A természetes és pontos színtónusok megörökítése a portréfotózás egyik legnagyobb kihívást jelentő aspektusa. A szokatlan fények és furcsa elszíneződések következtében a portréalany bőre élettelenné és beteges kinézetűvé válhat a képen, amit csak hosszadalmas korrigálással lehet helyrehozni az utómunka során. Habár nem mindenki engedheti meg magának, hogy mindig készenlétben álljon mellette egy profi sminkes, számos módja van annak, hogy EOS fényképezőgépeddel friss és tiszta bőrtónusokat örökíts meg, és a szükséges utómunka mennyiségét is lecsökkentsd.
A díjnyertes divatfotós, Jade Keshia Gordon most öt egyszerű tippet javasol a tökéletes bőrtónusok megörökítéséhez. Jade elmagyarázza, hogy milyen megközelítést alkalmaz a sötét, fehér és kreol bőrtónusokhoz, és hogyan állítja be EOS fényképezőgépét a mindig egységes eredmények érdekében.
Jade tanácsait követve te is gyorsan elsajátíthatod a tökéletes bőrtónusok megörökítésének művészetét!
PORTRÉFOTÓZÁS
Természetes színtónusok megörökítése a portréfotókon
1. Kerüld az erős, közvetlen fényeket!
A lágyabb fények általában előnyösebbek. A világos, de enyhén felhős napokon rendelkezésre álló szórt fény minden bőrtónushoz kiválóan illik. A tiszta, napfényes napokon, amikor a kemény fényeket egyetlen felhő sem szűri meg, érdemes enyhén árnyékos helyet keresni, így elkerülheted az arcon megjelenő árnyékokat és fényes területeket.
„Ami a bőrtónust illeti, először is a fényre kell odafigyelni” – mondja Jane. „Ha a fény közvetlenül az arcra esik, és a portréalany világosabb bőrtónusú, könnyen túlexponált és sápadt arc lehet az eredmény. Ilyen esetben csökkenteni kell az expozíciós értéket, vagy úgy kell beállítani a portréalanyt, hogy a fény hátulról világítsa meg.
„Amikor stúdiókörnyezetben fotózok, két lámpát használok: a portréalany mögötti vaku a hátteret világítja meg, míg a modell előtt, kissé oldalt elhelyezett beauty dish portrélámpa az arc megvilágítására szolgál.”
2. Exponáld helyesen a különböző bőrtónusokat!
Jade rendszeresen fotóz különböző bórtónusú modelleket, és minden bőrtónushoz különböző megközelítést alkalmaz.
„Portrékészítéskor fontos, hogy elkerüljük a nagyon világos bőr túlexponálását” – magyarázza. „A cél az, hogy a bőr textúrája, a smink és adott esetben a szeplők is láthatók maradjanak. Ha kiégnek a csúcsfények, ezek a részletek már egyáltalán nem, vagy csak nehezen hozhatók vissza.”
„A sötét bőrtónusokhoz rengeteg fényre van szükség” – folytatja Jade. „Mivel a fekete szín sok fényt elnyel, elegendő mennyiségű fényre van szükség a vonások kiemeléséhez. Ugyanakkor ennek a fénynek lágynak kell lennie, mivel a túl nagy fény miatt a bőrtónus túlexponálttá, a vonások pedig elmosódottá válhatnak.
„Tapasztalatom szerint akár stúdióvilágításról, akár napfényről van szó, a hátulról érkező megvilágítás remekül működik a kreol bőrtónusokhoz. A hátulról érkező fény szépen megvilágítja az arcéleket, derítőlap használatával pedig az arcra is juttathatunk ebből a fényből.”
3. Használd a Portrait (Portré) képstílust!
Ha a fényképezőgépben elérhető képstílusokat használod, a fényképezőgép számos beállítást automatikusan elvégez helyetted – az egyes képstílusok az élesség, a kontraszt, a telítettség és a színtónus más-más kombinációját kínálják, és segítségükkel egymástól jelentősen eltérő hatásokat érhetsz el a bőrtónusban egy portréfotón. Ahogy a neve is sugallja, a Portrait (Portré) képstílust embereket ábrázoló felvételekhez optimalizálták. Ez a stílus a kissé csökkentett élesség és az enyhén megnövelt fényerő révén lágyabb hatású bőrt eredményez.
„Itt a Portrait (Portré) beállítást részesítem előnyben, mivel a Standard (Szabványos) képstílussal készített képet kissé egyhangúnak éreztem” – mondja Jade. „A Portrait (Portré) képstílus finoman kiemeli a kép vörös árnyalatait. Így a lehető legtöbbet hozhattam ki a rózsaszín felsőből, és mivel a modell fekete bőrű, a vörös árnyalatok kiemelése anélkül kelti életre a bőrtónust, hogy túl narancssárgába fordulna.”
Ha úgy érzed, hogy a Portrait (Portré) képstílus bizonyos fényviszonyok között túl vöröses vagy sárgás színtónust eredményez, a képstíluson belüli Colour Tone (Színtónus) csúszkával korrigálhatod azt.
4. Állítsd be manuálisan a fehéregyensúlyt!
Az egységes bőrszínek érdekében válassz a fényviszonyoknak megfelelő, előre beállított fehéregyensúlyt, vagy hozz létre saját fehéregyensúly-beállítást a fényképezőgép főmenüjében elérhető Custom White Balance (Egyéni fehéregyensúly) opció használatával. Amíg a fényviszonyok változatlanok maradnak, minden felvételen azonos eredményeket fogsz elérni.
Ha automatikus fehéregyensúlyt használsz, a fényképezőgép úgy állítja be a színhőmérsékletet, hogy eltávolítsa az elszíneződéseket. Ez túl „meleg” (narancssárga) vagy túl „hideg” (kék) bőrtónusokat eredményezhet. Ha RAW-formátumban fényképezel, később, a szerkesztés közben is módosíthatsz a fehéregyensúly-beállításokon, azonban pontosabban megjósolhatod eredményt, ha már a fényképezőgépen helyesen beállítod a fehéregyensúlyt.
„Ezeken a példákon jó látható, hogy a különböző fehéregyensúly-beállítások használata milyen hatással van a modell bőrtónusára” – magyarázza Jade. „Itt a Daylight (Napfény) beállítással elért eredmények tetszenek, mivel ez a beállítás nem sápasztja a modellt, és nem is túl narancssárgás a végeredmény. Kissé élénkebbé teszi a színeket, és sokkal közelebb áll a valósághoz.”
5. Fotózz RAW-formátumban!
Ha JPEG- vagy HEIF-formátumban fényképezel, fontos, hogy a felvétel elkészítése előtt mindent helyesen beállíts a fényképezőgépen. Ez a színteret is magában foglalja, amely a fényképeken megjeleníthető színtartományt határozza meg. Ezt a fényképezőgép főmenüjében állíthatod be.
Jade mindig RAW-formátumban fényképez, és ugyanezt javasolja még azoknak is, akik csak most ismerkednek a portréfotózással, mivel így később sokkal egyszerűbben elvégezhető a bőrtónus finomhangolása. A RAW-fájlok a JPEG- és HEIF-fájlokhoz képest több képadatot tartalmaznak, és ezeken a képeken a RAW-fájlok feldolgozására és szerkesztésére tervezett szoftverek, például a Canon Digital Photo Professional segítségével az eredeti képadatok módosítása nélkül, szabadon beállíthatod az olyan paramétereket, mint a fehéregyensúly, a színjellemzők és az élesség.
Szerző: Marcus Hawkins
Kapcsolódó termékek
-
Objektívek DSLR fényképezőgépekhez
EF 24-70mm f/2.8L II USM
Állandó f/2,8-es rekesze révén kiváló képminőséget nyújtó, professzionális L sorozatú zoomobjektív mindennapi használatra. -
Objektívek EOS R rendszerhez
RF 85mm F1.2L USM
Az RF 85mm F1.2L USM ellentmondást nem tűrő élességről, valamint kedvezőtlen fényviszonyok mellett is kitűnő teljesítményről és kreatív lehetőségekről gondoskodik a portrék készítéséhez. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
RF objektívek
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Gyors záridejű, 35 mm-es, f/1,8 rekeszértékű makro-objektív nagy látószögű perspektívához, közelre történő fókuszáláshoz, hibrid képstabilizátorral. -
RF objektívek
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét.