékekkel is jó képeket lehet készíteni velük” – mondja.
A divatképek készítésénél Julie azt mondja az alanyoknak, hogy képzeljék azt, hogy filmet készít róluk, ezért mozogjanak folyamatosa, ne várják meg a következő kattintást. „Egyáltalán ne nézzenek a kamerába” – teszi hozzá. „Inkább megkérem őket, hogy nézzenek rám, ha úgy szeretném. Azt akarom, hogy teljesen megfeledkezzenek a fényképezőgépről.”
A következő családi vagy baráti eseményen kérj meg mindenkit, hogy gyűljenek össze, és készíts egy tűéles és lenyűgöző csoportképet.
Írta: David Clark
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R8
Lépj át a teljes képmezős fényképezés és videózás világába, és valósítsd meg kreatív ambícióid. -
RF objektívek
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Gyors záridejű, 35 mm-es, f/1,8 rekeszértékű makro-objektív nagy látószögű perspektívához, közelre történő fókuszáláshoz, hibrid képstabilizátorral. -
Nagylátószögű prímobjektív
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakt, könnyű, 24mm-es prím objektív, amely ideális tájképek, vlogok és belső terek fotózásához, valamint nagyszerű makrófelvételek készítéséhez is. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS RP
A kicsi, könnyű és intuitív kezelésű, tükör nélküli fényképezőgépet az utazáshoz és a mindennapi fotózáshoz tervezték. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
Alapobjektív
RF 50mm F1.8 STM
Egy kompakt, csendes és könnyű 50 mm-es, fix fókusztávolságú RF objektív széles, f/1,8-es rekesznyílással, tökéletes kreativitásod kiaknázásához. -
Nagy látószögű objektív
RF 16mm F2.8 STM
Kompakt és kedvező árú, ultraszéles, 16 mm-es teljes képmezős objektív az EOS R sorozathoz, amelyet vloggerek és kreatív tartalomkészítők számára terveztek. -
Kompakt digitális
PowerShot PX
Örökítsd meg az élet legfontosabb pillanatait automatikusan ezzel az intelligens fényképezőgéppel, amely felismeri az arcokat, és csatlakozik az okoseszközödhöz.