A gyors mozgású események megörökítésének nyomása néha elvonja a sportfotósok figyelmét arról, hogy megörökítsék azt az egyetlen különleges pillanatot – hogy egy kiemelkedő képet készítsenek, amely valóban megragadja a figyelmet. Az itt bemutatott példák azonban azt mutatják, hogy a megfelelő beállításokkal, a nagy nyomás alatt is használható felszereléssel és némi kreatív érzékkel lenyűgöző és különleges felvételeket lehet készíteni.
Öt, különböző sportágak fotózására szakosodott szakemberrel beszélgettünk, hogy megtudjuk, mi inspirálta őket ezeknek a képeknek elkészítésére, milyen felszerelést és beállításokat használtak, és milyen tippeket és tanácsokat adnának azoknak a feltörekvő fotósoknak, akik hasonló hatást szeretnének elérni.
SPORTFOTÓZÁS
Öt briliáns sportfelvétel története
James Musselwhite
A birkózás kiválóan alkalmas drámai hatású portrék készítésére, de James Musselwhite fotós a brit profi birkózó Cassiusról készült szürreális képével (a felső képen) igazán feszegetni akarta a határokat. „Nagyon extravagáns, és ezt az energiát egy hagyományosabb esztétikával akartuk megjeleníteni – mintha egy kőből törne elő” – magyarázza.
James a Canon EOS R6 fényképezőgépet egy Canon EF-EOS R adapterrel és egy Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektívvel párosította, és a képet 155 mm, 1/8000, f/5.6 és ISO 400-as beállításokkal készítette el; a fényképezőgépet pedig az okostelefonjára telepített Canon Camera Connect alkalmazással vezérelte. A kihívás az volt, hogy a kívánt hatást utómunkálatok nélkül érje el. „Befestettük a birkózó testét, majd folyamatosan lisztet szórtunk rá, amíg tökéletes nem lett a kép. Az EOS R6-ot állványra állítottam, így telefonomról is fényképezhettem, és a fényképezőgép képét egy képernyőre vetítettem ki, ami lehetővé tette, hogy valóban a fényre és a kompozícióra koncentráljunk” – teszi hozzá.
Rögbi és amatőr birkózás
Próbáld ki te is
„Pontosan tudnod kell, hogy az anyagok, amelyeket használsz, hogyan fognak viselkedni” – mondja James. „Kísérletezz olyan elemekkel, amelyek nem hagyományosak a portréfotózásnál. Kezdhetsz vízzel és csillagszórókkal, vagy kipróbálhatod a fényfestést a telefonod zseblámpájával.”
James azt is javasolja, hogy próbálkozz különböző zársebességekkel, hogy meglásd mi a legjobb a fényképezőgépedhez. „A különböző elemek mozgás közben történő kimerevítése létfontosságú ahhoz, hogy ilyen jó képet kaphass” – teszi hozzá.
Jean-baptiste Liautard
Egy régi képernyővédő adta az ihletet a kék fénycsóvákhoz John-baptiste Peter Kaiser hegyikerékpárost ábrázoló lenyűgöző felvételén. A fénycsóvák létrehozásához John-baptiste körbesétálta Petert, és a lámpával ablaktörlő mozdulatokat végzett, majd megállt, amikor mögé ért és visszafelé is megismételte a műveletet, hogy szimmetrikus hatást érjen el. „Tudtam, hogy azt szeretném, ha a témám a kép középpontjában állna, és a fény dinamikus mintázatot alkosson a kép egyik oldaláról a másikra haladva” – magyarázza.
A kihívást jelentette, hogy tudnia kellet, hogy a fényfestést a megfelelő helyen kezdi és fejezi be. „Ellenőriznem kellett a hibáimat, és rögtönözve ki kellett javítanom őket. Peternek teljesen mozdulatlanul kellett maradnia, nekem pedig egyenletesen kellett haladnom, hogy a nyomvonal természetesnek tűnjön” – teszi hozzá. „A 20 másodperces expozíció lehetővé tette, hogy körbejárjam a sportolót a LED-sávval, az f/6,3 rekeszérték pedig segített abban, hogy nagyobb mélységélességet kapjak, így minden fókuszban volt, még a fénycsóvák is.
Extrém sportok
Próbáld ki te is
„Az ilyen típusú fényképekhez sok idő kell” – magyarázza Jean-baptiste. „A fényképezőgépnek tökéletesen stabilnak kell lennie, ezért állványt kell használnod. Továbbá hosszú expozícióra és nagyon sötét környezetre van szükség.”
Ha te is ki szeretnéd próbálni, kérd meg egy barátodat, hogy pózoljon alanyként – vagy használj egy tárgyat, majd kísérletezz azzal, hogy a fényt különböző mozgásokkal mozgatod körülötte. Minél lassabban mozgatod a fényforrást, annál világosabb lesz a fényfestés, mivel a kamera érzékelőjének több ideje van a fény elnyelésére. Ne felejts el a sötét ruházatot viselni fényvisszaverő felületek nélkül, hogy ne látszódj a képeiden.
Morgan Harlow
Mivel Morgan mozgása korlátozott volt a netball mérkőzésen, így le kellett lassítania és arra fókuszálnia, hogy elkészítse azt az egy tökéletes felvételt. „Mary gyönyörű formákat hoz létre, amikor a labda után ugrik, ezért rá figyeltem, szorosan kivágtam, és a szemét helyeztem a fő fókuszba” – magyarázza Morgan.
Szerinte ez klasszikus példája annak, hogy milyen izolációs technikákat kell használnia egy sportfotósnak. „A háló mögött helyezkedtem el, hogy oldalról lássam a pályát. A pálya körül LED-es táblák voltak, ezért le kellett térdelnem mögéjük, hogy ne legyenek benne a képben, miközben Mary-t el is kellett különítenem a többi játékostól.”
Sporttevékenységek, középpontban a netball és az úszás
Próbáld ki te is
Morgan szerint az ilyen fotókkal ki kell várni a megfelelő pillanatot, és azt is tanácsolja, hogy fontold meg, hogy mi legyen a háttérben. „A zavaró színek vagy tárgyak tönkretehetik a fényképet” – mondja. Ha valami a távolban eltereli a figyelmet, használj nagyobb rekeszértéket (kisebb f-számot választva). Ez elmossa a hátteret, miközben a téma éles lesz és a fókuszban marad.
Ha drámai hatást és érdeklődést szeretnél kelteni a képekkel, fókuszálj a téma arcára, különösen a szemére. Sportolás közben is gondolj arra, hogy érdekes keretet adj a képhez – ahogy Morgan megörökítette az arcot a behajlított könyökök között, azzal felhívja figyelmünket a sportolóra és elszántságukra, a mérkőzés döntő pillanatában.
Ha pedig csapatsportot fotózol, győződj meg róla, hogy a megfelelő pozícióban vagy. Morgan a háló közelében helyezkedett el, így a megfelelő helyen állt, készen arra, hogy megörökítse az akciót.
Samo Vidic
Samo Vidic, a Canon nagykövete a Red Bull világszerte elismert sportfotósa. Ezen a fényképen az egyik barátja, Nino látható, aki egy baleset után nyaktól lefelé megbénult. Samo egy különleges képet akart készíteni Ninóról, hogy azt az illúziót keltse, mintha lefelé száguldana egy lejtőn.
„Vettem néhány kis oldalsó kereket Ninónak, felszereltem a kamerát a kerékpár villáira, és kicseréltem az ülést és a kormányrudat, hogy megtámassza őt” – magyarázza. Aztán egy kicsit megtoltuk őt, körülbelül 5 km/órás sebességgel.”
Két távvezérelt Speedlite vaku, egy nagy látószögű objektív és lassú záridő segítségével Samo el tudta különíteni Ninót, és meg tudta teremteni a lejtőn lefelé száguldás elmosódott káoszát. „Nino a végén sírt – nagyon boldog volt, hogy még ha ilyen kicsit is, de mozoghatott” – mondja Samo.
Sport, kereskedelmi és kaland
Próbáld ki te is
Ha egy ilyen felvételt akarsz készíteni, el kell sajátítanod a technikát egy nyugodtabb, ellenőrzött környezetben – tanácsolja Samo. „Kezd el kicsiben és szerezz tapasztalatot. Használj hosszú záridőt, és kísérletezz a szemkövető autófókusszal és a manuális fókusszal, hogy meglásd, melyiket kedveled jobban. Kérd meg egy barátodat, hogy gyakoroljon veled, így különböző sebességgel pásztázhatsz, mivel a téma sebessége hatással lesz az eredményre. Először kísérletezz csak a fényképezőgépen lévő vakuval, majd próbálj meg felszerelni egy Speedlite vakut egy fára vagy különböző magasságokba – mindez hatással lesz az árnyékokra és a felvételre.”
Ella Ling
Ehhez a felvételhez okosan kellett helyezkedni és türelemre volt szükség. „Felmentem az átjáróra a pálya fölött, hogy valami egyedit lássak” – mondja Ella. „Van egy kis rész, ahol a fény rávilágít a játékosra, de pályára a tető árnyékot vet. Így kaphatsz lenyűgözően fekete hátteret. Olyan gyorsan nyomtam az exponáló gombot, amennyire csak tudtam, hogy a labda az ütőn legyen és figyeltem rá, hogy a játékos ne legyen túlexponált.”
Profi tenisz
Próbáld ki te is
„Tapasztald ki, hogy állítsd be expozíciót, és próbálj meg olyan magasan elhelyezkedni, hogy lefelé fényképezhess az alattad lévő témára” – tanácsolja Ella. „A napnak alacsonyan kell lennie az égen, hogy hosszú árnyékokat vessen. Ez technika bármilyen sportághoz vagy témához használható, nem csak a mozgókhoz.”
A drámai hatású árnyékok eléréséhez keresd a napfelkeltekor és napnyugtakor adódó lehetőségeket, amikor a Nap a legalacsonyabb pontján áll. Alternatív megoldásként egy Speedlite vakut vagy egy mesterséges fényforrást is használhatsz, hogy hasonló hatást hozz létre. A kompozíció fontos, amikor árnyékokkal dolgozol; a harmadolási szabályt itt is érvényes, a sportoló pedig a kép jobb harmadában van rögzítve. A szín is rendkívül fontos összetevő – nézd meg, milyen fényes az a sárga teniszlabda. Mindig tarts egy kis távolságot az akciótól és gondold át a művészi elemeket.
Reméljük, hogy ezek a lenyűgöző képek, tippek és tanácsok a profiktól arra inspirálnak, hogy megpróbáld elkészíteni a saját különleges sportfotóidat. Amikor elkezdesz kísérletezni a különböző technikákkal, a kreatív lehetőségek végtelenek.
Írta: Jack Fittes
Kapcsolódó termékek
-
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R7
Fedezd fel a vadont egy olyan fényképezőgéppel, amely szenzációs sebességet és képminőséget kínál egy a jövő igényeinek megfelelő, hordozható APS-C házban. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS RP
A kicsi, könnyű és intuitív kezelésű, tükör nélküli fényképezőgépet az utazáshoz és a mindennapi fotózáshoz tervezték. -
Ultranagy látószögű zoomobjektív
RF 14-35mm F4L IS USM
A Canon ultraszéles RF objektíve páratlanul részletgazdag felvételeket eredményez az L sorozatra jellemző, 14–35 mm-es pontossággal, az öt és fél fokozatú képstabilizálás pedig megkönnyíti a kézből történő fotózást. -
RF objektívek
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideális objektív mindennapi használatra a teljes képmezős, tükör nélküli fotózás szerelmeseinek. Az egyszerűen használható RF 24-105mm F4-7.1 IS STM könnyű, kompakt kialakítású, és készen áll arra, hogy magasabb szinten műveld a fotózás művészetét. -
Zoom teleobjektív
RF 70-200mm F4L IS USM
Az RF 70-200mm F4L IS USM egy alapvető, kompakt és könnyű, L-sorozatú zoom teleobjektív, amely tökéletes utazások során készített, illetve sport- és természetfotókhoz, valamint portréfotókhoz.