Lépj szintet: így fejleszd épületfotózási készségeid

Fedezd fel az épületekben, műemlékekben és egyéb témákban rejlő szépséget, és ismerd meg a többszörös díjnyertes, Canon nagykövet Fernando Guerra legjobb tanácsait és technikáit.
A ragyogó kék ég előtt egy férfi egy hatalmas, néhány méterrel a talaj fölé emelkedő, kanyargós emelvény szélén ül.

A Canon nagykövete, Fernando Guerra tud egyet s mást az épületekről. Építészként diplomázott hazájában, Portugáliában, majd ezt követően egy makaói építészirodában dolgozott, ahol több, szakmailag sikeres évet töltött el. Bármennyire élvezte is munkáját, sosem tudott igazán felhagyni gyermekkori szerelmével, a fényképezéssel.

Fernando épületfotózás iránti szenvedélye egészen addig fokozódott, hogy testvérével, Sergióval elkezdtek épületeket fotózni vezető magazinoknak és magánügyfeleknek. Mostanra számos díj fűződik a nevéhez, és sikere továbbra is töretlen.

Fernando most megosztja velünk néhány tapasztalatát, tanácsát és trükkjét, amelyeket az évek során tanult.

A helyszínen: a tökéletes épület megtalálása

Egy férfi áll a dél-koreai Saya Park építészeti projekt hatalmas betongalériájában.

„Valami mást akartam csinálni, mint a többi épületfotós” – gondol vissza Fernando a szakmai pályája kezdeteire. „Számomra fontos volt, hogy fotózáskor jól érezzem magam. Szándékosan úgy kezdtem el fotózni épületeket, hogy emberek is szerepeljenek a jelenetben, és tulajdonképpen ez keltette igazán életre a látványt. Az épületek fotózásakor úgy érzem magam, mint egyfajta hírnök. A fényképeimen keresztül viszek hírt az építészek épületeiről a nyilvánosságnak.” A fotó Canon EOS 5DS R fényképezőgéppel és Canon TS-E 17mm f/4L objektívvel készült 1/8 mp, f/10 és ISO200 beállítás mellett. © Fernando Guerra

Egy nő és néhány gyerek ugrálókötelezik a napfényben egy vakítóan fehér épület mellett. Egy kivételével az összes gyereknek csak a sziluettje látszik.

„Nem gondolkodom a geometrián vagy azokon a vonalakon, amelyek a szemet a képre irányítják” – mondja Fernando. „Csak olyan alakzatokat keresek, amelyek mind esztétikailag, mind a fényjáték szempontjából megragadnak. A fotó Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS 5D Mark IV lépett) és Canon TS-E 24mm f/3.5L II objektívvel, 1/2500 mp, f/8 és ISO200 beállítással készült. © Fernando Guerra

Az épületfotózás nem csak arról szól, hogy készítesz egy fényképet egy impozáns irodaépületről vagy egy díszes templomról. Persze ezek is biztosan látványos képek lesznek, de Fernando szerint bármely épület lehet gyönyörű – ha elég elszántan keresed, de még jobb, ha egyáltalán nem keresed!

„Ne foglalkozz azzal, hogy megtaláld a tökéletes helyet” – tanácsolja. „Lenyűgöző épületeket találhatsz a legrosszabb helyeken is. Gondolj önmagukban az épületekre és arra, hogy mi teszi őket érdekessé. Bármi szóba jöhet, egy koszos kis istállótól vagy szerény házikótól egy csodálatos múzeumig vagy katedrálisig. A fotózásnál szerintem nem létezik olyan, hogy „rossz” épület. Csak meg kell várni a megfelelő fényt és a megfelelő pillanatot. ”

Fernando azt is javasolja, hogy amint rátaláltál és beleszerettél az épületbe, tedd gazdagabbá további rétegekkel a képedet. Ez egy olyan technika, amelyet egyik legnagyobb bálványától, a Magnum ügynökség fotósától, Alex Webbtől lesett el, és amely – Fernando elmondása szerint – segít új dimenziókat adni a stílusodhoz.

„A fényképészete teljesen magával ragadott, ugyanis a felső rétegekre plusz rétegeket tesz, így több elemet épít fel egyetlen képen” – mondja Fernando Webbről. „Például lehetnek emberek, egy kutya és akár egy esernyővel sétáló ember is a képen. A felvételei több rétegből épülnek fel, és tényleg azt érzed, hogy élettel és kontextussal telik meg a fotó.

„Építészként próbálom megtalálni a tökéletes arányokat, a tökéletes anyagot, valamint a tökéletes színeket és felületeket. Fényképészként pedig megpróbálom mindezt pontosan így átadni – hogy a témák gyönyörűnek tűnjenek” – folytatja Fernando. „Nem az ideális geometriát keresem, csak azt szeretném elérni, hogy az épület szépnek hasson. Ezt az üzenetet próbálom átadni.”

Kötetlen fényképezés: felejtsd el a „szabályokat”

Négy ember mozgás közben elmosódott képe, amint egy futurisztikus ablakokkal és falakkal díszített hatalmas fehér épület hosszú folyosóján sétálnak.

Fernando szerint a fényképészetnek mindig önkifejezésnek kell lennie, még akkor is ha meg kell szegni a műfaj hagyományos szabályait. „Sokan úgy érzik, hogy az épületek fényképezése olyan, mint a klasszikus zene” – mondja. „Minden egyes hang le van írva a kottában, és aszerint kell játszanod. Számomra az épületfotózás inkább a jazzhez hasonlít. Felejtsd el a szabályokat, és hagyatkozz a szemeidre.” A fotó Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és Canon TS-E 17mm f/4L objektívvel készült 0,4 mp, f/9.5 és ISO200 beállítások mellett. © Fernando Guerra

Diákok sétálnak a svájci Lausanne városában található EPFL Quartier Nord színes sétányain.

Fernando kézből fényképez, így teljesen szabadon fejezheti ki kreativitását, a fényképezőgép változtatható képszögű érintőképernyőjén pedig mindig valós időben láthatja a képeket, függetlenül a felvételi szögtől. „Évekig nem használtam a fényképezőgépeim keresőjét” – mondja a magát öntörvényűnek valló művész. A fotó egy Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és egy Canon TS-E 45mm f/2.8 objektívvel, valamint 1/13 mp, f/2.8 és ISO640 beállításokkal készült. © Fernando Guerra

Azt gondolnánk, hogy az épületfotózás első szabálya az állványhasználat. Fernando ezzel azonban nem ért egyet.

„Szeretem a mozgás szabadságát, ezért jellemzően nem használok állványt, amely sokak szerint az épületfotózás nélkülözhetetlen kelléke” – fejti ki bővebben. „Szeretem körbejárni és különböző szögekből felfedezni az épületet, ezért kézből fotózok. Amint megérkezek a helyszínre, egy pillanatra sem állok meg, amíg be nem fejezem a fotózást.

„Több előnye is van annak, hogy nem használok állványt, ilyen például az, hogy ha egy zsúfolt helyen dolgozok, akkor nem hívom fel magamra az emberek figyelmét. Amikor észrevesznek, a jelenetben szereplő emberek gyakran kíváncsiskodnak, rád néznek, nézik, hogy mit csinálsz – ahelyett, hogy természetesen viselkednének. A számos Canon fényképezőgépen megtalálható változtatható képszögű kijelző ebben nagy mértékben segít. Különböző szögekből fotózhatsz, és még csak nem is tűnik úgy, mintha fényképeket készítenél.”

Ha arról van szó, hogy mit szabad és mit nem szabad az épületfotózásban, Fernando szerint tulajdonképpen egyetlen szabályt érdemes követned.

„A függőlegesnek egyenesnek kell lennie, ezért sosem szabad felfelé vagy lefelé irányítani a fényképezőgépet, hacsak nem dönthető és eltolható objektívet használsz, ami korrigálni tudja a perspektívát” – magyarázza. „A szoftveres szerkesztés során is korrigálhatod a perspektívát, de szerintem az nem fog jól kinézni. Sokszor említenek más szabályokat is, de szerintem meg kell szegned a szabályokat, hogy kialakulhasson a saját, jellegzetes stílusod, amellyel kitűnhetsz a tömegből. Csak legyenek egyenesek a függőlegesek, és fotózz úgy, mintha nem lenne holnap.”

Fénnyel szemben: a megfelelő időpont kiválasztása a fotózáshoz

Egy hosszú és magas faépület éjszakai képe. A környező fákat két erős fényű lámpa világítja meg.

„Ne hagyd abba a fotózást napnyugtakor se” – javasolja Fernando. „Néhány épület teljesen új életre kel sötétedés után. Az ablakok olyanok, akár az épület szemei. Éjszaka, amikor odabent felkapcsolják a világítást, olyan, mintha mélyen belenéznél az épület szemébe. Egyes épületek csillogó üvegű varázsdobozokká változnak át éjszakára.” A fotó Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és Canon TS-E 17mm f/4L objektívvel készült 30 mp, f/7.1 és ISO1600 beállítások mellett. © Fernando Guerra

Madarak szállnak át egy különleges alakú vízparti épület felett szürkületkor.

„Egyvalamit megtanultam az évek során: hogy soha ne használjak vakut” – mondja Fernando. „Amikor beltéri fotózásnál valamit szemmel is jól látok, akkor azt a Canon fényképezőgépem is rögzíteni tudja. Ha szélsőséges különbség van az árnyékok és a jól megvilágított területek között, ilyenkor vagy azt csinálom, hogy az expozíciósorozat funkcióval kétszer exponálok, majd egyesítem a kettőt, vagy pedig a fényképezőgép HDR üzemmódját használom, viszont soha nem vakuzok vagy veszek igénybe kiegészítő világítást.” A fotó Canon EOS 5D Mark III fényképezőgéppel és Canon TS-E 17mm f/4L objektívvel készült 1/80 mp, f/5 és ISO800 beállítások mellett. © Fernando Guerra

Fernando szerint egy másik tévhit, hogy az épületfotózáshoz a kora reggeli vagy késő délutáni, gyakran „arany órának” nevezett fény a legmegfelelőbb.

„Ha egy épületet fotózok, szeretek már kora reggel kimenni, és addig maradok, amíg a csillagok fel nem jönnek este. Ugyanazt a megközelítést alkalmazom, amit a fotóriporterek is szoktak. Követem a fény útját az épület körül, mivel a bizonyos látószögek jobban néznek ki a nap egyes szakaszaiban. Azt is megfigyelheted, hogyan használják az emberek az épületet – ez is élettel telíti meg a képet. Olyan, mintha az épület életének egy napját fotóznád. Többet szeretnék megörökíteni, mint csak magát az épületet.

„Erős fények esetén lehet játszani az árnyékokkal. Nemrég sikerült egy remek sorozatot készítenem egy házról délben, amikor a nap a legmagasabban volt. A fény áthatolt a tetőablakokon, és az épület teljes belső részét megvilágította – egyszerűen mesés látvány volt. Amikor a nap alacsonyabban van az égen, előfordulhat, hogy az épület az egyik oldalról nézve sokkal szebb, mint a másik oldalról. Csak körbe kell járnod, és megfigyelni. Borongós és ködös napokon is lehet érdekes képeket készíteni, ha sikerül elkapni az ilyenkor jellemző lágy tónusokat. Egy másik helytelen feltételezés, hogy ha egy pontból készítettél egy fotót az épületről, akkor készen is vagy. Még aznap menj vissza egy kicsit később, és nézd meg, hogy a fény változása milyen hatással van rá.”

A táskában: a megfelelő objektívek kiválasztása

Egy fiatal nő arcát ábrázoló, nagy fényinstalláció látható egy épület ablakán keresztül, miközben egy sárga autó halad el mellette.

A Canon EOS R rendszer ideális választás azok számára, akik most ismerkednek az épületfotózással, és fejlődni szeretnének. Rendkívüli szabadságot ad a kreativitásodnak, ha egy, a Canon EOS R típushoz hasonló, nagy teljesítményű, teljes képmezős, tükör nélküli fényképezőgépet egy natív RF objektívvel párosítasz – Fernando ehhez a képhez a Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektívet használta, de tökéletes választás lehet a Canon RF 16mm F2.8 STM is. 56 mm, 1/100 mp, f/9 és ISO160 beállításokkal készült. © Fernando Guerra

Hatalmas fagerendák lógnak függőlegesen egy sötét krémszínűre festett nagy épületről. Az épület földszintjének egyik szobájában két ember sziluettje látható.

Fernando azt javasolja, hogy ahogy egyre tapasztaltabb fotóssá válsz, érdemes lehet áttérni a dönthető és eltolható objektívek használatára. „A két kedvenc objektívem a Canon TS-E 17mm f/4L és a Canon TS-E 24mm f/3.5L II” – mondja. „Meglehetősen drágák, de az eltolási funkciót semmi nem helyettesítheti. E funkció segítségével szabályozhatod a perspektívát, az épületek függőleges vonalai pedig tényleg egyenesek és függőlegesek maradnak.” A fotó Canon EOS 5DS R fényképezőgéppel és Canon TS-E 17mm f/4L objektívvel készült 1/100 mp, f/11 és ISO100 beállítás mellett. © Fernando Guerra

Fernando azt tanácsolja a kezdőknek, hogy olyan objektívet válasszanak, amely jó egyensúlyt kínál a relatív széles látómező és az alacsony képtorzítás között. „Imádom a Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM és a Canon RF 50mm F1.8 STM objektíveket” – lelkendezik. Kicsik és diszkrétek, így észrevétlenül fotózhatsz velük. A minőségük kiváló, és nem túl drágák. Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM objektívet is használok, mert nagyon sokoldalú. Semmilyen torzítást nem vagyok hajlandó elfogadni az épületfotóimnál, és az EOS R sorozatú fényképezőgépek beépített korrekciójának köszönhetően ez az objektív teljesen torzításmentes lesz.”

Egy másik, köztes megoldásként használható objektív a Canon RF 16mm F2.8 STM, amely kifejezetten alkalmas az épületfotózásra. Ez a 16 mm-es fókusztávolságú prímobjektív egyrészt nagyon pénztárcabarát megoldás, másrészt pedig ultranagy látószöget kínál, így akár egy teljes hidat is megörökíthetsz vele. Az építészet iránt rajongók azt is imádni fogják, hogy milyen érdekes hatással van az objektív a vonalakra és a szögekre.

Fernando azt javasolja, hogy miután megtaláltad a számodra megfelelő fényképezőgépet és objektívet, és elsajátítottad a műfaj alapjait, kísérletezz tovább az épületek fényképezésével, és próbálj ki mindent a különféle szögektől az objektívszűrőkig.

„Egy semleges szűrővel nagyszerűen lehet hosszú záridővel képeket készíteni erős fények mellett is” – magyarázza Fernando. „Ha nyüzsgő helyen fotózol egy épületet, a hosszú expozícióval gyakorlatilag eltüntetheted az épület körül mozgó embereket és forgalmat, így nem lesznek rajta a képen. Egy kör alakú polárszűrővel kiválóan eltávolíthatók az üvegablakok tükröződései. Ez a fényes felületű épületeknél is ugyanilyen jól működik. Egyszer egy olyan betonépületet kellett fotóznom, amely pirosra volt festve és rendkívüli mértékben fénylett. Csak eltekertem a kör alakú polárszűrőt, és az összes csillogás eltűnt, így az épület az eredeti színében tündökölhetett.”

Fernando számára az épületfotózás nem csupán egy munka – ez egy igazi hivatás. Legalább annyira érdeklik a dobogó szívek, mint az épületek.

„Végső soron épületeket fényképezek a megélhetésért, de úgy érzem, hogy az épületben lévő és az épületet használó emberek a képek legérdekesebb elemei” – zárja gondolatait. „Számomra az épületek fényképezése az élet megörökítéséről szól.”

Készen állsz megtenni az első lépést?

Írta: Matthew Richards

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

Legjobb tippjeinkkel a legtöbbet hozhatod ki a városi fotózási lehetőségekből

Ragadd meg a lenyűgöző városi látképeket és a részletes városi jeleneteket. Olvass tovább a szükséges tanácsokért, tippekért, technikákért és inspirációkért.

Városi kompozíciók – tippek

Paula Stopka útmutatója az épületekről és nagyvárosok látképéről készített, lenyűgöző felvételek megkomponálásához.

Fedezd fel az absztrakt utcai fotózást

Készíts lenyűgöző képeket a hétköznapi valóságról ezekkel a szürreális városi képekhez kitalált, egyszerű technikákkal.

Kihívás – Utcai fotózáshoz való objektív

Tudd meg, miért nem hiányozhat a Canon RF 28mm F2.8 STM azoknak a fotóstáskájából, akik utcai jeleneteket fotóznak.