SPORTFOTÓZÁS
Akciófotózás: tippek egy profitól
Tudj meg többet az akció- és sportfotózásáról ezen a mentorfoglalkozáson, amelyet egy hegyi kerékpáros mester tart.
SPORTFOTÓZÁS
Több mint 40 éves karrierje során Dave Rogers (a Getty képügynökség) sportfotós olyan pillanatokat örökített meg, amelyekből a rögbitörténelem legikonikusabb fényképei lettek. 1987 óta minden Rugby World Cup versenyen a pálya szélén áll, idén Japánban pedig az angol csapatot fogja kísérni. Legyen szó bármilyen sportról, íme Dave 10 tippje és technikája a még jobb sportfotókért.
Dave az 1970-es években tinédzserként kezdett el érdeklődni a fotózás iránt, miután látta játszani az angol Wolverhampton Wanderers focicsapatát. Visszaemlékezése szerint nemcsak a meccs érdekelte, hanem az is, mi játszódik a színfalak mögött – különösen a pálya szélén dolgozó fotósokkal kapcsolatban.
A helyi újságnál való sikeres debütálása után – saját bevallása szerint képességeinek, elhivatottságának és egy kis szerencsének köszönhetően – egyenes út vezetett a fotógráfia hírességeinek csarnokába. Ő örökítette meg az új-zélandi Jonah Lomu és az angol Mike Catt összecsapását az 1995-ös rögbi világkupán; az 1995-ös világbajnokság eredményhirdetését, mikor Nelson Mandela átadta a kupát az egész Dél-Afrikát egyesítő, és az apartheidet lezáró győzelem után az antilopok csapatkapitányának, Francois Pienaarnak; Jonny Wilkinson drámai rúgott gólját, amellyel Anglia hosszabbításban nyerte meg a 2003-as rögbi világkupát, és még sok más emlékezetes pillanatot.
A Dave számára legemlékezetesebb kép a 2003-as rögbi világkupán készült. A képen az angolok csapatkapitánya, Martin Johnson emeli a magasba a kupát, miután csapata megnyerte a világkupát. Szinte hallani a győzelemittas üvöltését, miközben mögötte a csapattársak és a stadionban lévő szurkolók is a csapatot éltetik. A játékos kezében szinte eltörpül az eseményt megvilágító reflektorok kereszttüzében csillogó kupa.
Mikor sikerült utolérnünk Dave-et, épp a Japánban rendezendő 2019-es rögbi világkupára készült, ahol az angol csapat kísérője lesz. Felkészülésként összekészítette az útitervet és a fotósfelszerelését, és beszerezte a stadionokban használatos távoli vakukioldáshoz szükséges engedélyeket. A felszerelés három professzionális fényképezőgépből, objektívekből, három- és egylábú állványokból áll, ráadásul az esős évszak miatt sok vízhatlan felszereléssel is készülnie kell.
A készülődés közben már a remélhetőleg elkészülő képekre is gondol. A torna alatt készített várhatóan ezernyi képből egyet szeretne igazán megörökíteni: „Az az álmom, hogy ismét Anglia emeli a magasba a világkupa győzelemért járó Webb Ellis kupát.”
Az alábbiakban profi tanácsai olvashatóak a sportfotózással kapcsolatban, sportágtól függetlenül:
Dave szerint a legnagyobb kihívást a sportág ismerete jelenti. „Tanuld meg a szabályokat, így tudni fogod, mit próbálnak csinálni a játékosok” – ha nem tudod megjósolni egy játékos következő mozdulatát, mindenről le fogsz maradni.
Minden sport más és más. Dave szerint rögbihez képest „a foci játékához és fotózásához is nagyobb sebesség kell”. Azonban a rögbiben több játékos és résztvevő is zavarhatja a rálátást egy-egy jó felvétel készítése közben, míg a labdarúgásnál „kevesebb játékos mozog a pályán, ezért könnyebb lehet a fotózás.”
Pályája kezdetén Dave úgy vehetett részt a British National Council újságíró képzésén, hogy saját fényképezőgépe sem volt. Azzal kellett beérnie, amit akkoriban megengedhetett magának: egy régi 35 mm-es filmes fényképezőgépet. Ha mostanság vágnál bele a fényképezésbe, Dave szerint a fényképezőgép kiválasztásakor a legfontosabb szempontok a „könnyen kezelhetőség, megbízhatóság és jó ár-érték arány”. „Válaszd a lehető legjobbat”, és kerüld a rossz ár-érték arányú fényképezőgépeket.
Ha egy teljes DSLR felszerelés túl ijesztő, vagy számodra nem elérhető, válassz olyan kompakt vagy bridge típust, amely funkciói megfelelnek a sportfotózás követelményeinek. A bridge típus egyik legjobb modellje, a Canon PowerShot SX70 HS 65-szörös optikai zoommal tud akár 10 képet fényképezni másodpercenként, autofókusza (AF) gyors és pontos, az akció megörökítéséhez pedig folyamatos AF-funkcióval is rendelkezik.
A sportfotózáshoz tökéletes választás lehet a kiváló Canon objektívek széles választékával használható DSLR fényképezőgépek, így pl. a Canon EOS 80D modell is.
„A sportfotózáshoz használt általában a Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM objektív használata ajánlott [valamint ennek a típusnak a még könnyebb és újabb verziója, a Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], amely tökéletes választás, de sokat használom a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektívet is. Megbízhatóak, és ütésállóak. Sportfotózáskor gyorsan kell letenni a fényképezőgépet, és sokat kell mozogni is – elengedhetetlen, hogy strapabíró objektívet használj.
„Ha kezdő vagy, a 70–200 mm-es objektív lehet a legjobb választás. Nem sokan választják a 400 mm-es objektíveket, amíg nem profik.”
Ha hasonló eredményeket szeretnél, de kisebb költségvetésből dolgozol, érdemes a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM vagy a Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM modellt választanod. Mindkettő rendelkezik a Canon nagy elismerésnek örvendő képstabilizátor technológiájával (IS), amely különösen a fényképezőgép bemozdulása miatt elmosódott képeknél hasznos. Ha remeg a kezed, az objektív egy beépített része is remegni fog, hogy ellensúlyozza azt. Ez azt jelenti, hogy képeid még akkor is tökéletes élesek lesznek, ha háromlábú állvány használata helyett inkább kézből fényképezel.
„Használj rövid záridőt és nagy rekeszt [kisebb f-érték], mert a hátterek zsúfoltak lehetnek, és a hirdetőtáblák és egyebek zavaróak lehetnek. Ne felejtsd el, minél nagyobb a rekesznyílás, annál kisebb a mélységélesség. Hagyd elhomályosodni a hátteret, és használd a lehető legtovább a legnagyobb fókusztávolságon az objektívet. Válassz nagyon alacsony ISO-beállítást, így rövidebb záridőre lesz szükséges és kisebb rekesznyílásra.”
A háttér teljes kizárásához Dave tanácsa a következő: „menj feljebb az állványzaton, hogy lenézhess a pályára. Ha fentről lefelé tudsz fotózni, szép zöld hátteret kapsz.”
Dave szerint a legjobb körülmény, ha „felhős-derült” az ég, mert ilyenkor a pálya minden szegletébe jut fény, így nem kell olyan gyakran utánállítani az expozíciós beállításokat. Azonban ha napos időben fényképezel, mikor nagy a kontraszt az árnyékos és a napos területek között, „ülj a napos oldalra, ahonnan az árnyékos oldalt fotózhatod” – tanácsolja Dave. Így hátsó megvilágítást kapsz. „Ha az árnyékban ülsz, sokkal nehezebb lesz a napos oldallal dolgozni. Sokszor a világos háttér miatt csak a játékos sziluettje fog kirajzolódni. Tehát mindig a napos oldalra ülj. Így a színek is jobban ki fognak jönni.”
Ez akkor a legegyszerűbb, ha kisebb, helyi sporteseményeken fényképezel, ahol a nézők szabadon jöhetnek-mehetnek a park vagy a játéktér körül – érdemes addig keresni, amíg megtalálod a tökéletes helyet a fotózáshoz. Az olyan eseményeken, ahol helyreszóló jegyek vannak, kiválaszthatod, hogy hova szeretnél ülni. Derítsd ki, milyen a helyszín fekvése, milyen napszakban lesz az esemény, és hogy az adott időpontban melyik ülések lesznek naposak. A fotósoknak mindig jól jöhet, ha letöltik a napkövető alkalmazást a telefonjukra.
Elképzelhető, hogy sziluetthatást akarsz elérni. Ehhez csökkentsd az ISO-értékét, növeld a záridőt és csökkentsd a rekesznyílást (használj magasabb f-értéket). „Világos háttérre lesz szükséged” – tanácsolja Dave. „Használj alulexponálást. A sziluett akkor lesz hatásos, ha nem használod túl gyakran. Ha túlzásba esel, közhelyessé válik.”
Ha elkészítetted a kötelező képeket, ideje a kreativitáshoz nyúlni. A kezdő sportfotósok könnyen az akció megörökítésének rabjaivá válnak, de Dave szerint az elmosódó képekkel még jobban lehet hangsúlyozni a sebességet. Ehhez 1/15 mp-es záridőt érdemes használni. De Dave szerint „a túlságosan elmosódott kép sem jó, amikor meg se tudod mondani, hogy mit csinál a játékos. Az arcoknak továbbra is a lehető legélesebbnek kell lenniük.”
Különösen a kiszámítható, lineáris mozgásra épülő sportok esetén, pl. a lóversenynél, az atlétikai futószámoknál vagy autóversenyeknél az akció pásztázása (a mozgásban lévő személy vagy jármű követése a fényképezőgéppel) viszonylag éles képet fog adni a témáról, miközben minden más elmosódik, ettől lesz érzékelhető igazán a sebesség.
A drámaibb hatás kedvéért Dave szerint érdemes „lejjebb vinni a nézőpontot. Ha lejjebbről fotózol, mikor egy játékos feléd ugrik, olyan lesz a kép, mintha a levegőben úszna.
Dave is ezt a taktikát követte annál az emlékezetes képnél, amelyet a 2003-as rögbi világkupa eredményhirdetésén készített, mikor az angol csapatkapitány, Martin Johnson a magasba emelte a kupát. Azzal, hogy alulról fotózta Martint, a nézőpont csak tovább hangsúlyozta az amúgy is lenyűgöző termetű játékos magasságát és erejét.
„Általában két fényképezőgépet viszek magammal, bár mostanság van, hogy hármat is, biztos, ami biztos. Ha esik, a lehető legjobban védem őket az esőtől. Sokan kemény tokot használnak, de én csak egy hátizsákot viszek magammal. Ebben elfér a Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM és a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektív, két fényképezőgép-váz, és két kisebb zoomobjektív. Mindig van nálam három vagy négy plusz akkumulátor, pláne, ha hideg van, mert akkor sokkal gyorsabban elhasználódnak. Bepakolok vízálló tokot és objektívvédőt is – mert mindig jól jönnek. Ha nincs ilyened, csak csomagold be a felszerelésed egy műanyag zacskóba. Sok pénzt takaríthatsz így meg a javíttatásukon.”
Dave a speciális Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgépet használja, de a kicsit olcsóbb Canon EOS 80D magnéziumötvözetből készült váza ellenálló a porral és nedvességgel szemben, ezért megbízhatóan működik minden körülmény között. Kifinomult 45-pontos autofókusz rendszere és a témakövetéssel 7 kép/másodperces folyamatos felvétel sebessége is ideális választássá teszi, különösen a gyorsabb sportok fotózásához.
Dave általában 2000 képet készít rögbimeccsenként, és abból néhány lesz olyan, ami tényleg tetszik neki, így ne bátortalanodj el, ha a kezdeti képeid nem sikerülnek olyan jól, mint vártad. „Az a legnagyobb mumus, ha emberek állnak előtted, és nem látsz tőlük, vagy ha fotózás közben elrohannak előtted” – mondja Dave. Dave is sok ilyen képet törölt már, de mindig folytatja, és vár a pillanatokra, amik adják magukat. „Sok kép készül feleslegesen, de a mostani digitális fényképezőgépekkel tudod, mire számíthatsz, és a képernyőre pillantva azonnal láthatod az eredményt.”
Amint meglátod a fényképezőgép képernyőjén a győztes képet, tudod, hogy megérte kitartani. Türelemmel, képzelőerővel és a megfelelő felszereléssel a táskádban (a Canon EOS 80D DSLR fényképezőgépet, a Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM vagy a Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektíveket, vagy a Canon PowerShot SX70 HS bridge fényképezőgépet ajánljuk leginkább) olyan sportfotókat készíthetsz, amelyeket érdemes lesz mindenkinek megmutatni.
Írta: Matthew Bowen
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és váltsd valóra kreatív elképzeléseidet.
Vissza az összes tipphez és technikáhozSPORTFOTÓZÁS
Tudj meg többet az akció- és sportfotózásáról ezen a mentorfoglalkozáson, amelyet egy hegyi kerékpáros mester tart.
Akciófotózás
Extrémsport fotós Richard Walch arról, hogy mi hajtja a lélegzetelállító sí- és snowboardfotói elkészítésében.
SPORTFOTÓZÁS
Öt profi sportfotós tanácsot ad a kiemelkedő sportesemények megörökítéséhez.