Amikor Marc Albiac tinédzserként beleásta magát a fotózás rejtelmeibe, édesapjával órákat töltöttek egy weboldalon, ahol vezető spanyol természetfotósok avatták be az érdeklődőket a képeik mögötti technikákba. Marc jól emlékszik, ahogy Mario Cea elmagyarázta, hogyan készített dupla expozíciót egy holdfényben fürdő bagolyról egyetlen képen. Néhány évvel később Marc már egy nagyobb fényképészeti kiállításon vett részt, ahol képeit Mario munkái mellett mutatta be. Marc azóta Canon nagykövetté vált, és számos elismerésben részesült, ideértve a tekintélyes „Az év fiatal természetfotósa” díjat is, amelyet 14 éves korában nyert el.
Az alábbiakban ő és egy másik nagykövetünk, a Belgiumban élő és alkotó, valamint „Az év természetfotósa – Új reménység portfólió” díj kétszeres győztese, Michel d'Oultremont mesél arról, hogy a verseny hogyan adta meg a kezdő lökést karrierjüknek, emellett tippeket is adnak azoknak a fiatal természetfotósoknak, akik szívesen a nyomdokaikba lépnének.
VADON ÉLŐ ÁLLATOK FOTÓZÁSA
Élet „Az év fiatal természetfotósa” díj elnyerése után
Melyik volt előbb – a természet iránti vagy a fényképészet iránti rajongás?
Marc Albiac: Még járni sem tudtam, amikor a szüleim már magukkal vittek a hegyekbe. Az édesapám szeretett képeket készíteni az ottani tájról és az állatokról. Amikor hétéves voltam, apám komolyabb fotós felszerelésre váltott, én pedig megörököltem a fényképezőgépét, egy Canon EOS 30D készüléket (a helyére mostanra a Canon EOS 90D lépett). Az állatok iránti szeretetem volt az elsődleges. A fényképezőgépre olyan eszközként tekintettem, amelynek segítségével hazavihettem magammal a természetet.
Michel d'Oultremont: Nálam egyértelműen a természet iránti szeretet volt előbb. Először a madárles volt a szenvedélyem, amit három évig elég intenzíven űztem. A fényképészet csupán egy közvetítő eszköz, amellyel megörökíthetem a vadvilágban tapasztalt kalandjaimat. Ez az eszköz lehetett volna akár a szobrászat vagy a festés is, de azokhoz nincs tehetségem. Az első képeimet egy mocsárban készítettem. Ott feküdtem a sárban, és vártam a vízimadarakat. A képekben nem volt semmi különleges, mégis csodálatos volt, hogy hazavihettem ezeket a pillanatokat. A mocsár alig egy mérföldre volt a házunktól, így kényelmesen meg tudtam oldani. Egy Canon EOS 400D géppel (a helyére mostanra a Canon EOS 850D lépett) és egy húszéves EF 300mm f/4L USM objektívvel (a helyére mostanra a Canon EF 300mm f/4L IS USM lépett) kezdtem.
Mindkettőtökre nagyon korán felfigyeltek, ami „Az év fiatal természetfotósa” díj odaítélésében is megmutatkozott. Véleményetek szerint mi vezetett ehhez a sikerhez?
Michel: Minden versenyen szükség van szerencsére. Szerencsésnek kell lenned ahhoz, hogy kiválasszanak, de ahhoz is, hogy nyerj. Én elég szerencsés voltam ahhoz, hogy kétszer is elnyerjem ezt a díjat. Ez megtiszteltetés számomra, és örülök, hogy a zsűrinek és a közönségnek is tetszik az, ahogyan a vadvilágot látom.
Marc: Sosem azért fotóztam, hogy versenyeket nyerjek. Azért fotózom, mert ezt szeretném csinálni. Szerintem ebben rejlik a titok. A győztes képet a nagymamám kertjében készítettem. Ahol az időd java részét töltöd, ott fogod elkészíteni a legjobb felvételeidet. Ha az otthonodhoz közel dolgozol, nem kell azon idegeskedned, hogy néhány nap múlva repülőre kell szállnod. Ha pedig az első nap nem sikerül olyan képet készítened, amivel elégedett vagy, másnap is visszamehetsz.
Milyen érzés volt nyerni? Biztosan izgalmas volt, de valahol talán nyomasztó is...
Marc: Még most, 22 évesen is elég félénk vagyok, akkor pedig 15 éves voltam, úgyhogy eléggé izgultam. Mégis egy álmom vált valóra. Tavasszal kaptam meg az e-mailt, amelyben tudatták velem, hogy nyertem, a díjátadóra pedig csak ősszel került sor, így hat hónapon keresztül senkinek sem mondhattam el a hírt.
Természetesen más versenyekre is beneveztem, de azokon nem nyertem. A fényképészetben az egyik legjobb dolog a szubjektivitás. Előfordulhat, hogy egy adott kép az egyik embernek tetszik, a másiknak pedig nem – a versenyek is ugyanilyenek. Az kell, hogy a zsűrinek jobban tetsszen a képed, mint a többi, ez azonban nem azt jelenti, hogy a kép bármivel is jobb vagy rosszabb a többinél.
A természetfotózáshoz hasonlóan a fotós versenyeknél is elengedhetetlen a kitartás. A természetfotózásnál nagyon fontos az állhatatosság, mivel az esetek többségében az állatok fel sem bukkannak, és üres kézzel kell hazamenned. Ha azonban nem adod fel, és megdolgozol az elkészítendő képért, így nagyobb esélyed van ezt elérni, mint úgy, hogy otthon maradsz.
Michel: Nagyon meglepődtem. Fiatal fotósként csodálattal figyeltem „Az év természetfotósa” díj nyerteseit. Nagyon jólesik és igen hízelgő, hogy elmondhatom magamról, a képeimet beválasztották a világ legjobbjai közé.
A kitartás a legfontosabb, soha, de soha nem szabad feladni. Optimistának vallom magam, és elég makacs is vagyok, így ha egy állatot nem abban a gyönyörű fényben látok, amit keresek, akkor újrakezdem abban a reményben, hogy egyszer sor kerül arra a találkozásra, amit megálmodtam. Volt egy képem, amelyet három éven át számtalan versenyre elküldtem, és 2014-ig egyetlen egyszer sem választották ki – nekem nagyon tetszett, és úgy gondoltam, jó lehetőségek rejlenek benne.
A győzelem hogyan adta meg a kezdő lökést a természetfotós pályafutásototoknak?
Marc: Ennek a győzelemnek és a 2011-es MontPhoto nemzetközi természetfotós pályázat „fiatal fotós” kategóriájának köszönhetem, hogy elkezdhettem a Canon Spanyolország csapatával dolgozni. Olyan elismert fotósok társaságában tarthattam workshopokat és beszédeket a nagyobb természetfotós rendezvényeken, mint például Mario Cea. Habár profi fotós vagyok, továbbra sem tekintem magam annak. Jelenleg biológia szakos egyetemi hallgató vagyok. Már ötéves korom óta az a vágyam, hogy diplomát szerezzek biológiából.Michel: Az első, 2014-es győzelmemnek köszönhetően a Contra ügynökség és David Hayes közreműködésével szerepelhettem a The Wait (Várakozás) című, a munkámat bemutató 10 perces dokumentumfilmben, amelyet ezt követően rengeteg helyen mutattak be. A verseny emellett abban is segített, hogy a nagyközönség is megismerjen. 2015-ben döntöttem úgy, hogy megpróbálkozom a profi természetfotózással. Ez közvetlenül a fotós tanulmányaim befejezése után történt – megpróbáltam a biológia szakot az egyetemen, de hamar feladtam, mert jobban szerettem terepen lenni, és a fényképészet biztosította nekem ezt a luxust. Három évet adtam magamnak, hogy kiderüljön, működhet-e a dolog. Azóta hat év telt el.
Véleményetek szerint sikerült saját stílust kialakítanotok a természetfotózásban?
Michel: Sokszor fotózom „érzésből”, tehát nem aggódom túlságosan azon, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami nem. Nem vesződöm jelenetek beállításával, egyszerűen csak úgy örökítem meg a dolgokat, ahogy vannak. A vadvilágban tapasztalt kalandok lehetővé teszik, hogy megörökítsem az érzéseimet, amikor szemtől szemben állok egy vadállattal.
Marc: Én továbbra sem látok egyetlen konkrét stílust a képeimen. Az egyes állatokról különböző stílusú képeket próbálok készíteni – van köztük dokumentumfotó és művészibb alkotás, némelyik fekete-fehér, a másik pedig színes, készítek közeli felvételeket, és vannak, amelyeken az adott állat élőhelye látható. A gerinces állatok, vagyis az emlősök, madarak, hüllők és kétéltűek fotózása érdekel a leginkább. Meg kell ismerned őket, az élőhelyüket, és hogy hol találkozhatsz velük.
Manapság is tanultok új dolgokat? Emlékeztek olyan hibára, amelyet a karrieretek elején elkövettetek?
Marc: Igen. Van olyan hiba, amelyet a mai napig elkövetek. Ha például meglátok egy állatot, amelyet szeretnék lefényképezni, idegeskedni kezdek, és próbálok közelebb menni. Ez néha azzal jár, hogy az állat elszalad, én pedig nem tudom elkészíteni a képet.
Michel: Én az állatokra való várakozást emelném ki. Ahhoz, hogy az állatokat a megzavarásuk nélkül tudjuk megfigyelni, a természet beható ismerete és rengeteg türelem szükséges. Ezt viszont már nagyon fiatalon megtanultam. Bármilyen területről legyen is szó, végtelenül türelmes vagyok, ami azt jelenti, hogy kevés dolog tud felidegesíteni, és mindig optimistán látom a világot.
Melyek azok a kihívások, amelyekkel a fiatal természetfotósoknak meg kell birkózniuk?
Michel: A fiatal természetfotósok túl gyorsan akarnak milliónyi lájkot kapni a közösségi oldalakra feltöltött képeikre. Véleményem szerint ennek a versengésnek véget kell vetni, mert ha az ember egyre többet és többet akar, a végén valami olyasmit csinál a terepen, ami megzavarja az állatokat.
Marc: A legnehezebb az, hogy találj valakit, aki kivisz a terepre. Nekem szerencsém volt, mert a szüleim mindig is imádták a hegyeket és az állatokat, de vannak olyan barátaim, akik nem tudják ezt megoldani. Ha egy nagyvárosban, például Barcelonában élsz, kevesebb az esélyed, hogy sokféle állatot figyelhess meg.
Mit tanácsolnátok azoknak az amatőr fotósoknak, akik a nyomdokaitokba szeretnének lépni?
Michel: Tanuljatok, olvassatok, és értsétek meg az állatokat, mielőtt le akarnátok fotózni őket. Ez rendkívül fontos. Az állatoknak és a környezetüknek nyugodtnak és zavartalannak kell lennie. Ha a fotó kedvéért elijesztesz egy állatot, a fotó sem lesz túl megnyerő.
Marc: Azt fotózd le, amit szeretnél, úgy, ahogyan szeretnéd. Ha fekete-fehér felvételt készítenél, készíts fekete-fehér felvételt. Ha teleobjektívvel szeretsz fotózni, fotózz teleobjektívvel. Ne akarj megfelelni az elvárásoknak – olyan fotókat készíts, amilyeneket te szeretnél.
Írta: Rachel Segal Hamilton
Kapcsolódó termékek
-
DSLR fényképezőgépek
EOS 850D
Tedd meg a következő lépést a kreatív vezérlés világában, és örökíts meg gyönyörű részletekkel teli fotókat, valamint lenyűgöző 4K videókat egy könnyű, csatlakoztatható DSLR géppel, amely nemcsak inspirál, hanem jutalmaz is. -
DSLR fényképezőgépek
EOS 5D Mark IV
A fotótémától függetlenül garantált a tökéletes képminőség és a professzionális teljesítmény. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R
Teljes képmezős, tükör nélküli fényképezőgép, amellyel új kreatív lehetőségek nyílnak meg a fotósok és a filmesek előtt. -
DSLR fényképezőgépek
EOS 90D
Többfunkciós DSLR fényképezőgép, amely közelebb visz, amellyel gyorsabban fényképezhetsz és kiemelkedő minőségű 32,5 megapixeles képeket készíthetsz. -
RF objektívek
RF 600mm F11 IS STM
Forradalmian új, kompakt és könnyű szuper teleobjektív, amely ideális a vadvilág-, szafari- és vonatfotósok számára egyaránt.