Az absztrakt kép olyan kép, amely első pillantásra semmihez sem kapcsolódik a való világban. A valósággal laza kapcsolatban álló képek megörökítésével olyan gondolatot vagy érzelmet tudunk kifejezni, amely elszakad a mindennapi tárgyaktól és jelenetektől. Gyakran mondják, hogy a fotóknak élesnek, egyenesnek és fókuszáltnak kell lenniük, de az absztrakt fotózás esetében ezeket a szabályokat saját belátásunk szerint megszeghetjük. Ez óriási szabadságot ad a fotósoknak, hogy mélyebb szinten szólítsák meg a nézőt, miközben lenyűgöző látványt fedeznek fel, és kísérleteznek a fényképezőgépes technikával.
Az absztrakt téma együtt jár az utcai és a dokumentarista fotózással. Az utcai környezet tele van olyan részletekkel, geometriával és mozgással, amelyek néhány fényképészeti ismeret felhasználásával konceptuális módon figyelhetők meg és örökíthetők meg, ráadásul még a leghétköznapibb és leginkább megszokott jelenetek rejtett értékei is felfedhetők.
Az absztrakt megközelítés nemcsak az ikonikus nevezetességeket és a sokat látott épületeket képes új megvilágításba helyezni, de lehetővé teszi, hogy a minket körülvevő városi környezetről is élénk benyomást keltsünk, legyen az akár a vibráló aktivitás, akár a melankolikus diszharmónia. Nosza, ragadd magadhoz a fényképezőgépedet, és sétálj egyet a városban, közben tartsd nyitva a szemed, találd meg az absztrakt részleteket! Soha nem tudhatod, mivel fogsz visszatérni.
UTCAI FOTÓZÁS
Fényképezz másképp: tippek absztakt fotózáshoz
1. Örökítsd meg a fényképezőgép mozgatásából eredő elmosódottságot
A fényképezőgép rázkódását a fotósok általában igyekeznek elkerülni, de az expozíció közbeni szándékos mozgatás lenyűgöző, absztrakt utcai felvételeket eredményezhet, és egyben csodálatos módja annak, hogy egy hely hangulatát közvetítsd.
A legfontosabb, hogy olyan záridőt állíts be, amely elég hosszú az elmosódás létrehozásához, de elég gyors ahhoz, hogy az emberek és a formák benyomását keltse. Próbáld meg a fényképezőgépet Záridő-előválasztás (Tv) üzemmódra állítani 1/15 másodperces zársebességgel. A fényképezőgép fényérzékenységét kiindulási pontként állítsd ISO100 értékre, és a környezet fényviszonyai alapján módosítsd a beállítást, amíg el nem éred a megfelelő expozíciót. Ezután az exponálógomb lenyomásakor végezz a fényképezőgéppel rövid, éles mozdulatot. A fel-le mozgás jól működik olyan jeleneteknél, ahol emberek is vannak, mivel megőrzi a szereplők alakját, de az oldalirányú mozgást, az éles forgatást és a gyors zoomolást is kipróbálhatod.
Záridő-előválasztás (Tv) módban az ISO-érzékenységet Auto értékre is állíthatod – ez a legtöbb fényképezőgépen elérhető – így kizárólag a zársebességre kell koncentrálnod.
2. Mérj fényt a legvilágosabb részekre
A fotósok gyakran kerülik a közvetlen napfényben való fényképezést napközben, mert az merész kontrasztot hoz létre mély árnyékokkal. De ha utcai fotózásról van szó, ez a kontraszt lehetővé teszi, hogy leegyszerűsítsd és feltűnő absztrakt formákká alakítsd a zsúfolt jeleneteket. Amikor a csúcsfényekre mérsz fényt, a képeken lévő árnyékok szinte teljesen feketévé válnak, és részletek nélküli formákat alkotnak.
Ennek legegyszerűbb módja az expozíciókompenzáció használata. Egyszerűen csak állítsd az expozíciót egy-két fokkal alacsonyabb értékre, hogy a jelenet sötétebb legyen, így az árnyékok mélyek lesznek, és a jelenet világos napfényben lévő részei is hangsúlyosak maradnak.
3. Dupla expozíciók készítése
Az 1800-as évek óta népszerű dupla expozíció lehetővé teszi, hogy egy képet egy másikra helyezz, és így lenyűgöző hatást érj el. A Canon EOS 90D sok más új fényképezőgéphez hasonlóan speciális többszörös expozíciós módot kínál, amellyel már a fényképezés közben létrehozhatod ezt a hatást. Egyszerűen kapcsold be az üzemmódot, állítsd be a kívánt expozíciószámot, és kezdj el fényképezni. Segítségképpen, ha az Élő nézet funkció be van kapcsolva, a képernyő a második (vagy harmadik, vagy negyedik - az üzemmód akár kilencet is megenged) képkocka készítésekor előnézetet jelenít meg az elért hatásról, így beállíthatod a felvételt a legérdekesebb keverékhez.
Amikor dupla expozícióhoz keresel témákat és jeleneteket, ne feledd, hogy a világosabb területek ugyanolyanok maradnak, vagy világosabbak lesznek, soha nem sötétebbek. Ez azt jelenti, hogy a sötétebb épületek és alakzatok világos háttérrel, például az éggel szemben merész képeket eredményezhetnek.
4. Több képkocka egymásra helyezése
Miért állnál meg a dupla expozíciónál? A Canon EOS 90D és Canon EOS RP fényképezőgépekhez hasonló típusok esetében elérhető többszörös expozíciós mód lehetővé teszi, hogy egy teljes képsorozatból készíts egyetlen kevert, hangulatos képet. Egy szemet gyönyörködtető építészeti képhez próbálj meg öt képkockát beállítani és lefényképezni egy épületet, miközben a nézőpontot vagy az objektív zoomját kissé változtatod. A képek fényképezés közben egymásra helyeződnek, ami lenyűgöző többszörös expozíciós hatást eredményez.
5. Válaszd ki a részleteket
Az utcai fotózás egyik legszórakoztatóbb része az érdekes részletek sokfélesége, amelyek mindenütt jelen vannak, az absztrakt építészeti vonalaktól a színes táblákon, textúrákon és tipográfiákon át egészen a tükröződésekig. A legjobb absztrakt fényképek gyakran egyszerű kompozíciókból születnek. Ha egy-két részletre koncentrálsz, és minden mást kizársz, gyönyörű fotókat készíthetsz, amelyek felidéznek valamit a minket körülvevő, tágabb környezetünkből. Az ilyen képekből csodálatos faliképek is készülhetnek, miért ne nyomtatnád ki a kedvenceidet?
6. Játssz az árnyékkal
Amikor a nap alacsonyan jár az égen, az utcán megnyúlnak az árnyékok, nagyszerű alkalom kínálkozik absztrakt árnyalakok fotózására. Keress árnyékokat, amelyek érdekes, szögletes alakzatokban vetülnek az utca túloldalára, és figyeld az emberek és az épületek által vetett árnyékokat is. Próbálj meg a 2. tippnél leírtak szerint a legvilágosabb részekre fényt mérni, ezzel egyszerűsítsd a képet, hogy a sötétebb területek teljesen feketének látsszanak.
Az absztrakt fotózás olyan szabadságot kínál, amelyet kevés más műfaj tud felmutatni, és nagyszerű módja annak, hogy felfedezd a fényképezőgép kreatív vezérlőit és beállításait, anélkül hogy a fotózás szokásos szabályai korlátoznának. Nincsenek jó vagy rossz megoldások, csak végtelen lehetőségek vannak evokatív, absztrakt fényképek készítéséhez
Írta: James Paterson
Kapcsolódó termékek
-
RF objektívek
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Kis méretű és lenyűgözően könnyű, RF sorozatú, 24-50 mm-es zoomobjektív, amelyet minden nap használhatsz utazáshoz, tájképek készítéséhez és egyéb célokra. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R10
Tedd meg a következő lépést a fényképezés és a videózás terén az APS-C méretű érzékelő köré épített tükör nélküli, EOS R-rendszerű fényképezőgéppel. -
Nagylátószögű prímobjektív
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakt, könnyű, 24mm-es prím objektív, amely ideális tájképek, vlogok és belső terek fotózásához, valamint nagyszerű makrófelvételek készítéséhez is. -
Ultranagy látószögű zoomobjektív
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompakt és könnyű 15–30 mm-es RF zoomobjektív, amely tökéletes utazáshoz, beleértve a városképek, tájképek, építészeti fotók készítését és az útközben történő vlogolást. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS RP
A kicsi, könnyű és intuitív kezelésű, tükör nélküli fényképezőgépet az utazáshoz és a mindennapi fotózáshoz tervezték. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
RF objektívek
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét.