SPORTFOTÓZÁS

Öt briliáns sportfelvétel története

Magasabb szintre emelnéd a sportfotózást? Öt profi sportoló osztja meg velünk, hogy milyen díszletet, felszerelést és beállításokat használtak az öt kiemelkedő kép elkészítéséhez, valamint tippeket és tanácsokat is adnak, hogy hogyan tudsz te is hasonló hatást elérni.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

A gyors mozgású események megörökítésének nyomása néha elvonja a sportfotósok figyelmét arról, hogy megörökítsék azt az egyetlen különleges pillanatot – hogy egy kiemelkedő képet készítsenek, amely valóban megragadja a figyelmet. Az itt bemutatott példák azonban azt mutatják, hogy a megfelelő beállításokkal, a nagy nyomás alatt is használható felszereléssel és némi kreatív érzékkel lenyűgöző és különleges felvételeket lehet készíteni.

Öt, különböző sportágak fotózására szakosodott szakemberrel beszélgettünk, hogy megtudjuk, mi inspirálta őket ezeknek a képeknek elkészítésére, milyen felszerelést és beállításokat használtak, és milyen tippeket és tanácsokat adnának azoknak a feltörekvő fotósoknak, akik hasonló hatást szeretnének elérni.

James Musselwhite

A birkózás kiválóan alkalmas drámai hatású portrék készítésére, de James Musselwhite fotós a brit profi birkózó Cassiusról készült szürreális képével (a felső képen) igazán feszegetni akarta a határokat. „Nagyon extravagáns, és ezt az energiát egy hagyományosabb esztétikával akartuk megjeleníteni – mintha egy kőből törne elő” – magyarázza.

James a Canon EOS R6 fényképezőgépet egy Canon EF-EOS R adapterrel és egy Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektívvel párosította, és a képet 155 mm, 1/8000, f/5.6 és ISO 400-as beállításokkal készítette el; a fényképezőgépet pedig az okostelefonjára telepített Canon Camera Connect alkalmazással vezérelte. A kihívás az volt, hogy a kívánt hatást utómunkálatok nélkül érje el. „Befestettük a birkózó testét, majd folyamatosan lisztet szórtunk rá, amíg tökéletes nem lett a kép. Az EOS R6-ot állványra állítottam, így telefonomról is fényképezhettem, és a fényképezőgép képét egy képernyőre vetítettem ki, ami lehetővé tette, hogy valóban a fényre és a kompozícióra koncentráljunk” – teszi hozzá.

Arckép egy fekete felsőt viselő személyről fehér téglaháttér előtt.

Rögbi és amatőr birkózás

„Ha megmutatod, hogy tudod, hogyan működik az iparág, azzal lenyűgözheted a promótereket, de azt viszont nem akarják, hogy a rajongók a színfalak mögött vagy a dolgok üzleti oldalának közelébe jussanak. Használd fel a tudásodat, hogy bekerülj egy olyan körbe, amelyik megbízik benned, de ne csinálj túl nagy ügyet abból, hogy rajongó vagy.”

Próbáld ki te is


„Pontosan tudnod kell, hogy az anyagok, amelyeket használsz, hogyan fognak viselkedni” – mondja James. „Kísérletezz olyan elemekkel, amelyek nem hagyományosak a portréfotózásnál. Kezdhetsz vízzel és csillagszórókkal, vagy kipróbálhatod a fényfestést a telefonod zseblámpájával.”

James azt is javasolja, hogy próbálkozz különböző zársebességekkel, hogy meglásd mi a legjobb a fényképezőgépedhez. „A különböző elemek mozgás közben történő kimerevítése létfontosságú ahhoz, hogy ilyen jó képet kaphass” – teszi hozzá.

Jean-baptiste Liautard

Egy személy fekete sziluettje egy kerékpáron, amelyet kék fénycsóvák vesznek körül

Jean-baptiste Liautard Canon-nagykövet éjszakai felvételén a fénycsóvákat egy kék LED-sávval hozták létre, amely segít mozgást kölcsönözni a statikus képnek. „Ehhez a dinamikus effektushoz nagy látószögű objektívre volt szükségem, és azt akartam, hogy a fénycsóvák a kép szélein nagyobbnak tűnjenek, hogy 3D-as érzést keltsenek” – magyarázza. „Szeretem a kék színt és azt a hideg megjelenést, amelyet a képnek kölcsönöz.” A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM objektívvel (jelenlegi utódja a Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), 16 mm, 20 mp, f/6.3 és ISO 100 beállításokkal készült. © Jean-baptiste Liautard

Egy régi képernyővédő adta az ihletet a kék fénycsóvákhoz John-baptiste Peter Kaiser hegyikerékpárost ábrázoló lenyűgöző felvételén. A fénycsóvák létrehozásához John-baptiste körbesétálta Petert, és a lámpával ablaktörlő mozdulatokat végzett, majd megállt, amikor mögé ért és visszafelé is megismételte a műveletet, hogy szimmetrikus hatást érjen el. „Tudtam, hogy azt szeretném, ha a témám a kép középpontjában állna, és a fény dinamikus mintázatot alkosson a kép egyik oldaláról a másikra haladva” – magyarázza.

A kihívást jelentette, hogy tudnia kellet, hogy a fényfestést a megfelelő helyen kezdi és fejezi be. „Ellenőriznem kellett a hibáimat, és rögtönözve ki kellett javítanom őket. Peternek teljesen mozdulatlanul kellett maradnia, nekem pedig egyenletesen kellett haladnom, hogy a nyomvonal természetesnek tűnjön” – teszi hozzá. „A 20 másodperces expozíció lehetővé tette, hogy körbejárjam a sportolót a LED-sávval, az f/6,3 rekeszérték pedig segített abban, hogy nagyobb mélységélességet kapjak, így minden fókuszban volt, még a fénycsóvák is.

Monokróm arckép egy világos ruhát viselő személyről fekete háttér előtt.

Extrém sportok

„Az adott sport ismerete elengedhetetlen, mivel így előre tudni fogod, hogy mi fog történni. Gyakran fotózok gyors akciójeleneteket erdőben vagy más rossz fényviszonyok között, így ha tényleg ki akarom merevíteni a mozgást, akkor mindenképp egy nagy rekesznyílású objektívekre és egy jó érzékelőre van szükségem.”

Próbáld ki te is


„Az ilyen típusú fényképekhez sok idő kell” – magyarázza Jean-baptiste. „A fényképezőgépnek tökéletesen stabilnak kell lennie, ezért állványt kell használnod. Továbbá hosszú expozícióra és nagyon sötét környezetre van szükség.”

Ha te is ki szeretnéd próbálni, kérd meg egy barátodat, hogy pózoljon alanyként – vagy használj egy tárgyat, majd kísérletezz azzal, hogy a fényt különböző mozgásokkal mozgatod körülötte. Minél lassabban mozgatod a fényforrást, annál világosabb lesz a fényfestés, mivel a kamera érzékelőjének több ideje van a fény elnyelésére. Ne felejts el a sötét ruházatot viselni fényvisszaverő felületek nélkül, hogy ne látszódj a képeiden.

Morgan Harlow

Egy netball-játékos feje és válla, aki a feje fölé emeli behajlított karját, miközben a felugrik egy képen nem látható labdáért.

Morgan Harlow sportfotós készítette ezt a fotót az ugandai netball játékosról, Mary Cholhok-ról, amikor a Covid-19 pandémiás intézkedések még mindig érvényben voltak, ami korlátozta az arénában való mozgását. A fotó Canon EOS-1D X fényképezőgéppel (a helyére mostanra a Canon EOS-1D X Mark III lépett) és Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM objektívvel, 1/800 mp, f/2.8 és ISO6400 beállítással készült. © Morgan Harlow

Mivel Morgan mozgása korlátozott volt a netball mérkőzésen, így le kellett lassítania és arra fókuszálnia, hogy elkészítse azt az egy tökéletes felvételt. „Mary gyönyörű formákat hoz létre, amikor a labda után ugrik, ezért rá figyeltem, szorosan kivágtam, és a szemét helyeztem a fő fókuszba” – magyarázza Morgan.

Szerinte ez klasszikus példája annak, hogy milyen izolációs technikákat kell használnia egy sportfotósnak. „A háló mögött helyezkedtem el, hogy oldalról lássam a pályát. A pálya körül LED-es táblák voltak, ezért le kellett térdelnem mögéjük, hogy ne legyenek benne a képben, miközben Mary-t el is kellett különítenem a többi játékostól.”

Közeli kép egy személyről, aki egy fényképezőgépbe néz fekete háttér előtt. Szerzői jog: Ben Lumley.

Sporttevékenységek, középpontban a netball és az úszás

„Más fotósok alkotásainak és munkamódszereinek tanulmányozása jó módja annak, hogy fejleszd a képességeidet.”

Próbáld ki te is


Morgan szerint az ilyen fotókkal ki kell várni a megfelelő pillanatot, és azt is tanácsolja, hogy fontold meg, hogy mi legyen a háttérben. „A zavaró színek vagy tárgyak tönkretehetik a fényképet” – mondja. Ha valami a távolban eltereli a figyelmet, használj nagyobb rekeszértéket (kisebb f-számot választva). Ez elmossa a hátteret, miközben a téma éles lesz és a fókuszban marad.

Ha drámai hatást és érdeklődést szeretnél kelteni a képekkel, fókuszálj a téma arcára, különösen a szemére. Sportolás közben is gondolj arra, hogy érdekes keretet adj a képhez – ahogy Morgan megörökítette az arcot a behajlított könyökök között, azzal felhívja figyelmünket a sportolóra és elszántságukra, a mérkőzés döntő pillanatában.

Ha pedig csapatsportot fotózol, győződj meg róla, hogy a megfelelő pozícióban vagy. Morgan a háló közelében helyezkedett el, így a megfelelő helyen állt, készen arra, hogy megörökítse az akciót.

Samo Vidic

Egy narancssárga és fekete ruhás alak hegyi kerékpáron, körülötte az erdő elmosódott.

A felvételhez használt Canon EF 16-35mm f/2,8L II USM objektív megadta a sportfotós, Samo Vidicnek a kívánt szélességet, és a téma és a háttér közötti távolságot, amelyre a gyors mozgás illúziójának megteremtéséhez szüksége volt. A fotó Canon EOS 5D Mark IV fényképezőgéppel, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM objektívvel, 16 mm, 1/8 mp, f/9 és ISO200 beállításokkal készült. © Samo Vidic

Samo Vidic, a Canon nagykövete a Red Bull világszerte elismert sportfotósa. Ezen a fényképen az egyik barátja, Nino látható, aki egy baleset után nyaktól lefelé megbénult. Samo egy különleges képet akart készíteni Ninóról, hogy azt az illúziót keltse, mintha lefelé száguldana egy lejtőn.

„Vettem néhány kis oldalsó kereket Ninónak, felszereltem a kamerát a kerékpár villáira, és kicseréltem az ülést és a kormányrudat, hogy megtámassza őt” – magyarázza. Aztán egy kicsit megtoltuk őt, körülbelül 5 km/órás sebességgel.”

Két távvezérelt Speedlite vaku, egy nagy látószögű objektív és lassú záridő segítségével Samo el tudta különíteni Ninót, és meg tudta teremteni a lejtőn lefelé száguldás elmosódott káoszát. „Nino a végén sírt – nagyon boldog volt, hogy még ha ilyen kicsit is, de mozoghatott” – mondja Samo.

Arckép egy piros ruhás, fejhallgatót viselő személyről egy kis repülőgép ablakánál.

Sport, kereskedelmi és kaland

Ha nem ismered a sportot, amit fotózol, Samo azt javasolja, hogy kérdezd meg az egyik résztvevőt, hogy mire kell figyelned. „Néhány hegymászót fényképeztem, és mivel nem sokat tudok a hegymászásról, elmagyarázták nekem, hogy milyen látványos mozdulatok vannak, és hogyan fogják meg a kezükkel a szikla bizonyos részeit – ilyesmikre gondolok.”

Próbáld ki te is


Ha egy ilyen felvételt akarsz készíteni, el kell sajátítanod a technikát egy nyugodtabb, ellenőrzött környezetben – tanácsolja Samo. „Kezd el kicsiben és szerezz tapasztalatot. Használj hosszú záridőt, és kísérletezz a szemkövető autófókusszal és a manuális fókusszal, hogy meglásd, melyiket kedveled jobban. Kérd meg egy barátodat, hogy gyakoroljon veled, így különböző sebességgel pásztázhatsz, mivel a téma sebessége hatással lesz az eredményre. Először kísérletezz csak a fényképezőgépen lévő vakuval, majd próbálj meg felszerelni egy Speedlite vakut egy fára vagy különböző magasságokba – mindez hatással lesz az árnyékokra és a felvételre.”

Ella Ling

Egy kerekesszékes személy egy teniszlabda után nyúl, hogy elüsse, miközben árnyéka balra vetül a kék háttérre.

Az ausztrál teniszező, Dylan Alcott a labdáért nyúl a négyes kerekesszékes verseny döntőjében Ella Ling sportfotós hangulatos felvételén. Ella szerint a Canon EOS-1D X Mark III 20,1MP teljes képmezős CMOS-érzékelője lehetővé tette számára, hogy valódi tisztaságot érjen el az EF zoomobjektívjével. A fotó egy Canon EOS-1D X Mark III fényképezőgéppel és egy Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektívvel (a helyére mostanra a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM lépett), valamint 155 mm, 1/3200 mp, f/5.6 és ISO 160 beállításokkal készült. © Ella Ling

Ehhez a felvételhez okosan kellett helyezkedni és türelemre volt szükség. „Felmentem az átjáróra a pálya fölött, hogy valami egyedit lássak” – mondja Ella. „Van egy kis rész, ahol a fény rávilágít a játékosra, de pályára a tető árnyékot vet. Így kaphatsz lenyűgözően fekete hátteret. Olyan gyorsan nyomtam az exponáló gombot, amennyire csak tudtam, hogy a labda az ütőn legyen és figyeltem rá, hogy a játékos ne legyen túlexponált.”

Közeli kép egy napszemüveget viselő, mosolyogó személyről

Profi tenisz

Ella szerint a siker kulcsa az elhivatottság és az elkötelezettség volt, valamint az, hogy nem félt a már elismert fotósokhoz fordulni támogatásért és útmutatásért. „Bemutatkoztam a wimbledoni operatőrnek, aki felkért, hogy menjek ki és fotózzak a helyszínen” – emlékszik vissza. „A vezető fotós a szárnyai alá vett, és szabadúszóként csatlakoztam az ügynökségéhez.”

Próbáld ki te is


„Tapasztald ki, hogy állítsd be expozíciót, és próbálj meg olyan magasan elhelyezkedni, hogy lefelé fényképezhess az alattad lévő témára” – tanácsolja Ella. „A napnak alacsonyan kell lennie az égen, hogy hosszú árnyékokat vessen. Ez technika bármilyen sportághoz vagy témához használható, nem csak a mozgókhoz.”

A drámai hatású árnyékok eléréséhez keresd a napfelkeltekor és napnyugtakor adódó lehetőségeket, amikor a Nap a legalacsonyabb pontján áll. Alternatív megoldásként egy Speedlite vakut vagy egy mesterséges fényforrást is használhatsz, hogy hasonló hatást hozz létre. A kompozíció fontos, amikor árnyékokkal dolgozol; a harmadolási szabályt itt is érvényes, a sportoló pedig a kép jobb harmadában van rögzítve. A szín is rendkívül fontos összetevő – nézd meg, milyen fényes az a sárga teniszlabda. Mindig tarts egy kis távolságot az akciótól és gondold át a művészi elemeket.

Reméljük, hogy ezek a lenyűgöző képek, tippek és tanácsok a profiktól arra inspirálnak, hogy megpróbáld elkészíteni a saját különleges sportfotóidat. Amikor elkezdesz kísérletezni a különböző technikákkal, a kreatív lehetőségek végtelenek.

Írta: Jack Fittes

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

  • AKCIÓFOTÓZÁS

    A legjobb objektívek akciófotózáshoz

    Útmutató a legjobb objektívekhez akciófotózáshoz.

  • SPORTFOTÓZÁS

    Hogyan készítsünk nagyszerű akciófotókat?

    Tippek akciófotók készítéséhez a Canon fényképezőgépeddel.

  • SPORTFOTÓZÁS

    Akcióban gazdag fotózás egy profi fotóssal

    Jean-baptiste Liautard bemutatja az akciósportok fotózásának művészetét.

  • SPORTFOTÓZÁS

    Hogyan lehetsz kreatív a sportfotózásban

    Öt profi fotós beszél arról, hogy milyen technikákat alkalmaztak kedvenc felvételeik elkészítéséhez.