Tedd tökéletesebbé akciófotóid a Speedlite vakukkal

A Canon Speedlite vakuk egy villanása innovatív akciófotózási technikák egész világát nyithatja meg számodra. Tudd meg, hogyan hozhatod ki a legtöbbet ebből a praktikus eszközből.
Egy gördeszkázó nő, akit egy állványon lévő Speedlite vakuval a levegőben kaptak el, a deszkája átpördül alatta.

A vakus fényképezés ijesztőnek tűnhet, de lényegében a vaku egy nagyon egyszerű eszköz. Célja, hogy a kép egyes részeit a megfelelő pillanatban egy kis fénnyel dobja fel. Előfordulhat, hogy erre sötét körülmények miatt van szükség, de máskor a vakut és a környezeti fényt is használhatod a jellegzetes megjelenés eléréséhez. Egyetlen Speedlite vaku számos kreatív lehetőséget kínál, különösen az akciójelenetek és sportesemények fotózása esetén. Az akció kimerevítése, a mozgás elmosásához való felvételkészítés vagy mindkettő egyetlen képkockán történő rögzítése közül választhatsz.

Akár új számodra a vaku, akár új módszereket keresel kreatív megvilágítási technikáid bővítésére, íme néhány tipp, hogyan használhatsz Speedlite vakut lélegzetelállító gyorsabb sportok fotózásához.

1. Kimerevített kép nagy sebességű szinkronizálással

Egy gördeszkás rámpa tetején álló férfi, aki egy gördeszkást fényképez.

A nagy sebességű szinkronizálás (HSS) módban történő felvételkészítéshez nyomd meg a Speedlite vakun található SYNC gombot, amíg meg nem jelenik a H szimbólum, majd növeld a záridőt a gyorsan mozgó témák kimerevítéséhez.

Egy férfi sötét ruhában férfi és sapkában, ép egy gördeszkás mutatvány közepén, egy rámpa tetején, éles szögben bedőlve.

A nagy sebességű szinkron (HSS) lehetővé teszi, hogy miközben a drámai háttérre állítja az élességet, az előtérben lévő téma is éles maradjon. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 24 mm, 1/1600 mp, f/5, ISO 1000 beállításokkal, Canon Speedlite 600EX II-RT vakuval készült.

Sok fényképezőgép legfeljebb 1/200 mp-es zársebességre van korlátozva vaku használata esetén, ami túl lassú lehet a gyorsan mozgó témák kimerevítéséhez. Ha azonban a fényképezőgéped és a vaku kompatibilis, mint például az itt használt Canon EOS RP és Canon Speedlite 600EX II-RT, nagy sebességű szinkronizálási módban (HSS) is készíthetsz felvételeket. Ez sokkal rövidebb záridőt tesz lehetővé.

Mozgó emberek fotózásához az 1/250 másodperces záridő elég gyors, míg az 1/1000 másodperces záridő jobb az akció elmosódásmentes megörökítéséhez, ha a téma egy kicsit gyorsabban mozog (például egy futó vagy gördeszkás). HSS mód esetén a vakunak észrevehetetlenül gyors impulzusokkal kell villannia, hogy egybeessen a fényképezőgép zárjának két redőnyével, ami azt jelenti, hogy a vaku maximális teljesítménye csökken a záridő növelésével. Mindazonáltal, ha a témát az akciófotók készítése közben szeretnéd megvilágítani, a HSS felbecsülhetetlen értékű lehet.

2. Mélység hozzáadása fényképezőgépen kívüli vakuval

Egy trükköző gördeszkás, akit egy állványon álló Speedlite vaku világít meg egy graffitis fal előtt.

Vaku használatával bármilyen szögből megvilágíthatod a témát, például oldalról vagy háttérvilágítással, így mélységet adhatsz képeidnek, és érdekesebbnek tűnhet, mint a beépített vakuból származó lapos frontális fénnyel.

Egy graffitis fal előtt trükköző gördeszkás.

A Canon ST-E3-RT Speedlite vakujeladó (2. verzió) a 600EX II-RT vakuval közel azonos gombkiosztással rendelkezik, és külső HSS vakuhoz is használható. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 46 mm, 1/200 mp, f/8, ISO 320 beállításokkal, Canon Speedlite 600EX II-RT vakuval készült.

A vaku fényképezőgépen kívüli használatához vezeték nélküli vakukioldót használhatsz, például a Canon ST-E3-RT Speedlite jeladót vagy a Canon ST-E3-RT Speedlite jeladót (2. verzió). Miután állványra vagy állványra szerelted a Speedlite vakut, állítsd a vakut E-TTL módba, ahol a vaku automatikusan az expozíciónak megfelelő teljesítményt állít be, vagy állítsd be manuális üzemmódra, majd készíts próbafelvételeket, hogy a témának megfelelő vakuteljesítményt tudj beállítani.

3. A környezeti fény alulexponálása, hogy a téma kitűnjön a háttérből

Egy férfi, aki egy gördeszkázó nőt fényképez, a deszkája fejjel lefelé van a képen, miközben épp ugrik.

Az alulexponált környezeti fény sötétté és hangulatossá teszi a képet, ami azt jelenti, hogy a téma merész lesz, ha Speedlite vaku világítja meg.

Egy gördeszkázó nő, akit pont a levegőben kaptak el, a deszkája pedig alatta átpördül.

A fényképezőgéptől balra lévő vakunak és a hátulról jobbra érkező napnak köszönhetően drámai keresztvilágítást hozhatunk létre. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 48 mm, 1/180 mp, f/13, ISO 100 beállításokkal, Canon Speedlite 600EX II-RT vakuval készült.

A vaku nappali fénnyel való kombinálásakor kísérletezhetsz a két fényforrás közötti aránnyal. Például szándékosan alulexponálhatod a napfényes környezetet, és a vakut használhatod a téma exponálásához és elkülönítéséhez. Ennek eléréséhez hagyd kikapcsolva a vakut, és találd meg azt a manuális expozíciót, amely alulexponálja a környezeti fényt, így a kép sötét és hangulatos lesz. Ezután kapcsold be a vakut, és állítsd manuális üzemmódra.

Készíts néhány próbafelvételt, hogy a jelenetnek megfelelő eredményt érhesd el. Ahhoz, hogy az erős nappali fényt elnyomd, nagy teljesítményre van szükség, ezért kezdésként állítsd a vakut 1/1 teljes teljesítményre, majd ha túl erősnek tűnik, tekerd lejjebb. A teljesítmény módosítása mellett a fény erősségét is módosíthatjuk, ha közelebb vagy távolabb mozgatjuk a tárgytól. Az ilyen módon használt Speedlite vakuval hangulatos fényeket hozhatunk létre a téma körül.

4. Fénycsíkok hozzáadása a vaku hátsó redőny szinkronizálási módra állításával

Egy Speedlite vaku egy másodperces expozícióra beállítva.

A hátsó redőnyös vaku olyan vakumód, amely azt jelenti, hogy a vaku az expozíció végén vagy a hátsó redőnynél villan. Itt a vaku az egy másodperces expozíció végén villan.

Ha hosszú expozíció közben villan a vaku, az elmosódás és az élesség dinamikus összemosódását érheted el. A kereten belüli mozgás elmosódást eredményez, míg a rövid vaku a kép témáját a másodperc töredéke alatt rögzíti expozíción belül. Kiválaszthatod, hogy a vaku az expozíció legelején vagy végén villanjon. Általában a legjobb, ha a vakut hátsó redőny módra állítod, így a végén villan. Így az elmosódás nyomot hagy a téma mögött. A hátsó redőny mód használatához nyomd meg a Canon Speedlite vakun található SYNC gombot, amíg meg nem jelenik a három nyíl ikon.

5. Vaku használata a pásztázó felvételekhez, hogy a téma éles legyen

Egy gördeszkázó nő képe, amin a háttérben a graffitis téglafal elmosódott, míg a gördeszkás éles marad.

A pásztázás elmosódásának létrehozásához kövesd nyomon a téma mozgását a keret egyik oldalától a másikig, a fényképezőgépet a sebességüknek megfelelően mozgatva. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 26 mm, 1/30 mp, f/16, ISO 100 beállításokkal, Canon Speedlite 600EX II-RT vakuval készült.

Ha a fényképezőgéppel a témával együtt pásztázol, az az elmosódás és az élesség csodálatos kombinációját eredményezi. Időzítsd jól, így a téma éles lesz, miközben minden más elmosódik. A pásztázás vaku nélkül is elvégezhető, de vakuval a téma élesebb és határozottabb lesz. Állítsd a vakut hátsó redőny szinkronizálási módba, majd használd a záridő-előválasztás módot, és állítsd a záridőt kb. 1/30 másodpercre (vagy még gyorsabbra gyorsan mozgó témák, például autók esetében). Ha készen állsz, pásztázz a fényképezőgéppel az akcióval egyidőben. Előfordulhat, hogy néhány próbálkozás szükséges mire a téma élesre sikerül, de megéri az általa keltett sebesség és mozgás érzetéért.

6. Összeolvasztott kép létrehozásához pulzáló vaku szükséges

A Speedlite vaku többfelvételes módra van állítva.

Többfelvételes módban beállíthatjuk az impulzusok számát és a másodpercenkénti frekvenciát (Hz). Oszd el az impulzusok számát a frekvenciával az ideális záridő meghatározásához.

Egy hosszú expozíciós felvétel egy trükköző gördeszkásról, pulzáló vakuval.

A többfelvételes funkció kreatív ötletek egész tárházát nyitja meg akciófotóid számára, és ehhez hasonló, absztrakt, összeolvasztott képeket készít.

A többfelvételes mód egy kreatív Speedlite beállítás, amely az impulzusok gyors egymásutánját adja ki. Hosszú expozícióval kombinálva a téma több helyen rögzíthető a kereten belül. Itt az a kihívás, hogy – a dupla expozícióhoz hasonlóan – a világosabb területek átfedik egymást, és összeolvadnak. Ezért a legjobb, ha sötét háttér előtt vagy éjszaka fotózod a témát, és ha egyik oldalról a másikra mozogva örökíted meg.

Miután elsajátítottad ezeket a technikákat, miért ne kereshetnél további inspirációt a profi adrenalinnal teli sportok fotósánál és Canon nagykövet Lorenz Holdernél, miközben végigveszi a legjobb tippjeit1 a vakuval történő akciófotózáshoz, vagy akár követheted a profi akciófotós Dave Mackisont, aki Speedlite EL-12 vakuval fotóz.

Írta: James Paterson

  1. Csak angolul érhető el.
  2. Csak kiválasztott nyelveken érhető el.

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

Mozgó témák fotózása

Fedezd fel, hogyan rögzítheted a mozgó témákat, és hogyan keltheted a mozgás érzését a képeiden.

Svenkelés kezdőknek

A következő tippek segítségével megtudhatod, hogyan használhatod a svenkelést jobb akciófotók készítéséhez.

A legjobb objektívek akciófotózáshoz

Útmutató a legjobb objektívekhez akciófotózáshoz.

Tippek a záridő használatához

Sajátítsd el mesterfokon a záridő használatát kezdőknek szóló útmutatónkkal, hogy jobban sikerüljenek az akciófotóid.