FEKETE-FEHÉR FÉNYKÉPEZÉS

Aktuális és időtlen: Légy kreatív a fekete-fehér fotózással

Profi tippjeink, technikáink és felszerelés-javaslataink segítségével felfedezheted, hogyan készíthetsz lenyűgöző fekete-fehér képeket minden helyzetben, a tájképektől és portréktól kezdve az esküvőkig és a természetig.
Fekete-fehér kép egy mozgó balett-táncosról egy nagy, díszes teremben. Egy nyitott ajtón keresztül beragyogó napfény.

Egy jól sikerült fekete-fehér fénykép időtlen minőséget nyújt, amely nem adható át színes képeken. Ezen kívül drámai hatást, érzelmeket és szenvedélyt is közvetíthet. Ezért igazán népszerű a portréfotózás és az esküvői fotózás terén. A monokróm (csak egy színből álló) képek viszont varázslatos módon ki tudják emelni az alakokat, textúrákat, tónusokat és részleteket, ezért a fekete-fehér mód jól illik a tájképekhez az épületekről készült fényképekhez, az akció- és sportfotózáshoz, és még sok minden máshoz.

A lenyűgöző fekete-fehér fotók készítése azonban néha kihívásnak tűnhet, mivel annyira megszoktuk, hogy a világot színesben látjuk. Az alábbiakban egy szakértői tippgyűjteményt találsz, amely segít elsajátítani ezt a fényképezési stílust.

Mi is az a fekete-fehér fényképezés?

Közelkép egy nagyméretű, narancssárga és fehér színű, díszes csúcsú kagylóról.

Két példa a kagylóról készült képekre, az egyik színes, a másik fekete-fehér. A fekete-fehér változatban az egész kagyló hívja fel a figyelmet, nem csak a spirál alakú csúcs. A fotó egy Canon EOS 250D fényképezőgéppel és egy Canon EF-S 60mm f/2.8 MACRO USM objektívvel, valamint 1/640 mp, f/5 és ISO200 beállításokkal készült.

Fekete-fehér közeli kép egy nagyméretű kagylóról, díszes csúccsal.

Melyik kép mutat jobban: a színes vagy fekete-fehér? A fotózás terén a szépség gyakran a befogadón múlik – nincs jó vagy rossz válasz, és a kísérletezés pedig a szórakozás része.

Két lehetőséged van a fekete-fehér fényképek létrehozására: Színes felvételeket készítesz, és az utómunkálatok során fekete-fehérré alakítod a képet, vagy kiválaszthatod a monokróm opciót a fényképezőgép Képstílus menüjében, amely lehetővé teszi, hogy megtekintsd a fényképezőgép LCD-képernyőjén vagy az EVF-én keresztül, hogyan fog kinézni a kép.

Ne feledd azonban, hogy azok a jelenetek, amelyek színesben jól mutatnak, fekete-fehérben nem feltétlenül lesznek ugyanannyira megnyerők, és fordítva. Ha például színesben fotózol, a vörös virágok elválnak a zöld háttértől. Amikor azonban ugyanezt a témát fekete-fehérben lefotózod, azt tapasztalhatod, hogy a vörös és a zöld is a szürke hasonló árnyalataira alakul át.

A gyakorlat sokat segíthet, hogy monokrómban „lásd” a világot, de felgyorsíthatod a tanulási folyamatot. Általában azt fogod tapasztalni, hogy a fekete-fehér képekhez több kontrasztra van szükség, mint a színesek esetében. Készíts felvételt ugyanarról a témáról, először színesben, majd fekete-fehérben is, majd hasonlítsd össze a képeket.

A fekete-fehér fotózáshoz a RAW fájlformátum ajánlott, mivel több korrekciót tesz lehetővé a Canon Digital Photo Professional (DPP) szoftverével, mint a JPEG fájlok esetén. Ha RAW-fájlformátumban történő mentésre állítod a fényképezőgépet, akkor a kép összes színinformációja megmarad, még akkor is, ha monokróm felvételeket készítesz.

5 tipp a fekete-fehér fényképezéshez

  • Használj kis rekeszértékeket és a lehető legalacsonyabb ISO-értéket
  • Figyeld a fényképezőgép hisztogramját
  • Kísérletezz szűrőkkel
  • RAW formátumban készíts felvételeket, és nézd meg a fényképezőgép beállításait
  • Elemeld ki a kontrasztot a fekete-fehér képeken

Fekete-fehér kép egy menyasszonyról egy lépcsőn, aki meglepetten néz fel. A mellette lévő falon egy csoport nő árnyékai láthatók, akik megpróbálják elkapni az eldobott csokrot.

A színek elvonják a figyelmet a természetes formákról a gyönyörű portrékon és az esküvői felvételeken, a monokróm mód viszont esztétikusabb megjelenést kölcsönöz a témának. Ezen kívül a trükkös fényjátékok létrehozásában is segít, amint az ezen a képen is látható. A fénykép egy Canon EOS 6D fényképezőgéppel készült, (amelynek a Canon EOS 6D Mark II az utódja) Canon EF 24mm f/1.4L II USM objektívvel, Canon Speedlite 600EX-RT vakuval, (amelynek a Canon Speedlite 600EX II-RT az utódja) és Canon Speedlite ST-E3-RT adóval, 1/100 mp, f/1.8 és ISO3200 beállításokkal. © Fabio Mirulla

Fekete-fehér közelkép egy kisbaba arcáról. A fókusz a kisgyermek szempilláin van.

A fekete-fehér képek általában jó választások portrék esetén; ennek gyakran említett oka, hogy a színek hiánya csökkenti a zavaró tényezőket, és a témára irányítja a figyelmet. A fénykép az egyszerűsége miatt is feltűnő. A fotó Canon EOS R fényképezőgéppel és egy Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/160 mp, f/2.8 és ISO200 beállításokkal készült. © Helen Bartlett

Az esküvői fotózásokon népszerű fekete-fehér képek kiemelik az érzelmeket és a drámai hatást. A monokróm mód emellett a figyelmet az arckifejezésekre fókuszálhatja, valamint kihangsúlyozhatja a fontos elemek részleteit és formáját, legyen szó kisebb tárgyakról, például esküvői gyűrűkről vagy cipőkről, a menyasszony ruhájáról vagy akár a teljes helyszínről.

A fekete-fehér fotózás rendkívül jól használható portrékészítéshez. Ennek az az oka, hogy az elmúlt évszázad ikonikus képei mind fekete-fehérek, és már megszoktuk ezt a stílust. Az oldalsó megvilágítás különösen hatékony. A segítségével erős kontrasztot hozhatunk létre a fényes és árnyékos részek között.

Természet és vadvilág fotózása fekete-fehérben

Egy strucc kérdően néz a fényképezőgépre a fekete-fehér közeli képen.

A fekete-fehér kép annyira kiemeli a strucc arctollazatát, hogy az inkább tűnik szőrnek, mint tollnak. A fotó Canon EOS R6 fényképezőgéppel és egy Canon RF 600mm F11 IS STM objektívvel, 1/5000 mp, f/11 és ISO1600 beállításokkal készült. © John Dickins

Fekete-fehér kép egy téli erdőről, amelyet hó borította fák sorai szegélyeznek.

A fekete-fehér hatás, például egy téli erdőről készült kép esetén, erőteljesebb képet ad a témáról, ami színesben gyengébbnek hatna. A fotó egy Canon PowerShot G7 X Mark III fényképezőgéppel, valamint 1/500 mp, f/2.8 és ISO400 beállításokkal készült. © Helen Bartlett

Számos tájképen az ég élénk kéksége vagy a naplemente meleg vörös tónusai kerülnek fókuszba. Hasonlóképpen, számos természetfotó az állatok és a vadvilág gazdag természetes árnyalatait örökíti meg. A fekete-fehér tájképek más érzéseket közvetítenek, gyakran hangulatra és drámaiságra hatnak, míg a monokróm természetképek segítségével kiemelhetők az állatok, rovarok és növények gyönyörű részletei.

Már önmagában is egy készség megtanulni, hogy mely képeket érdemes fekete-fehérre alakítani. Lényegében a színek eltávolításával „hozzá szeretnél adni” valamit, ezért gondolj bele, hogyan javíthatja a képet a monokróm megjelenítés.

Keress olyan fényképeket, amelyek nem a színek miatt érdekesek, vagy amelyek esetén a színek elterelnék a figyelmet a témáról. Erre a célra azok a tájképek tökéletesek, amelyeknek esetén a fényes és árnyékos részek bizonyos hangulatot és hatást fejeznek ki, mivel ezt a fekete-fehér kép drámai kontraszthatása még jobban kiemeli. A természetfotósoknak olyan mintákat és részleteket kell keresniük, amelyek a színek eltávolításával előtérbe hozhatók, mint például egy öreg fa kérge vagy a madártollak gyönyörű textúrája.

Tájképek készítése és épületek fotózása fekete-fehérben

Fekete-fehér kép lomb nélküli fákról egy kopár tájon.

A komor égboltról készült, és a hangulatos megvilágítású tájképek sokkal drámaibb hatást kelthetnek fekete-fehérben, a színektől megfosztva. A fotó egy Canon EOS R fényképezőgéppel, illetve egy RF 24-105mm F4L IS USM objektívvel és 105mm, 1/320 mp, f/6.3, ISO100 beállításokkal készült.

Alulról fényképezett, fekete-fehér kép egy betonépületről, amely árnyékos geometriai alakzatokat hoz létre.

A fekete-fehér képek kiemelik a formák és textúrák gazdag összjátékát az épületekről készült felvételeken, mivel a színek zavaró tényezőit elhárítják. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 31mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/8 és ISO100 beállítással készült.

A tájképek kiválóan alkalmasak a fekete-fehér fényképezéshez, különösen akkor, ha a jelenet nagyon kevés színt tartalmaz – nincsenek élénk zöld színek és vörös vagy sárga virágok. Így lehetőséged van a levelüket elhullatott fák, kőfalak és épületek formáira koncentrálni. A kompozíció és a kontraszt a kép legfontosabb elemeivé válnak.

A Canon tükör nélküli fényképezőgépek, például a Canon EOS RP és a Canon EOS R6 elektronikus képkeresőjén (EVF), illetve az EOS DSLR fényképezőgépek hátsó képernyőjén élő nézetben követhető harmadolási szabály különösen hasznos a fekete-fehér fotózás során, mivel a színek nem vonják el a figyelmet. Ha a fő témát olyan pontra helyezed, ahol az egyik vízszintes és függőleges vonal metszi egymást, azzal erősíthetd a kompozíciót.

Az építészeti témájú fotók sokszor fekete-fehérben készülnek, hogy kiemeljék az épületek formáit. A témához tökéletesen illik a fekete-fehér színekkel elérhető erősebb kontraszt. Az ilyen fotók gyakran készülnek kora reggel, hogy a forgalom és az emberek ne terelhessék el a témáról a figyelmet, és így az égen még alacsonyan járó nap fénye is előnyösebben hasznosítható. A fény hosszú árnyékokat vet, és az egyenetlen kő- vagy betonfelületen igazán látványos lehet. A hangulathoz hasonlóan a textúrákat is gyakran javíthatja a fekete-fehér képek egyszerűsége.

Az éjszakai fotózást érdemes fekete-fehérben és színesben is kipróbálni. Az utcai lámpák sárga fényei vagy a telihold fénye sokszor életre keltik a helyszínt. A textúrák és a minták ezzel szemben a monokróm képeken mutatnak jobban. Ha az erős formák, árnyékok és a fény érzékeltetésére törekszel, és fekete-fehérben fotózol, elkerülheted a több, eltérő színhőmérsékletű fényforrás okozta problémákat.

Sport- és akciófotózás fekete-fehérben

Fekete-fehér kép két kerti környezetben ugrándozó tinédzserről.

Ez a nagy kontrasztú akciófelvétel igazán jól mutat fekete-fehérben. A zavaró háttérszínek minimálisra csökkentése a téma arcára irányítja a néző figyelmét. A fotó Canon EOS R fényképezőgéppel és egy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívvel, 1/2000 mp, f/2.2 és ISO400 beállításokkal készült. © Ilvy Njikoktjien

Természetüknél fogva a sport- és akciójelenetek gyakran színesek – annyira, hogy a megörökíteni kívánt központi személy vagy tárgy elveszik a jelenetben. Ha feketére és fehérre váltunk minden zavaró tényezőt elkerülhetünk, és felerősíthetjük az emberek arckifejezéseit.

A nagy kontrasztú jelenetek jól mutatnak fekete-fehérben, a fényes napsütésben készült képek pedig mély árnyékokat és erős fényeket eredményeznek. A fekete-fehér képek eseten ezeket remekül ki lehet használni, az utómunka során pedig további hatásokat adhatunk hozzá, hogy drámai hatású képeket hozzunk létre.

Szűrők használata fekete-fehér fényképezés során

Egy zöld szűrőhatással készített fekete-fehér közelkép egy nagy levélről.

Két példa a nagy levélről, az első zöld szűrőeffektussal, a második anélkül. A zöld szűrők a zöld tónusok elválasztására használhatók, így ideálisak fák és lombok fényképezéséhez. © Marcus Hawkins

Fekete-fehér közeli kép egy nagy levélről.

Számos fényképezőgép esetén szűrőeffektusok is elérhetők a monokróm beállítások mellett. Nézd meg, hogy a fényképezőgépeden is elérhetők-e. © Marcus Hawkins

A fekete-fehér filmes fotózás során gyakran használnak objektívszűrőket a kép árnyalatainak módosításához. Például a sárga és vörös szűrők elnyelik a kék fényt, ezért a képen a kék ég sötétebbnek látszik.

Nem csak drámaiabbá teszi a jelenetet, de növeli a fehér felhők és az ég kontrasztját is. Alternatív megoldásként gyakran érdemes szűrőhatást választani a Canon EOS digitális fényképezőgépek Képstílus beállításai között. A monokróm árnyalatok módosításához sárga, piros, narancssárga vagy zöld szín közül választhatsz, így a szűrők hatását imitálhatod, és a színek kiemelésével világosabbá vagy sötétebbé teheted azokat.

A fekete-fehér fényképezéshez javasolt kiegészítők

A drámai hatású fekete-fehér képek kontrasztja gyakran igen magas. Ezért fontos, hogy a fényképezőgép dinamikatartománya megfelelő legyen, így a világos részek és sötét árnyékok egyaránt részletgazdagok maradnak. A teljes képmezős fényképezőgépek általában bármely megapixeles érték esetén jobb dinamikatartományt biztosítanak, mint az APS-C modellek, így az olyan fényképezőgépek, mint a Canon EOS RP, EOS R6 és EOS 6D Mark II különösen jól használhatók erre a célra. Ennek ellenére, a Canon EOS M50 Mark II és a PowerShot G7 X Mark III kivágásérzékelővel felszerelt fényképezőgépekkel még így is kiváló fekete-fehér képeket lehet készíteni, még akkor is, ha kisebb méretű képérzékelőik vannak.

A felsorolt fényképezőgépek mindegyike képes RAW-formátumú képek rögzítésére, 14 bites színmélységgel. Ez sokkal szélesebb dinamikatartományt tesz lehetővé, mint a 8 bites JPEG mód, és így sokkal nagyobb mértékben növelhető a fényerő és a kontraszt, ha a DPP-hez hasonló programban szerkeszted a képeket.

Az összes felsorolt fényképezőgépben megtalálható monokróm képstílus funkció további előnyöket kínál, mivel a fényképezés során digitális szűrőket (például sárga, narancssárga, zöld vagy piros) adhatsz hozzá, hogy tovább javítsd a felhős kék ég kontrasztját és drámai hatását. Az antik hatáshoz például szépia szűrőt is használhatsz. A tükör nélküli fényképezőgépek előnye, hogy a szűrők és a tónusokra alkalmazható hatások előnézetét közvetlenül a keresőben láthatod felvételkészítés közben. Az előnézet a DSLR készülék hátsó képernyőjén is elérhető, ha élőképes módban fényképezel.

Az EOS tükör nélküli vagy DSLR rendszerű fényképezőgépek előnye, hogy bármilyen helyzetben is fotózol, felszerelheted az ideális objektívet. Az olyan zoomobjektívekkel, mint a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM és az RF 24-105mm F4L IS USM a fókusztávolságok széles skálájában fényképezhetsz, anélkül, hogy objektívet kéne cserélned. A „gyorsabb” prímobjektívekkel, mint például a Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, az RF 50mm F1.8 STM és az RF 85mm F2 MACRO IS STM, gyenge megvilágítás mellett is rövidebb záridővel fényképezhetsz, így anélkül merevítheted ki a mozgást, hogy az ISO-beállítást növelned kellene, ami ideális a fekete-fehér fényképezéshez, mivel a képzaj minimális marad. Akár a mélységélességet is csökkentheted, hogy kiemeld a fő témát a jelenetben, és csökkentheted a zsúfolt háttér zavaró hatását.

A hatásos fekete-fehér képeken gyakran nagyon finom részletek és gazdag textúrák láthatók. A kézi fényképezés során a hatékony képstabilizálás kulcsfontosságú előnyt jelent. A fent felsorolt összes Canon „IS” objektív esetén optikai képstabilizálás érhető el, míg a két Macro IS objektív „hibrid” képstabilizátorral rendelkezik, amely még nagyobb hatékonyságot biztosít közelképek készítésekor. A Canon EOS R6 5 tengelyes IBIS (fényképezőgépen belüli képstabilizátor) rendszerrel rendelkezik, amely akár 8 fokozatú stabilizálást tesz lehetővé a kompatibilis objektívekkel. Az EOS R6 az új generációs autofókusz-rendszerrel még a legtrükkösebb felvételeknél is segít a tűéles képek készítésében.

Írta: Matthew Richards

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek