TÁJFOTÓZÁS

Fokozd az egyes évszakok egyedi szépségét!

Hegyi Benjámin úti fotós elmagyarázza, hogyan készíthetsz és szerkeszthetsz képeket úgy, hogy a tél, a tavasz, a nyár és az ősz teljes pompáját be tudd mutatni.
Kilátás a Dunára, a budapesti Gellérthegy felé, egy magaslatról, meleg pirosas-narancssárgás árnyalattal.

Minden évszak gazdagon megjutalmazza a fotósokat, hiszen az év minden egyes szaka a színek, tónusok és hangulatok egyedülálló tárházát nyújtja. A tizennyolc éves magyar fotós, Hegyi Benjámin az évszakspecifikus tartalmak készítésének inspiráló szaktekintélyévé vált a közösségi médiában, és az Instagramon 40 000 lelkes követőjével osztja meg szakszerűen szerkesztett és összeállított úti, város- és tájképeit.

Íme a legjobb tippjei, amelyekkel fokozhatod az év minden egyes évszakának hangulatát.

1. Tartsd szem előtt a végeredményt

Az olaszországi Dél-Tirolban lévő Lago di Braies, a háttérben lévő Dolomitok látványával. Az előtérben falépcsők és számos kis csónak látható.

Amikor nyári képeket készít, Benjámin a világos napsütésben sütkérező tájakat kedveli, nem pedig a gyakran kedvelt „arany órát”, közvetlenül napfelkelte után vagy napnyugta előtt. Az olaszországi Dél-Tirolban lévő Lago di Braiesnél készült képen a magasan álló nap gazdag és élénk színeket hoz létre az egész jelenetben, az előtérben lévő csónakoktól a háttérben magasodó Dolomitokig. A fotó egy Canon EOS 700D fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS 850D lépett) és egy Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM objektívvel, valamint 10mm, 1/80 mp, f/4.5 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

Kis csónakok a Lago di Braies tavon Dél-Tirolban, Olaszországban. A kép szerkesztésére a színek intenzitásának fokozása érdekében volt szükség.

Amikor a közösségi médiában való felhasználáshoz szerkesztette ezt a képet, Benjámin minimális változtatásokat eszközölt, mert úgy érezte, hogy a kompozíció tökéletesen működik: az előtérben lévő lépcsők a csónakokhoz viszik a tekintetet, a háttérben pedig a hegyek gyűrűje keretezi a képet. De a következőt teszi hozzá magyarázatként: „Csak azt szerettem volna, hogy a különböző elemek – csónakok, víz, lépcsők, hegyek – „kiemelkedjenek”, ezért felerősítettem a színeket, és növeltem a fény kontrasztját.” © Benjamin Hegyi

„Amikor szezonális fotókat készítek, mindig arra gondolok, hogyan fogom őket utólag szerkeszteni, nem csak az lebeg a szemem előtt, hogy „elkészítsem a felvételt” – mondja Benjámin. Egy adott nézet megteremtése számomra legalább annyira a szerkesztésről szól, mint a felvétel elkészítéséről. A két szakasz kiegészíti egymást.”

Benjámin úgy tervezi meg a képeit, hogy azok tükrözzék azt a hangulatot, amelyet a felvétel készítésekor érzékel. „Ne érezd úgy, hogy a valóságot kell lefényképezned, hanem inkább teremtsd meg a jelenetet úgy, ahogyan fejben szeretnéd látni” – mondja. „A kép a fotó és a festmény ötvözetévé válik. Fontos azonban, hogy ne vidd túlzásba a dolgokat, különben a végeredmény hamisnak és mesterkéltnek fog tűnni.

„Azt tanácsolom, hogy mindig RAW minőségben fényképezz, mert ez adja a legnagyobb szabadságot a képek utólagos alakítgatásához” – teszi hozzá. „A RAW-felvételek készítése azt jelenti, hogy olyan tulajdonságokat állíthatsz be, mint a fehéregyensúly, a világos részek, a sötét részek és a színvisszaadás. Ez mind része annak, hogy kiemeld az évszakok hangulatát.”

Benjámin a 13. születésnapjára ajándékba kapott fényképezőgépet, egy Canon EOS 700D-t használ (a helyére mostanra a Canon EOS 850D lépett), a következő két zoomobjektívvel: a Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, egy ultraszéles látószögű objektív, amely tökéletes a nagy látószögű felvételekhez, és a Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, amely a nagy zoomtartományának köszönhetően rendkívül sokoldalú. Azt mondja, hogy ezt a táskát ideálisnak tartja, mert a méret és a súly fontos egy utazó fotós számára.

Hasonlóan kompakt és költséghatékony készletet kínál a Canon új generációs, teljes képmezős, tükör nélküli EOS R rendszere, amely a Canon EOS RP fényképezőgépet, a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívet és a Canon RF 50mm F1.8 STM objektívet foglalja magában. Az EF-S objektívek az EF-EOS R rendszerű fényképezőgépeken is használhatók EF-EOS R objektívadapter segítségével.

2. Gondolj a kompozícióra és a megvilágításra

Az olaszországi Dél-Tirolban található Lago di Carezza egy ragyogó nyári napon, miközben a háttérben a Dolomit-hegység tükröződik a tó álló vizében.

Ezt a jelenetet az olaszországi Dél-Tirolban található Lago di Carezza-tónál fotózta le egy ragyogó nyári napon. A kompozíció tökéletes, de az ég és a háttérben lévő halvány hegyek sokkal világosabbak voltak, mint a sötét tükröződésük a tavon. Ilyen körülmények között Benjámin gyakran kiegyensúlyozza az expozíciót a fényképezőgép HDR-felvételi funkciójának használatával, vagy expozíciós sorozatfelvétellel – azaz külön felvételeket készít a jelenet különböző részeinek megfelelő expozíciójával –, majd utólag egyesíti a képeket. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 10 mm-re állított Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/200 mp, f/5.6 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

Levendulamező, felette apró felhőkkel a kék égen, amelyek látszólag a hegytetőn lévő fák sora mögött felkelő nap felé ívelnek.

Egy tavaszi jelenet a magyar vidéken. Benjámin szerint csak a szerencsének köszönhető, hogy a felhők mintázata egy lágyan kanyargó vonalat alkotott, amely a felkelő nap felé vezeti a szemet, de a kompozíció megint csak hibátlan lett. A levendulamezőre árnyék borult, és viszonylag sötét volt, de a képnek elég dinamikatartománya volt ahhoz, hogy Benjámin megvilágítsa az előteret és felerősítse a színeket az éles tavaszi fény kiemeléséhez. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 10 mm-re állított Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/200 mp, f/4.5 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

A szerkesztés a Benjámin által alkalmazott eljárás fontos részét képezi, de emellett azt is lényegesnek tartja, hogy olyan jeleneteket komponáljon, amelyek tükrözik az évszakot. „Egy hóval vagy zúzmarával borított fa kiemeli a téli hangulatot” – mondja. „Tavasszal a színes virágok kerülnek előtérbe. Ősszel pedig a színüket megváltoztató levelek gazdag aranyló ragyogására koncentrálhatunk. A gondosan kialakított kompozíció bármelyik évszak természetes hangulatát növelheti.

„Az év különböző szakaszaiban más-más napszakban érdemes fotózni” – teszi hozzá Benjámin, hangsúlyozva, hogy a fény minősége nagyban változik évszakonként. „Télen jó, ha közvetlenül napfelkelte előtt vagy közvetlenül napnyugta után fotózunk. A szürkületnek ebben a szakaszában hűvös, hangulatos kék árnyalatot kapunk, amit gyakran „kék órának” is neveznek. Ha azonban havas jelenetről van szó, fényképezz nappal, hogy igazán éles és világos ünnepi hatást érj el.

„A nyári felvételek esetében sok tájfotós a nap elejét vagy végét részesíti előnyben, én azonban jobban szeretem, ha a nap magasabban van az égen” – folytatja. „Ez segít kiemelni a zöld mezők élénk színeit és a táj nyárias melegét.

„A tavasz az új élet gyönyörű időszaka, és ezzel abszolút tudok azonosulni. Közvetlenül napfelkelte után remek alkalom kínálkozik a nyíló virágok és a virágba borult fák fotózására, de az erős napfény a nap folyamán ugyanolyan jól, sőt néha még jobban beválik.

Ősszel a legjobb az „arany órában”, közvetlenül napfelkelte után vagy napnyugta előtt fotózni” – mondja Benjámin. „A nap ilyenkor nagyon alacsonyan áll az égen, gyönyörű, meleg őszi színeket hozva létre.”

3. Örökítsd meg a lehető legtöbb részletet

Kilátás a Dunára, a budapesti Gellérthegy felé, egy magaslatról.

Benjámin ezt a Dunára nyíló panorámát Budapesten fotózta, késő tavasszal, naplementekor. A hosszú expozíció használata lehetővé tette, hogy az előtérben álló fáktól a középtávolságra lévő városi épületekig részletgazdag képeket készítsek, amit a HDR-hatás még jobban felerősít. A narancssárga színeket is intenzívebbé tette, hogy fokozza az évszakhoz illő hangulatot az oldal tetején látható kész képen. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 18 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 2 mp, f/9 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

Egy fehér hattyú úszkál a kék tavon télen. A tó partján, magasan a hegyek között egy festői, hóval borított falu található.

Téli jelenet az ausztriai Hallstattban. A gyenge fényviszonyok és a ködfoltok ellenére Benjámin sok részletet meg tudott örökíteni a hegyoldalon sorakozó épületeken, amelyeket aztán a kontraszt növelésével kiemelt. A téli hangulat fokozása érdekében a kép kék színét is felerősítette. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 18 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/200 mp, f/5.6 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

Sok Canon fényképezőgép tartalmaz Tájkép módot, de Benjámin jobban szereti, ha teljes mértékben ő szabályozhatja a fényképezőgép beállításait. „Mindig a manuális felvételi módot használom, így könnyedén beállíthatom a rekesznyílást és a záridőt is, hogy pontosan a kívánt expozíciót érjem el.” Ha EOS R rendszerű fényképezőgéppel készítesz felvételeket, az Expozíciószimuláció lehetővé teszi, hogy a keresőben és a hátsó kijelzőn is megtekinthesd, az expozíciós beállítások változásai hogyan hatnak a képre. DSLR fényképezőgép esetén ez a lehetőség akkor működik, ha a hátsó kijelzőt használod Élő nézet módban.

Sok Canon fényképezőgép rendelkezik HDR (nagy dinamikatartomány) felvételi móddal, amely fantasztikusan alkalmas a kiemelt részek részletességének megőrzésére és az árnyékok felerősítésére. Ezáltal sokkal kiegyensúlyozottabb expozíciót kapunk az erősen kontrasztos jelenetekhez.

„A fényképezőgépem rendelkezik HDR háttérfény-kompenzáció móddal” – mondja Benjamin. „A fényképezőgép minden egyes felvételhez három különálló, expozíciós sorozatú képet rögzít, majd ezeket összevonja egy HDR-fotóvá.” Ha a fényképezőgéped nem rendelkezik HDR üzemmóddal, akkor is készíthetsz több felvételt kissé eltérő expozícióval, és ezeket a szerkesztési fázis során egyesítheted. A Canon ingyenes Digital Photo Professional (DPP) szoftverében van egy beépített HDR-eszköz, amely ezt egyszerűvé teszi. Használj állványt, hogy ne mozogjon a fényképezőgép az egymást követő expozíciók között.

Amikor éjszaka vagy gyenge fényviszonyok között fotózol, Benjámin azt javasolja, hogy hosszú expozíciót használj, hogy minél több részletet rögzíts, „még azt is, amit nem látsz a szemeddel”. A fényképezőgép Bulb beállítása 30 másodpercnél hosszabb expozíciót tesz lehetővé, de kísérletezned kell, hogy eldöntsd, milyen hosszú expozícióval érheted el a kívánt hatást. Tekintsd át az eredményeket a hátsó LCD-kijelzőn, és szükség esetén ismételd meg a felvételt. A kép elmosódásának elkerülése érdekében használj állványt.

4. Szerkessz az évszak hangulatának fokozásához

A szlovéniai Bledi-tó melletti hegyek ködbe burkolózva a napfelkeltében. Az előtérben nagy levelek lógnak bele a jelenetbe.

Erről az őszi képről árad a légiesen könnyed hangulat, ahogy a szlovéniai Bledi-tóról felszálló köd kontrasztot képez a barnuló levelekkel a napfelkelte első sugaraiban. Benjámin szerint a jelenetet keretező levelek az előtérben mélységet adnak a képnek, és évszakhoz köthetőbbé teszik azt. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 27 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/125 mp, f/9 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

A szlovéniai Bledi-tó melletti hegyek ködbe burkolózva a napfelkeltében. Az előtérben látható levelek és a távoli hegyek sárgábbak, a tó vize pedig kékebb.

Benjámin úgy érezte, hogy a hegyek és különösen az előtérbe belógó levelek túl zöldnek tűnnek, ezért a zöld tónusokat sárgásabbá és narancssárgásabbá tette, hogy a kép őszies hangulatot árasszon. „Emellett kék színt adtam a vízhez és némi fényt a ködhöz, hogy még látványosabb legyen” – mondja. © Benjamin Hegyi

Még ha nem HDR-ben fényképez is, Benjámin stílusa attól egyedi, hogy hozzáadja az ezzel a megjelenéssel járó élénk színeket és megnövelt kontrasztot. Ugyanilyen fontos azonban a szezonális képei esetében a fehéregyensúly és az expozíció beállítása minden egyes felvételen, hogy megfelelően kihozza az egyes évszakokra jellemző fény tulajdonságait.

Ezek a kezdeti beállítások mind elvégezhetők a Canon ingyenes Digital Photo Professional (DPP) szoftverével, amelyet a Canon fényképezőgépek RAW-képeinek feldolgozására és szerkesztésére terveztek. Számos képstílussal rendelkezik, amelyekkel gyorsan elérheted a kívánt megjelenést és hangulatot a képeknél, és olyan lesz, mintha a fényképezőgépen belül alkalmaztad volna ezeket a stílusokat. Ezek közé tartozik a Tájkép, amely javítja az élességet, valamint növeli a színtónust és a telítettséget, hogy az égbolt és a lombok mély, élénk kék és zöld színeket kapjanak. A RAW-fájlra Képstílusként alkalmazott összes beállítás finomhangolható, eltávolítható vagy egy másik Képstílussal helyettesíthető. További stílusok tölthetők le ingyenesen, köztük a Nosztalgia, Tiszta, Alkonyat, Smaragd és Őszi árnyalatok, amelyek ideálisak ahhoz, hogy gyorsan másfajta szezonális hangulatot adj a képeknek.

A DPP nagy teljesítményű színbeállító eszközei lehetővé teszik a színek meghatározott tartományai árnyalatának, telítettségének és fényerejének megváltoztatását, például egy téli jelenet kékes színének vagy egy nyári kép meleg tónusainak kiemeléséhez. Benjámin gyakran használ korrekciós rétegeket az Adobe Photoshopban a hasonló hatások eléréséhez. „Téli felvételeknél a kék tónusokat úgy emelem ki, hogy egy üres réteget adok hozzá az Átfedési keverési módban, és egy lágy kék ecsettel, alacsony fedőképességgel átfestem a területeket” – magyarázza. „Az őszi képeknél a sárga és narancssárga árnyalatokkal átfestett területekkel kiemelheted és hangulatosabbá teheted a jelenetet.

„A kontraszt és a fényerő megváltoztatásához mindig a korrekciós rétegeket használom, mert rétegmaszkokkal csak bizonyos területeket lehet befolyásolni a képen belül – teszi hozzá.” Ez akkor ideális számára, ha a kép nagy részével elégedett, de úgy érzi, hogy néhány elemnek kicsit nagyobb hangsúlyra van szüksége ahhoz, hogy a hangulat átjöjjön.

5. Hagyd, hogy a képeid beszéljenek helyetted a közösségi médiában

Köd árad szét a fákkal borított hegyek közötti völgyekben napkeltekor.

Fotózási céllal tett szlovéniai útja során Benjámin hajnali 4-kor kelt, hogy biztosan elkapja az őszi napfelkeltét a ködös hegyek fölött, de úgy érezte, hogy a kép nem teljesen adja vissza a jelenet általa tapasztalt hangulatát. A fotó Canon EOS 700D fényképezőgéppel, 135 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/500 mp, f/5.6 és ISO100 beállítással készült. © Benjamin Hegyi

Köd árad szét a fákkal borított hegyek közötti völgyekben. Az őszi hangulat erősebb kontraszttal és meleg árnyalat hozzáadásával lett még intenzívebb.

Benjámin növelte a kontrasztot, hogy kiemelje a részleteket, például a középtávolságra lévő hegyeken álló házakat, hangsúlyozva a jelenet méretét, továbbá felerősítette az őszi színeket, hogy fokozza az évszak hangulatát. Elmondása szerint követői a közösségi oldalakon értékelik az évszaknak ezt az erős és közvetlen ábrázolását. © Benjamin Hegyi

Amikor megosztod a képeidet a közösségi médiában, több millió másik képpel versenyzel a figyelemért. Benjámin fontosnak tartja, hogy kialakítsd a saját stílusodat, hogy kitűnj a tömegből.

„Azzal kezdtem, hogy megpróbáltam más fotósok stílusát utánozni, de szeretem azt hinni, hogy idővel kialakult a saját, egyedi stílusom” – magyarázza. „Erre az alapra építettem az Instagram-jelenlétemet. Az emberek szeretnek olyan képeket látni, amelyek tükrözik, hogy mit élveznek az egyes évszakokban, és hogyan változik körülöttük a természet, és az ilyen képeket az adott évszakban szeretik nézegetni. Azzal, hogy szezonális tartalmakat posztolok, sokkal nagyobb sikert tudok aratni az emberek között, akik felkeresik a képeimet, és világszerte sokakkal megosztják.

„Most már ott tartok, hogy – ha a tájképekre és úti fotózásra szakosodott fotóügynökségeket is beleszámítom, amelyek szívesen használják a képeimet – a tartalmaim egy millió emberhez érnek el. Szerintem a trükk nem abban rejlik, hogy reklámozod magad, hanem abban, hogy hagyod, hogy a képeid reklámozzanak téged.”



Írta: Matthew Richards



Az Adobe, a Lightroom és a Photoshop az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek