UTCAI FOTÓZÁS

Fényképezz másképp: tippek absztakt fotózáshoz

Menj ki az utcára, hogy lenyűgöző absztrakt képeket, megfoghatatlan részleteket és szürreális dupla expozíciókat örökíthess meg Canon fényképezőgépeddel.
Egy többszörös expozícióval megörökített városi utca elmosódott, ismétlődő hatást kelt.

Az absztrakt kép olyan kép, amely első pillantásra semmihez sem kapcsolódik a való világban. A valósággal laza kapcsolatban álló képek megörökítésével olyan gondolatot vagy érzelmet tudunk kifejezni, amely elszakad a mindennapi tárgyaktól és jelenetektől. Gyakran mondják, hogy a fotóknak élesnek, egyenesnek és fókuszáltnak kell lenniük, de az absztrakt fotózás esetében ezeket a szabályokat saját belátásunk szerint megszeghetjük. Ez óriási szabadságot ad a fotósoknak, hogy mélyebb szinten szólítsák meg a nézőt, miközben lenyűgöző látványt fedeznek fel, és kísérleteznek a fényképezőgépes technikával.

Az absztrakt téma együtt jár az utcai és a dokumentarista fotózással. Az utcai környezet tele van olyan részletekkel, geometriával és mozgással, amelyek néhány fényképészeti ismeret felhasználásával konceptuális módon figyelhetők meg és örökíthetők meg, ráadásul még a leghétköznapibb és leginkább megszokott jelenetek rejtett értékei is felfedhetők.

Az absztrakt megközelítés nemcsak az ikonikus nevezetességeket és a sokat látott épületeket képes új megvilágításba helyezni, de lehetővé teszi, hogy a minket körülvevő városi környezetről is élénk benyomást keltsünk, legyen az akár a vibráló aktivitás, akár a melankolikus diszharmónia. Nosza, ragadd magadhoz a fényképezőgépedet, és sétálj egyet a városban, közben tartsd nyitva a szemed, találd meg az absztrakt részleteket! Soha nem tudhatod, mivel fogsz visszatérni.

1. Örökítsd meg a fényképezőgép mozgatásából eredő elmosódottságot

Egy utca képe erőteljes függőleges elmosódással. A gyalogosok még láthatóak, de a jelenet nagy része színes, rózsaszínű, zöld és sárga fénycsíkokká változott.

Amikor a fényképezőgép elmosódás funkcióját szeretnéd használni, keress olyan érdekes tárgyakat, amelyek merész mintákat hoznak létre, mint itt az utca fölé függesztett színes esernyők. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, 35mm-re állított Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 1/15 mp, f/22, ISO 100 beállításokkal készült.

Egy férfi nagyon gyorsan fel-le billenti Canon fényképezőgépét.

A fényképezőgép fel-le mozgatása 1/15 másodperces expozíciós idővel kombinálva egy hétköznapi utcai jelenetnek gyönyörű elmosódott hatást kölcsönöz.

A fényképezőgép rázkódását a fotósok általában igyekeznek elkerülni, de az expozíció közbeni szándékos mozgatás lenyűgöző, absztrakt utcai felvételeket eredményezhet, és egyben csodálatos módja annak, hogy egy hely hangulatát közvetítsd.

A legfontosabb, hogy olyan záridőt állíts be, amely elég hosszú az elmosódás létrehozásához, de elég gyors ahhoz, hogy az emberek és a formák benyomását keltse. Próbáld meg a fényképezőgépet Záridő-előválasztás (Tv) üzemmódra állítani 1/15 másodperces zársebességgel. A fényképezőgép fényérzékenységét kiindulási pontként állítsd ISO100 értékre, és a környezet fényviszonyai alapján módosítsd a beállítást, amíg el nem éred a megfelelő expozíciót. Ezután az exponálógomb lenyomásakor végezz a fényképezőgéppel rövid, éles mozdulatot. A fel-le mozgás jól működik olyan jeleneteknél, ahol emberek is vannak, mivel megőrzi a szereplők alakját, de az oldalirányú mozgást, az éles forgatást és a gyors zoomolást is kipróbálhatod.

Záridő-előválasztás (Tv) módban az ISO-érzékenységet Auto értékre is állíthatod – ez a legtöbb fényképezőgépen elérhető – így kizárólag a zársebességre kell koncentrálnod.

2. Mérj fényt a legvilágosabb részekre

Egy aluljáróban készült felvétel, amelyen a fény egy graffitizett falra szűrődik.

Absztrakt képek készítésekor hasznos lehet, ha világos vagy kontrasztos megvilágítású és színű területeket fotózol - ez a kontraszt megkönnyíti, hogy a világot alakzatok sorozataként láttasd. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 39mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/160 mp, f/8 és ISO 100 beállítással készült.

Egy LCD-képernyő, ahol a fotós csökkenti az expozíciós értékeket a fényképezőgépén, hogy sötétebb képet készítsen.

Kapcsold be az expozíciókompenzációt, és csökkentsd az expozíciót egy-két fokkal, hogy a napsütéses napokon a legvilágosabb részekre mérhess fényt. Ne feledd, hogy ehhez automatikus expozíciós beállításokat kell használnod, például rekesz-előválasztást, záridő-előválasztást vagy Automatikus ISO értéket.

A fotósok gyakran kerülik a közvetlen napfényben való fényképezést napközben, mert az merész kontrasztot hoz létre mély árnyékokkal. De ha utcai fotózásról van szó, ez a kontraszt lehetővé teszi, hogy leegyszerűsítsd és feltűnő absztrakt formákká alakítsd a zsúfolt jeleneteket. Amikor a csúcsfényekre mérsz fényt, a képeken lévő árnyékok szinte teljesen feketévé válnak, és részletek nélküli formákat alkotnak.

Ennek legegyszerűbb módja az expozíciókompenzáció használata. Egyszerűen csak állítsd az expozíciót egy-két fokkal alacsonyabb értékre, hogy a jelenet sötétebb legyen, így az árnyékok mélyek lesznek, és a jelenet világos napfényben lévő részei is hangsúlyosak maradnak.

3. Dupla expozíciók készítése

Az egyik város körvonalainak kettős expozíciója egy másik városra helyezve, amely fejjel lefelé van.

Többszörös expozíciós módban a fényképezőgép LCD-képernyője a felvétel készítésekor élő előnézetet mutat a kevert képről, ami megkönnyíti a második expozíció megkomponálását, hogy az összhangban legyen az elsővel. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 55mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/160 mp, f/7.1 és ISO100 beállítással készült.

Egy Canon fényképezőgép fordított LCD-képernyője, amelyen látszólag az égből lelógó épületek dupla expozíciója látható.

Ha a fényképezőgépet fejjel lefelé fordítod a dupla expozíció második képkockájára, szürreális városképeket hozhatsz létre.

Az 1800-as évek óta népszerű dupla expozíció lehetővé teszi, hogy egy képet egy másikra helyezz, és így lenyűgöző hatást érj el. A Canon EOS 90D sok más új fényképezőgéphez hasonlóan speciális többszörös expozíciós módot kínál, amellyel már a fényképezés közben létrehozhatod ezt a hatást. Egyszerűen kapcsold be az üzemmódot, állítsd be a kívánt expozíciószámot, és kezdj el fényképezni. Segítségképpen, ha az Élő nézet funkció be van kapcsolva, a képernyő a második (vagy harmadik, vagy negyedik - az üzemmód akár kilencet is megenged) képkocka készítésekor előnézetet jelenít meg az elért hatásról, így beállíthatod a felvételt a legérdekesebb keverékhez.

Amikor dupla expozícióhoz keresel témákat és jeleneteket, ne feledd, hogy a világosabb területek ugyanolyanok maradnak, vagy világosabbak lesznek, soha nem sötétebbek. Ez azt jelenti, hogy a sötétebb épületek és alakzatok világos háttérrel, például az éggel szemben merész képeket eredményezhetnek.

4. Több képkocka egymásra helyezése

Egy felhőkarcoló fekete-fehér többszörös expozíciója.

Több képkockás képek készítése esetén választhatsz az Additív vagy az Átlagoló mód közül. Az Additív funkció a világosabb területeket egymásra rétegzi, míg az Átlagoló segít megelőzni a kiégést. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 21mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/640 mp, f/11 és ISO100 beállítással készült.

London sziluettjének tükrözött, egymásra helyezett képe.

Több képkocka egymásra helyezésekor próbáld meg tükrözni a felvételt, mint ezen a képen, így absztrakt sziluettet hozhatsz létre. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 47mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/9 és ISO100 beállítással készült.

Miért állnál meg a dupla expozíciónál? A Canon EOS 90D és Canon EOS RP fényképezőgépekhez hasonló típusok esetében elérhető többszörös expozíciós mód lehetővé teszi, hogy egy teljes képsorozatból készíts egyetlen kevert, hangulatos képet. Egy szemet gyönyörködtető építészeti képhez próbálj meg öt képkockát beállítani és lefényképezni egy épületet, miközben a nézőpontot vagy az objektív zoomját kissé változtatod. A képek fényképezés közben egymásra helyeződnek, ami lenyűgöző többszörös expozíciós hatást eredményez.

5. Válaszd ki a részleteket

Fényképezőgépet tartó férfi áll egy városi utcán és a hatalmas üvegfalú épületeket nézi.

Amikor fényképezőgéppel a kezedben útnak indulsz, keress érdekes kontrasztpontokat, harmonikus mintákat, geometriai formákat, merész színű felületeket vagy absztrakt építészeti részleteket.

Egy felhőkarcoló oldala alulról fényképezve, az egyik oldalát színes üveg borítja.

Az épületek jellemzőiről készült közeli felvételek, mint például ez a szokatlan szögben készült kép, nagyszerű módja annak, hogy az építészeti struktúrák absztraktnak tűnjenek. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 30mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/9 és ISO100 beállítással készült.

Az utcai fotózás egyik legszórakoztatóbb része az érdekes részletek sokfélesége, amelyek mindenütt jelen vannak, az absztrakt építészeti vonalaktól a színes táblákon, textúrákon és tipográfiákon át egészen a tükröződésekig. A legjobb absztrakt fényképek gyakran egyszerű kompozíciókból születnek. Ha egy-két részletre koncentrálsz, és minden mást kizársz, gyönyörű fotókat készíthetsz, amelyek felidéznek valamit a minket körülvevő, tágabb környezetünkből. Az ilyen képekből csodálatos faliképek is készülhetnek, miért ne nyomtatnád ki a kedvenceidet?

6. Játssz az árnyékkal

Egy lépcsőház sötét árnyékban, ahol az egyes lépcsőfokoknak csak kis részei látszanak.

Egy kis kreatív gondolkodással a lépcsőház által vetett árnyékok merész absztrakt képet hozhatnak létre. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 21mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/10 és ISO 250 beállítással készült.

Alulról fényképezett, fekete-fehér kép egy betonépületről, amely árnyékos geometriai alakzatokat hoz létre.

Ha árnyékok és sziluettek megörökítésére összpontosítasz, azzal egyszerűen kölcsönözhetsz képeidnek absztrakt hatást. A fotó Canon EOS 90D fényképezőgéppel, 31mm-re állított Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/8 és ISO100 beállítással készült.

Amikor a nap alacsonyan jár az égen, az utcán megnyúlnak az árnyékok, nagyszerű alkalom kínálkozik absztrakt árnyalakok fotózására. Keress árnyékokat, amelyek érdekes, szögletes alakzatokban vetülnek az utca túloldalára, és figyeld az emberek és az épületek által vetett árnyékokat is. Próbálj meg a 2. tippnél leírtak szerint a legvilágosabb részekre fényt mérni, ezzel egyszerűsítsd a képet, hogy a sötétebb területek teljesen feketének látsszanak.

Az absztrakt fotózás olyan szabadságot kínál, amelyet kevés más műfaj tud felmutatni, és nagyszerű módja annak, hogy felfedezd a fényképezőgép kreatív vezérlőit és beállításait, anélkül hogy a fotózás szokásos szabályai korlátoznának. Nincsenek jó vagy rossz megoldások, csak végtelen lehetőségek vannak evokatív, absztrakt fényképek készítéséhez

Írta: James Paterson

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • UTCAI FOTÓZÁS

    Tippek utcai fényképezéshez

    Alapvető tanácsok lenyűgöző épületek által meghatározott utcaképek készítéséhez.

  • UTCAI FOTÓZÁS

    Kihívás – Utcai fotózáshoz való objektív

    Tudd meg, miért nem hiányozhat a Canon RF 28mm F2.8 STM azoknak a fotóstáskájából, akik utcai jeleneteket fotóznak.

  • VÁROSI FOTÓZÁS

    Legjobb tippjeinkkel a legtöbbet hozhatod ki a városi fotózási lehetőségekből

    Ragadd meg a lenyűgöző városi látképeket és a részletes városi jeleneteket. Olvass tovább a szükséges tanácsokért, tippekért, technikákért és inspirációkért.

  • VÁROSI FOTÓZÁS

    Városi kompozíciók – tippek

    Paula Stopka útmutatója az épületekről és nagyvárosok látképéről készített, lenyűgöző felvételek megkomponálásához.