A SZERKESZTÉS ALAPJAI

Hogyan szerkesszük a nyomtatásra szánt tájképeket?

A gondos beállítások segítenek a legjobbat kihozni bármilyen tájképből, amit kinyomtatnál. A következőket kell tudnod:
Egy előtte és utána kép egy mocsaras tájról, balra a szerkesztés nélküli változat, jobbra pedig a fekete-fehér.

A tájfotózás ideális kreatív nyomtatáshoz. Akár a naplemente élénk színeit szeretnéd megörökíteni fényes papíron, akár fekete-fehér művészi nyomatokat készítenél, ha magad csinálod, akkor a folyamat minden lépésénél a te kezedben lesz az irányítás.

Ha nagy méretben nyomtatsz, akkor minden részlet látható lesz az általad megörökített tájból, a Canon PIXMA iP8750 A3+ fotónyomtatóval pedig könnyedén megoldható mindez otthonról. A Canon PIXMA iP8750 FINE nyomtatófej-technológiájával – mely akár 9600 dpi felbontásra is képes –, valamint fejlett, 6 színű patronrendszerével (szürke tintával) kivételes színes és fekete-fehér képeket készít, így rengetegféle fali díszt képes előállítani.

RAW-ban fotózva hozhatod ki a legtöbbet a nyomtatódból, így a felvétel készítése után is még módosíthatod a tájképeket, anélkül, hogy rontanád a minőségüket. Az olyan RAW-fájlok feldolgozására is képes szoftverekkel, mint például a Canon Digital Photo Professional (DPP) vagy az Adobe® Lightroom®, módosíthatod a fotóid expozícióját, színeit és élességét az általad választott nyomtatási hordozónak megfelelően.

Fehéregyensúly

Képernyőkép a Canon Digital Photo Professional programról, amelyen egy előtte és utána kép látható egy éjszakai városképről, balra szerkesztés nélkül, jobbra pedig kékes elszíneződéssel.

A Canon DPP Műfény fehéregyensúly előbeállítás használatával vagy egy alacsony színhőmérséklet kézi beállításával hűvös kékes elszíneződést érhetünk el természetes fényben készült fényképeken.

A tájképek pontos színeinek visszaadásához az egyik legfontosabb eszköz a fehéregyensúly szabályozása. Ez lehetővé teszi, hogy eltávolítsd a különböző megvilágításokból adódó színelváltozásokat, illetve hogy hozzáadd az adott helyszín hangulatának megfelelőt. Beállíthatod a fehéregyensúlyt a fényképezőgépen, de ha RAW-ban fotózol, akkor lehetőséged lesz ezt a beállítást később is módosítani, így dönthetsz erről akkor is, amikor már a képek feldolgozásánál jársz.

Egy RAW-fájlokat kezelő szoftverben rengeteg fehéregyensúly-előbeállítás közül választhatsz (pl. Napfény, Felhős vagy Árnyékos). Továbbá használhatod a Színhőmérséklet csúszkáit is a fehéregyensúly finomhangolásához vagy kiválaszthatod a Pipetta eszközt, amivel a kép fehér vagy szürke területeinek bármelyikére rákattinthatsz.

Képstílus

A Canon Digital Photo Professional képernyőképen egy mezőről készült tájkép látható két verzióban: bal oldalon szerkesztés nélkül, jobbra pedig Nosztalgia képstílussal.

További képstílusokat – például: Őszi árnyalatok, Alkonyat és Nosztalgia – tölthetsz le innen, melyeket a DPP-ben, illetve EOS fényképezőgépeden használhatsz.

A RAW-ban történő fotózás másik előnye, hogy kísérletezhetsz a különböző képstílus-beállításokkal, amikor a fájlokat DPP-ben dolgozod fel.

A Tájkép képstílusra lesz neked szükséged, mivel ezt az ég élénk kék színeinek és a klasszikus tájképek vibráló zöld növényzetének kiemelésére tervezték. Azonban egyes tájképekhez más Képstílusok jobban illenek (pl. Fekete-fehér, Finom részletek vagy akár a Portré).

Lehetőség van a kontraszt, az élesség és egyéb paraméterek további állítására, hogy azok a témához igazodjanak. A Canon Picture Style Editor szoftverrel saját előbeállításokat is létrehozhatsz.

Szintek és Görbék

A Canon Digital Photo Professional képernyőképen egy tájkép látható két verzióban: egy mocsaras mező, az egyiken (balra, szerkesztés nélküli verzió) a teljesen fehér területek pirossal kiemelve, a másikon pedig (jobbra) a kontraszt szerkesztve.

Az expozíciós hibák elkerüléséhez kapcsold be a DPP-ben a csúcsfényekre és árnyékos részekre vonatkozó figyelmeztetést. Így ezek a képen színezve jelennek meg: a teljesen fekete területek kékkel, a teljesen fehérek pedig pirossal.

Tájképeknél gyakran a kontraszt állításával több részletet lehet kihozni a sötét és világos területeken. A Szintek és Görbék eszközökkel irányíthatod, hogyan jelenjenek meg az árnyékok, középtónusok és csúcsfények a nyomtatott képeken.

Ezek az eszközök a RAW-fájlokat kezelő szoftverektől függően eltérőek lehetnek. A DPP-ben a Gammabeállítási panelen módosíthatod a szinteket. Ebben a programban három függőleges vonallal állíthatod a kép fekete pontjait, középtónusait és fehér pontjait. Az Adobe® Lightroom® programban hasonló eredményeket érhetsz el a Fekete, Árnyék, Csúcsfény és Fehér csúszkákkal.

A tónusgörbe manipulálásával az egész dinamikatartományban növelheted vagy csökkentheted a fényerőt bizonyos helyeken, a még részletesebb szabályozásért. Általában az S alakú tónusgörbével növeljük a kontrasztot, így erőteljesebb nyomatot kapunk. Ehhez kattints az átlós vonal közepére a felezőpont beállításához, majd az árnyékok sötétítéséhez húzd lefelé a diagram bal oldalát. A jobb oldal automatikusan felfelé mozdul majd, így világosítva a csúcsfényeket.

Figyeld a hisztogramot, amikor módosítasz. Ha a bal vagy jobb szélén kiég, a végső nyomaton el fognak veszni a részletek ezeken a részeken.

Világosítás és sötétítés

Képernyőkép az Adobe® Lightroom® programról tengerparti tájjal, melyen egy kiválasztómaszk jelöli azt a részt, ahol fakítást alkalmaznak.

Kiválasztómaszkot az Adobe® Lightroom® Módosító ecsetének használatával tudsz aktiválni, mellyel tisztán láthatod, hol alkalmazol fakítást, kiégést és egyéb módosításokat.

Az egész képet érintő változtatásokon túl még dinamikusabb nyomatokat készíthetsz bizonyos területek módosításával.

A „világosítás és sötétítés” technika szerkesztőprogrammal könnyen alkalmazható digitális képeken a fenti módon. Ezek a fogalmak kifejezetten a kép bizonyos területeinek világosítására és sötétítésére vonatkoznak, még pedig azért, hogy azokat kiemeljük.

A DPP-ben a Bizonyos területek módosítása fül Eszközpaletta részével finomhangolhatod a tájkép bizonyos részeinek fényerejét, kontrasztját, árnyalatát és telítettségét.

Expozíció összeolvasztása

Képernyőkép az Adobe® Lightroom® programról két vizes tájképpel. Digitális fokozatos szűrőt alkalmaztak a jobb oldali verziónál.

Az Adobe® Lightroom® programban digitális fokozatos szűrőt alkalmazhatsz egy világos ég sötétítéséhez. Vagy akár egyesíthetsz két expozíciót olyan képszerkesztő programokkal, mint amilyen az Adobe® Photoshop®.

Időnként előfordulhat, hogy a fényképezőgépnek túl nagy a téma dinamikatartománya ahhoz, hogy mind az ég, mind pedig a táj részleteit megörökítse.

Ugyanakkor készíthetsz két verziót a képből egyetlen RAW-fájlból: egy olyat, amin az ég van megfelelően exponálva, és egy olyat, amin a táj. Ezután a megfelelően exponált eget tartalmazó kép rárétegezhető a megfelelően exponált előteret tartalmazó képre az Adobe® Photoshop® programmal vagy más, általad preferált képszerkesztő programmal.

Élesítés

Képernyőkép az Adobe® Lightroom® programról egy tengerparti sziklás képpel. Az Utóélesítés eszközzel kiválaszthatod a papírtípust.

Ha exportálsz egy fényképet az Adobe® Lightroom® programból, az Utóélesítéssel kiválaszthatod a papírtípust és az élesség mértékét.

Az utolsó szerkesztési lépés a táj élesítése a nyomathoz. A nyomtatott képeknél nagyobb fokú élesítést kell alkalmazni, mint az online megosztott képeknél, mivel más a megtekintési távolság, illetve nyomtatáskor az átfedésben lévő pontok miatt az élesség romolhat. A kisebb nyomatoknál gyakran több élesítésre van szükség, mint a nagyobbaknál, mert kicsinyítéskor lágyabbnak tűnnek. Szintén számít a nyomtatási hordozó: fényes nyomatoknál kevesebb élesítésre van szükség, mint matt papírnál, illetve művészi hordozó esetén.

Készíts tesztnyomatokat

Képernyőkép az Adobe® Lightroom® programról, melyen egy repcemezőn álló adótornyot ábrázoló fénykép több verziója látható, különböző színekben és kontrasztbeállításokkal.

A szoftver előnézeti funkciójának használatával jobban megjósolható, hogyan fognak mutatni a színek és a kontraszt nyomtatásban, majd próbanyomatot készíthetsz a fénykép variációiról, így kiválaszthatod, melyik tetszik a legjobban.

A fényképnyomatok mindig kicsit eltérőek a monitoron látható képektől, ezért érdemes kisebb méretű tesztnyomatokat készíteni, hogy a szerkesztett képeid biztosan megfelelőek legyenek. A legjobb ha ezeket azon a helyen ellenőrzöd, ahová a végleges nyomatot ki szeretnéd tenni, mivel a megvilágítás és a fal színe is befolyásolhatja a kép megjelenését.

Ahogy egyre magabiztosabb leszel az otthoni nyomtatásban, úgy fognak nőni az ambícióid is. Szeretnél majd egy fejlettebb nyomtatót (például egy 8 színű Canon PIXMA PRO-200 nyomtatót), amellyel még több lehetőséged lesz kreatívkodni (nyomtathatsz vele például panorámaképeket). A Canon PIXMA PRO-200 kompatibilis a Canon Professional Print & Layout szoftverrel, amely képes a különböző papírokat és tintákat szimulálni a képernyőn.

Szerző: Marcus Hawkins

* Az Adobe® és a Lightroom® az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • NYOMTATÁS

    Képek szerkesztése nyomtatáshoz

    Hozz ki többet a fotóidból nyomtatásban az útmutatónk segítségével, amely lépésről lépésre elmagyarázza a nyomtatáshoz szükséges szerkesztés folyamatát és a legjobb nyomtatási beállítások használatát.

  • A FOTÓZÁS ALAPJAI

    Fókuszrétegezés kezdőknek

    Matt Doogue fotós elmagyarázza, hogyan segíthetnek a Canon fókuszrétegező eszközei abban, hogy teljesen fókuszban lévő makró fotókat és tájképeket készíts.

  • FÉNYKÉPSZERKESZTÉS/UTÓMUNKÁLATOK

    RAW-képek szerkesztése a DPP szoftverrel

    Fedezd fel, hogy a Canon DPP szoftverével miként tudod szerkeszteni, finomítani és feljavítani RAW-képeidet.

  • TIME-LAPSE FÉNYKÉPEZÉS

    Hogyan készítsünk time stack felvételt?

    Tanuld meg, hogyan készíthetsz nappalból éjszakába átmenő time-lapse felvételt és hozhatsz létre ebből lenyűgöző time stack képet, amely egy képben mutatja be az idő múlását.