A profi fotózáshoz megfelelő felszerelésre van szükséged. De a fényképezőgép-technológia gyors fejlődésének köszönhetően most rengeteg fényképezőgép és objektív közül választhatsz. Honnan tudhatod, hogy melyik felszerelés felel meg leginkább az igényeidnek?
Akár most kezded a pályafutásod friss diplomásként, vagy lelkes hobbifotós vagy, aki szeretné bővíteni a felszerelését, vagy esetleg profiként szeretnél feljebb lépni a ranglétrán, az egyik leginkább megfontolandó tényező az, hogy milyen típusú fotókat szeretnél készíteni. A változó körülmények között csendben és diszkréten dolgozó dokumentarista fotósnak más felszerelésre van szüksége, mint például egy divatfotósnak, aki profi modelleket fotóz gondosan előkészített díszletekben.
Az is lényeges, hogy képes-e a fényképezőgép videórögzítésre. „Egyre fontosabb eszközzé válik” – mondja Mike Burnhill, a Canon Europe termékspecialistája. „A videó például kulcsfontosságú része a közösségi médiaplatformoknak, és ha az állóképek mellett videókat is tudsz rögzíteni, azzal megnyílik előtted a fotóipar piaca.”
Itt három, különböző területekre specializálódott fiatal profi, akik más-más módon törtek be a fotózás világába, az általuk használt Canon fényképezőgépekről és objektívekről beszél, és arról, hogy miért ideálisak az általuk választott fotózási stílushoz. Bemutatjuk Emmanuel Oyeleke nigériai divat- és portréfotóst, Nanna Heitmann német-orosz dokumentarista fotóst, valamint az Ausztriában élő Ingo Leitnert, a Carmen és Ingo esküvői fotós duó egyik tagját. Az ő személyes meglátásaik mellett Mike Burnhill ad további szakértői tanácsokat.
Fényképezz profiként: nélkülözhetetlen felszerelés a fotózás magasabb szintre emeléséhez
A legjobb felszerelés a divatfotózáshoz
Az egykori profi Scrabble-játékos, Emmanuel Oyeleke, aki a világ különböző tájain megrendezett versenyekre való utazásai közben szerette meg a fotózást, díjnyertes fotós, ő kapta a 2019-es ASFA Fashion Photographer of the Year (Az év divatfotósa) díjat is. Javarészt autodidakta módon tanult, és a hazájában, Nigériában tartott esküvőkön (előfordult, hogy akár 3000 meghívottat) fotózott, így került be a fotózás világába, mielőtt aztán az életmódfotózás felé fordult, és most gyönyörű és merész újságcikkeken dolgozik Afrika legjobb divatmagazinjai számára, valamint kereskedelmi munkákat olyan márkák számára, mint a Coca-Cola és az Unilever.
„2018-ban kezdtem használni az EOS R rendszert, és ez számomra igazi felfedezés volt” – meséli. „Nem kell aggódnod a technikai dolgok miatt, mert arról maga a fényképezőgép gondoskodik, és így szabadon, korlátok nélkül alkothatsz.” 2020-as megjelenése óta főként a Canon EOS R5 fényképezőgépet használta. „A 45MP-es érzékelő rengeteg információt rögzít, és lehetőséget nyújt arra, hogy úgy vágjam meg a képet, hogy közben megmarad a nagy felbontása.
„Ha az anyagi helyzeted engedi, azt mondanám, hogy az EOS R5 ideális a divatfotózáshoz, de ha nem, akkor az EOS R6 gépet ajánlanám, mert szinte mindenben ugyanazt nyújtja, mint az R5, csak kisebb felbontásban.”
„Bár a divatfotózás a ruhákról szól, amikor emberekről készült képeket nézünk, először az arcokat nézzük, ezért fontos az arc-/szemkövetés az EOS R5 és EOS R6 esetében” – teszi hozzá Mike Burnhill. „A divatfotózáshoz hasznos funkciók közé tartozik a változtatható képszögű érintőképernyő, amely lehetővé teszi, hogy különböző szögekből készíthess érdekes és dinamikus felvételeket.”
Emmanuel alapobjektívjei a Canon RF 50mm F1.2L USM és az RF 85mm F1.2L USM, és a divatszakmát tanulóknak is ajánlja őket. „Éles, gyors, nagyon jól felépített és megéri a befektetést – egy jó objektív éveken keresztül kiszolgál” – mondta.
„Ezek nagyszerű objektívek mindenhez, az egész alakos felvételektől a lágyabb perspektívájú portrékig” – mondja Mike. „A másik alternatíva a zoom, például az RF 24-70mm F2.8L IS USM vagy az adapterrel csatlakoztatott EF 24-70mm f/2.8L II USM.”
A legjobb felszerelés dokumentarista fotózáshoz
Nanna Heitmann dokumentarista fotós 1994-ben született Németországban, és 14 évesen vette meg élete első DSLR fényképezőgépét, egy Canon EOS 400D fényképezőgépet (mostanra már a Canon EOS 850D váltotta fel). Gyerekkorában a National Geographicban bemutatott felvételek inspirálták, így később a Hannoveri Egyetem Alkalmazott tudományok és művészetek karán szerzett fotóriporter és dokumentarista fotós diplomát. Munkáját azóta többek között a National Geographic, a TIME magazin és a de Volkskrant napilap is megjelentette. 2019-ben Magnum-jelölt lett.
Az elmúlt években Nanna, aki főként olyan hosszú távú projekteken dolgozik, mint például a Németország utolsó szénbányájában dolgozó közösség dokumentálása, a Canon EOS R és a Canon EOS R5 fényképezőgépeket használta. „Korábban a Canon EOS 5D Mark IIIfényképezőgépet használtam, de újabban a Canon tükör nélküli fényképezőgépeivel szeretek dolgozni” – meséli. „Mivel egész nap vinnem kell magammal a felszerelésemet, sokkal jobb egy könnyebb fényképezőgéppel dolgozni.”
Nanna azt mondja, hogy az EOS R és EOS R5 fényképezőgépek újításai, köztük a gyenge fény melletti AF és a -6 Fé közötti érték, nagyon sok előnnyel járnak a dokumentarista felvételek esetében. „A gyenge fényviszonyok melletti érzékenység fontos, ha vaku nélkül fotózol gyenge fényviszonyok mellett, és a csendes felvételkészítés lehetővé teszi, hogy diszkréten dolgozhass” – mondja. „Az EOS R és az EOS R5 fényképezőgépet is egyértelműen ajánlom a dokumentarista fotós hallgatóknak.”
Ha valamivel olcsóbb megoldást keresel, egy másik EOS R rendszerű fényképezőgép, az EOS RP jó alternatíva lehet. „Ez egy kisebb, könnyebb fényképezőgép, amely számos nagyszerű funkcióval rendelkezik, többek között a csendes felvételkészítési móddal, és a többi EOS R rendszerű fényképezőgéphez hasonlóan teljes mértékben kompatibilis az EF objektívekkel” – magyarázza Mike.
„Ha a költségvetésedbe belefér az EOS R6, gyenge fényviszonyok mellett is lenyűgöző eredményeket érhetsz el, hisz számos megvilágításnál tudsz vele dolgozni, míg az arc-/szemkövetésnek köszönhetően nem kell aggódnod a fókuszálás miatt, helyette inkább az időzítésre, a kompozícióra és az arckifejezésekre összpontosíthatsz.”
Mivel Nanna szereti minél közelebbről fényképezni a fotóalanyait, szinte mindig a Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM és a RF 50mm F1.2L USM objektívet használja. „Mindössze két objektívre van szükségem” – mondja. „Jobban szeretem a fix objektíveket, mivel így többet kell mozognom, és többet dolgozhatok a képen.”
Mike egyetért azzal, hogy ez a két objektív a tökéletes kombináció. „A 35mm-es és az 50mm-es fókusztávolságok mindig is népszerűek voltak a dokumentarista és fotóriporteri munkánál, mivel naturalista hatást közvetítenek” – mondja. „Az RF 35mm F1.8 Macro IS STM kis méretű, kedvező árú, és 5 fokozatú képstabilizátorral rendelkezik az éles kézi felvételekhez.”
A legjobb felszerelés esküvői fotózáshoz
Carmen és Ingo Leitner 2003-ben találkozott egy olaszországi strandon. Miután a közös utazás során rájöttek, hogy mindketten szeretnek fotózni, elkezdtek a családjuk és barátaik lakodalmain fényképezni, majd 2009-ben végül belevágtak, és megalapították a saját vállalkozásukat.
A házaspár alkotta csapat, ahol egyikük mérnökként, másikuk pedig sminkmesterként kezdte pályafutását, azóta a világ legszebb helyein tartott esküvőkön fényképez. Az első DSLR gépük, amely azóta is megvan nekik, egy Canon EOS 350D volt (mostanra már a Canon EOS 850D váltotta fel), ma pedig EOS R5 és EOS R6 fényképezőgépeket használnak, és gyakran egyszerre dolgoznak: az egyikük állóképeket készít, míg a másikuk videofelvételt.
„Számunkra a legfontosabb funkció az EOS R5 és az EOS R6 rendkívül pontos fókuszálórendszere” – magyarázza Ingo. „Még teljes rekeszérték mellett is hihetetlenül élesek lesznek a felvételek. A másik nagy előnye videofelvételeknél is a beépített képstabilizátor (IBIS), amely akár 8 fokozatú stabilizálást tesz lehetővé bizonyos objektívekkel, így nincs szükségünk háromlábú vagy egylábú állványokra.”
Ingo úgy véli, hogy azoknak, akik esküvői fotósként szeretnének dolgozni, mindenképpen megéri EOS R5 rendszerbe fektetni. „Ha nincs szükséged 45MP fájlra, akkor az EOS R6 géppel is nagyszerűen boldogulhatsz” – teszi hozzá.
„Ezeknek a fényképezőgépeknek a két legnagyobb előnye az esküvői fotózás szempontjából az arc-/szemkövetés és a csendes felvételkészítés, amely lehetővé teszi, hogy észrevétlenül készíts képeket, különösen a csendes helyeken” – teszi hozzá Mike. „Ráadásul hibrid fényképezőgépek, amelyek akár 8K RAW és 4K videók készítésére is képesek 120p sebességgel EOS R5 készüléken, illetve 4K UHD minőségben 60p sebességgel EOS R6 esetén.”
Carmen és Ingo elsősorban a Canon EF 35mm f/1.4L II USM, az RF 50mm F1.2L USM és az RF 85mm F1.2L USM,valamint az RF 28-70mm F2L USM objektívet használja. A kezdő esküvői fotósoknak Ingo a következőket tanácsolja: „Egy 35mm-es és egy 50mm-es objektívet javasolnék nagy maximális rekesznyílással – L sorozatú objektíveket, ha a pénztárcád engedi.”
„Amikor elkezdesz esküvői fotókat készíteni, rendkívül hasznos lehet egy olyan többfunkciós zoom, mint az RF 24-105mm F4L IS USM. Ez az objektív sok mindenhez jó” – mondja Mike. „Ezt aztán párosíthatod az RF 50mm F1.8 STM vagy EF 85mm f/1.8 USM objektívekkel, amelyek gyorsak, kicsik és nagy fényerejűek. Ez lehetővé teszi a különböző képi világok megalkotását, például a legszélesebb rekesznyílás használatával vagy a téma háttértől való elkülönítésével. A zoomnak és a gyors prímobjektívnek köszönhetően a legtöbb helyzetben jól kihasználható.”
Bármi legyen is a terved, legyen szó divatfotózásról, portréfotózásról, dokumentarista fotózásról, esküvői fotózásról vagy sok másról, a kiváló felszerelésekbe való befektetéssel a saját jövődbe fektetsz. Itt kezdődik a professzionális kalandod…
Írta: David Clark
Kapcsolódó termékek
-
EOS R
Teljes képmezős, tükör nélküli fényképezőgép, amellyel új kreatív lehetőségek nyílnak meg a fotósok és a filmesek előtt. -
EOS RP
A kicsi, könnyű és intuitív kezelésű, tükör nélküli fényképezőgépet az utazáshoz és a mindennapi fotózáshoz tervezték. -
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
RF 24-70mm F2.8L IS USM
A 24-70 mm-es zoomobjektív gyors rekesznyílással és 5 fokozatú képstabilizálással tesz lehetővé teljes képmezős, tükör nélküli fotózást. -
RF 24-105mm F4L IS USM
Pehelykönnyű és sokoldalú 24-105mm f/4 L-sorozatú zoom, gyors és csendes autofókusszal és 5 fokozatú képstabilizálással. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Gyors záridejű, 35 mm-es, f/1,8 rekeszértékű makro-objektív nagy látószögű perspektívához, közelre történő fókuszáláshoz, hibrid képstabilizátorral. -
RF 50mm F1.2L USM
50 mm-es, f/1,2 rekeszértékű fix objektív, amely rendkívül éles képeket készít, és gyenge fényviszonyok között is figyelemre méltó teljesítményt nyújt. -
Mount Adapter EF-EOS R
Az EF-EOS R fényképezőgép standard adaptere lehetővé teszi az EF-D és EF objektívek zökkenőmentes használatát is EOS R fényképezőgépeken.