ÉTELEK FOTÓZÁSA
A legjobb objektívek ételfotózáshoz
Készíts étvágygerjesztő ételfotókat a nélkülözhetetlen Canon objektívek széles választékával.
ÉTELEK FOTÓZÁSA
Az Instagramnak köszönhetően az ételfotózás az elmúlt években reneszánszát éli, de bárki, aki már próbált képet készíteni az ebédjéről, elmondhatja, hogy ennek is megvannak a maga kihívásai. Linda Lomelino, svéd ételfotós elsajátította ezt a művészetet – a tündérmesékre emlékeztető, hangulatos és különleges bájú ételfotói több mint 750 ezer Instagram-követőt eredményeztek.
„Körülbelül 11 éve kezdtem el lelkesedni a sütését” – meséli Linda, aki fényképészetet tanult az iskolában. „Abban az időben a cupcake volt a menő új trend, ezért készítettem néhány fotót és megosztottam őket a Facebookon. Az embereknek nagyon tetszett, ezért arra gondoltam, hogy talán indítanom kéne egy blogot. Ez a blog a Call Me Cupcake volt, és ennek köszönhetően Linda étvágygerjesztő mesterművei mostanra négy könyvben is megjelentek, amelyeket számos nyelvre lefordítottak.
Itt most megosztja az édes siker néhány titkát...
Ha lehetőséged van rá, hogy Canon Speedlite vakukat használj stúdióban, akkor szabályozni tudod a megvilágítási környezetet. Vagy használhatsz természetes fényt is, amelyet nehezebb szabályozni, de megfelelő alkalmazása esetén látványosabbá teszi a témát. „Kísérletezz a lakóhelyeden tapasztalható fénnyel” – tanácsolja Linda. „Az ablak mérete, a tájolása, a napszak és az időjárás mind hatással lehet a fény megjelenésére” – folytatja. „Általában az északi tájolású ablakokkal a legkönnyebb dolgozni – a fény kevesebbet változik a nap során és soha nem kell közvetlen napsütésben fotózni.”
Linda számára ideálisak a borult, de nem túl sötét napok, mivel a képeit oldalról érkező megvilágításban készíti a nyugati fekvésű műhelyében ebéd előtt, illetve a keleti fekvésű konyhájában késő délután és este. A rá jellemző „borongós” kinézet eléréséhez egy sötét függönypárt húz az ablak elé.
„Bármilyen típusú ablak megfelelhet, ha kísérletezel és gyakorolsz vele, de ha olyan országban élsz, ahol többnyire süt a nap, és csak délre néző ablakod van, akkor kicsit nagyobb kihívás lesz” – magyarázza. „Ebben az esetben használhatsz esetleg egy vékony fehér függönyt a fény lágyítására.”
Az eredetiség egyik kulcsa a kompozíció, és Linda trükkje, hogy a színekre összpontosít. „Jellemzően két vagy három színt használok egy felvételen” – magyarázza. Ugyanazon szín különböző árnyalatait használja, majd hozzáad komplementer színeket – a színkörön egymással szemben lévő színeket –, hogy vizuális kontrasztot hozzon létre. „Amikor például egy lila mázas tortát fotózok, akkor próbálok valami sárgát vagy sárgászöldet is elhelyezni a fotón. A narancssárga és a kékeszöld egy másik kedvenc kombinációm – igazán élettel telivé teszi a fotót!”
Linda azt javasolja, hogy a színek mellett a textúrákkal is kísérletezzünk, hogy érdekesebb legyen a kép. „Ha olyan tortát fotózok, amelyen sok a textúra vagy mintázatos a máz, akkor lehet, hogy valamilyen sima hátteret választok, hogy a tortára helyezzem a hangsúlyt. Más helyzetekben lehet, hogy mindent sima felülettel szeretnék megjeleníteni, vagy sok különböző textúrát használok – lehet szó akár egy gyűrött lenvászon szalvétáról is.”
A szín és a textúra mellett Linda javasolja a részletekkel való játékot, hogy életre keltsd az erőtlen beállításokat, miközben a méret- és mélységérzetet is megteremted. „Jó példák erre az előtérben vagy a háttérben lévő, fókuszon kívüli tárgyak” – fejti ki. „Lehet, hogy elhelyezek egy vázát virágokkal az étel mögött, majd páratlan számokkal dolgozva szétszórom köré a receptben szereplő hozzávalókat, például a lisztet, bogyókat és leveleket.”
A még nagyobb precizitás érdekében Linda arra ösztönzi a kezdőket, hogy használjanak változtatható nézési szögű érintőképernyőt, ha a fényképezőgép rendelkezik vele. „Az olyan fényképezőgépek, mint például a Canon EOS 850D és a Canon EOS 250D, a mozgatható érintőképernyőik révén ideálisak az ételek fotózásához. Az érintőképernyők különösen hasznosak a felülről lefelé nézve készített fotók esetén – ha a fényképezőgép magasan fent van, egyszerűen csak megdöntheted a képernyőt és kiválaszthatod, hogy hova szeretnél fókuszálni. Ugyanez érvényes arra, ha nagyon alacsony szögből fotózol – nem kell a földre feküdnöd, csak meg kell döntened a képernyőt.”
Azok, akiknek már volt alkalmuk élvezni Linda műveit, tanúsíthatják, hogy a skandináv fotós imádja a kellékeket, amelyek létfontosságúak a plusz textúrák és színek hozzáadásához, valamint a kép általános hangulatának megteremtéséhez. „Olyan sok kellékem van” – mondja. „Többnyire régi tárgyak, amelyeket használtáru-boltokban és régiségkereskedésekben vásároltam – ezek segítenek a történet elmondásában. Ha rusztikus hangulatot szeretnék, akkor a melankolikus, antik kellékek segítenek, míg ha ragyogó, modern kinézetet szeretnék, akkor tisztább vonalvezetésű, kevesebb mintázattal és színnel rendelkező kellékeket választok.”
Linda háttereinek választéka ugyanolyan kiterjedt, mint a kellékgyűjteménye és az anyagok minden típusát tartalmazza, mint például a tapéta, a csomagolópapír, a lenszövet függönyök, a farekeszek, a régi ajtók és székek, sőt még a vintage bőröndök is. „Nem mindig kell fa asztalt használni” – magyarázza. „Bármiből lehet hátteret csinálni. Akár pár fadarabot is le lehet festeni. Az egyes oldalakat lefestheted különböző színűre, majd átfestheted őket, ha változtatni szeretnél a kinézetén.”
Linda általában Canon EOS 5D Mark II fényképezőgépét (amely helyébe most már a Canon EOS 5D Mark IV lépett) a négy fő objektívével párosítja, ezek az alábbiak: a Canon EF 50mm f/1.2L USM, a Canon EF 85mm f/1.2L II USM, a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM és a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Az, hogy melyik objektívet választja, az adott történettől függ, amelyet meg szeretne teremteni.
„Ha még új vagy a fotózás világában, akkor a Canon EF 50mm f/1.8 STM fantasztikus objektív a kezdéshez” – mondja. „Megfizethető és a tény, hogy alacsony f-stop mellett nagy rekeszértéken is tudsz fotózni segíteni fog a gyenge fényviszonyok esetén, ami nagyon fontos, ha olyan országban élsz, ahol a hosszú és sötét tél jellemző. Ráadásul ez a tökéletes fókusztávolság a jelenet rögzítéséhez anélkül, hogy túl közel kéne menni. Másik jó választás lehet a Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – ez hasonlít a makroobjektívemre, amely hihetetlenül éles.”
A távolabbról történő fényképezéshez Linda szélesebb objektívet javasol. „Az egész asztal fényképezéséhez válassz olyan objektívet, mint például a Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, és én ezt választanám a felülről lefelé történő fotózáshoz is." Ne feledd, hogy ha APS-C vagy kivágásérzékelős fényképezőgéppel fotózol, mint például a Canon EOS 850D, egy 35 mm-es objektív 1,6-szoros kivágási tényezővel hasonló nézetet biztosít, mint egy 50 mm-es objektív teljes képmezős fényképezőgépen.
Miközben az emberek többsége az ételfotózás a felülről lefelé történő, Instagram-stílusú fényképekkel azonosítja, Linda szerint fontos más szögeket is kipróbálni. „Az, hogy milyen szögből fotózok attól függ, hogy mit szeretnék hangsúlyozni. Valószínűleg egy állványon lévő, magas, több rétegű tortát oldalról fotóznék, majd a tányéron lévő tortaszeleteket felülről.”
Mivel Linda munkáinak többsége a blogján jelenik meg, azt mondja, hogy mennyiség ugyanolyan fontos, mint minőség. „Sok fotót teszek közzé, ezért próbálok különböző szögekből fotózni, hogy változatosabb legyen, és a tartalom jobban áramoljon.”
A varázslatosan hangulatos stílusa kialakításához Linda általában nagy rekeszértéket és alacsony ISO-értéket használ. „Jellemzően f/1,8–3,2 rekesznyílást alkalmazok, és ritkán megyek e fölé” – mondja Linda. „Az egyetlen helyzet, amikor kisebb rekesznyílást használok, amikor felülről lefelé néző képet készítek számos, különböző magasságú tárgyról, amelyeket szeretném, hogy fókuszban legyenek, de ritkán megyek f/5 érték fölé.”
„Javaslom továbbá az alacsony ISO-érték melletti felvételkészítést, a záridőt túlzott csökkentése nélkül. Próbálok 1/125 másodperc körül maradni, ha kézből fényképezek, de ha állványt használsz és ha nem mozgó témát fotózol, akkor lejjebb is mehetsz.” Az ISO-funkciók a fényképezőgép típusától függnek, de a lehető legalacsonyabb ISO-érték melletti fotózás jó gyakorlat. Az alacsony ISO-számok kisebb szemcsézettséget jelentenek, ami különösen fontos, ha nagyítani vagy nyomtatni szeretnéd a képeidet.
Linda melankolikusabb képeit „low-key” képekként is emlegetik, ami azt jelenti, hogy a téma megfelelően van exponálva, a környező tárgyak pedig sötétebbek. Linda szerkeszteni szokta a felvételeit, hogy elérje a kívánt esztétikai szintet, de azt mondja, hogy a kezdőknek nincs szükségük drága szoftverekre. A Canon Digital Photo Professional ingyenes minden Canon fotós számára, és számos egyéb ingyenes szerkesztőalkalmazás érhető el az okostelefonodhoz. Hozd ki a legtöbbet a fényképezőgéped Wi-Fi csatlakoztathatóságából a fényképeidet a telefonodra vagy számítógépedre továbbítva az image.canon segítségével, hogy ott azonnal szerkeszthesd és megoszthasd őket.
Írta: Natalie Denton
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes tipphez és technikáhozÉTELEK FOTÓZÁSA
Készíts étvágygerjesztő ételfotókat a nélkülözhetetlen Canon objektívek széles választékával.
NYOMTATÁSI TIPPEK
Natasha Alipour-Faridani megosztja a legfontosabb ételfotózási tippjeit és elmondja, hogyan kell kinyomtatni élethű képeket.
ÉTELEK FOTÓZÁSA
Ételfotózási tippek Yasmin AlBatoul Instagram-influenszertől és Canon nagykövettől.