2021 júliusában a történelem egyik legpusztítóbb és legváratlanabb áradása sújtotta Belgiumot, amelynek során sokan életüket vesztették, és több mint 220 000 ház sérült meg vagy semmisült meg. A dél-belgiumi Vallónia régió, pontosabban a Liège tartomány, a legsúlyosabban érintettek közé tartozott, és ez a terület még mindig lábadozik a csapás után.
Amikor az ember mindent elveszít, ragaszkodik az emlékekhez, de a túlélők több ezer, hatalmas érzelmi értékkel bíró fotókat is elvesztettek, amelyek megsérültek vagy elmosódtak.
A „ReStory” elnevezésű projekt támogatásával – amely a Happiness Brussels reklámügynökség, számos önkéntes digitális retusáló, az Object Care helyreállító laboratórium és a Canon Belgium közös kezdeményezése – egy küldetés indult, hogy minél több fotót állítsanak helyre az árvízkárosultak számára.
„A Canonnál tudatában vagyunk a képek és a hozzájuk kapcsolódó történetek érzelmi erejének” – mondja Jacco Leurs, a Canon Benelux ügyvezető igazgatója. „Ezért támogatjuk a ReStory fotó-helyreállítási programot, és ezért érintettek meg minket az egyes történetek. A projekt azoknak szól, akiket érintett az árvíz, és szeretnék helyreállíttatni a megrongálódott fotóikat. Így ezek az emberek megőrizhetik az emlékeiket, mi pedig segíthetünk enyhíteni a gyászukat.”
A szép emlékek helyreállítása
ReStory: Egy, az árvíz által megrongált fotók helyreállítására irányuló projekt
Az árvíz idején számos olyan személy hangja és arca jelent meg a hírekben, akiket mélyen érintett az életüket megváltoztató esemény. Mattias Vermeire, a Happiness Brussels kereskedelmi igazgatója felidézi a tudósításokat, és azt, hogy azok hogyan ösztönöztek egy mozgalmat, amely megpróbál segíteni.
„Volt egy nő a tévében, aki azt mesélte, hogy mindent elvesztett, de volt egy fotóalbuma a házassági és nyaralásaikról készült fotóival” – magyarázza. „Azt mondta: „A tévémet le tudom cserélni, mindent le tudok cserélni, de ezeket az emlékeket nem tudom pótolni” – persze nem tudta, milyen lehetőségek vannak. Úgy gondoltuk, hogy „segíthetünk ezeknek az embereknek”. Elkezdtünk körülnézni, hogy vannak-e olyan meglévő szolgáltatások, amelyeken keresztül helyreállíthatnánk a képeket.”
Az ügynökség a sérült fotók helyreállításával az Object Care vállalathoz fordult, amely arra szakosodott, hogy kémiai stabilizálással helyreállítson tárgyakat.
Helyreállítandó emlékek nyomában
A Happiness Brussels csapata elkészült tervükkel a Facebook-csoportokon és az árvízkárosultakat segítő nonprofit szervezeteken keresztül népszerűsítette a projektet. A kezdeti válasz azonban korlátozott volt. „Beszéltünk a Canon Belgiummal, ők biztosították számunkra a Canon legjobb filmes felszerelését, és dokumentumfilmet készítettünk róla” – magyarázza Mattias. „Aztán személyesen, a helyszínen kerestük meg az embereket.
„Három napig maradtunk, és mindenkivel beszéltünk, aki arra járt, és elmagyaráztuk, mit fogunk csinálni. Néhányan azt mondták: „Segíthettek nekem, még maradt néhány képem”, vagy „ismerek valakit, akinek van”.”
A csapat ezután megkezdte a helyreállítási folyamatot, és rögzített interjúkkal dokumentálták a projektet, amelyek aztán egy rövid dokumentumfilmben és egy fotókiállításon is szerepeltek. Ez utóbbit 2021 októberében a Brussels Expo kiállításon megrendezett Photo Days (Fotó napok) rendezvényen mutattak be. Hamarosan egyre többen jelentkeztek a fotóik helyreállításával kapcsolatban – a projekt a következő évben is folytatódik.
A fotók helyreállítási folyamata
Az Object Care helyreállítási folyamata során minden egyes képet kézzel tisztítanak meg. Ezt követően a Happiness Brussels ügynökség önkéntes retusálókból álló csapata dolgozik a képek finomhangolásán.
„Nem félnek attól, hogy egyszerűen vízbe dobjanak egy sérült képet” – mondja Mattias. „Első hallásra mindannyian elszörnyülködtünk, de ők pontosan tudták, mit kell tenniük. Vízbe teszik, hogy megpróbálják eltávolítani a különböző elemeket, és a lehető legjobban megtisztítani a képeket. Ezután digitalizálják úgy, hogy egyszerűen lefotózzák őket egy Canon fényképezőgéppel. És itt lépünk mi a képbe.
„Reklámfotókat készítünk – a Photoshopot és egyéb létező technikákat használjunk a képek javítására vagy kombinálására. Arra gondoltunk, hogy „ezt a szakértelmet a sérült fotókon is alkalmazhatjuk, hogy megtisztítsuk őket, és eltüntessük a foltokat és a nyomokat”.”
A házon belüli önkéntes digitális retusálók mostanra mintegy 1000 órát töltöttek az árvíz által megrongált képek megtisztításával a ReStory projekt számára, és néhány szabadúszó is jelentkezett, hogy önkéntes munkát vállaljon. A szerkesztési folyamatnak vannak korlátai, de az eredmények és a visszajelzések mégis figyelemre méltóak.
„Amire nem vagyunk képesek az az, hogy megalkossunk egy arcot, amelynek fele már nem látható egy sérült képen. De újra tudjuk teremteni az eget és a fákat, és el tudjuk távolítani a képeken szereplő embereken lévő foltokat” – mondja Mattias.
A korrigált fényképeket egy Canon imagePROGRAF PRO-1000 nyomtatóval nyomtattuk ki, így professzionális minőségű, élénk nyomatokat kaptunk. „Rengeteg képet gyűjtünk most, hogy minél több embernek tudjunk segíteni. Körutakat szervezünk, hogy átvegyük a képeket az emberektől, mert természetesen a képek érzelmi értéke miatt az emberek bizonytalanok borítékba tenni, majd postázni őket nekünk.”
Az árvíz által megrongált képek helyreállítására a www.restory.photo oldalon lehet jelentkezni.
Öt tipp a régi vagy sérült képek helyreállításához
1. Ne próbáld meg gyorsan megszárítani a fényképeket.
„Víz által károsodott képek esetében kerüld el, hogy azonnal megpróbálod megszárítani őket, és ne tedd őket semmilyen fűtőrendszerre, mert azzal még jobban károsítod a képeket” – tanácsolja Mattias. „A papír elkezd a korábbinál keményebbé válni, és repedezni kezd, ami lényegében egy kémiai változás, és lehetetlen lesz helyrehozni. Ha egy kép egyszer megsérült, a legjobb, ha ugyanabban a környezetben tartjuk.”
2. Tedd vízgőzzel lezárt zacskóba.
Azoknak, akik profi restaurátoroknak szándékoznak elküldeni a fotóikat: „Ha a képed vízben volt, a legjobb, ha egy lezárt zacskóba teszed némi vízgőzzel vagy vízcseppekkel, hogy a körülmények változatlanok maradjanak” – mondja Mattias.
3. Ha saját magad szeretnéd helyreállítani a régi képeket, digitalizáld őket, mielőtt importálod a Photoshop vagy a Digital Photo Professional (DPP) alkalmazásba.
Szkenneld be vagy készíts jó minőségű képet a helyreállítani kívánt fotóról, majd nyisd meg a digitális változatot egy szerkesztőprogramban, például az Adobe Photoshopban. Miután elkészítetted a kép másolatát, végezd el a szükséges vágási és kiegyenesítési módosításokat.
4. Módosítsd a sérült területeket, és végezz színkorrekciókat.
Az Adobe Photoshop Spot Healing Brush ecsetjének használatával megszabadulhatsz a gyűrődésektől, eltávolíthatod a foltokat, valamint kijavíthatod a szakadásokat, illetve a víz vagy az idő által károsodott területeket. Csak ügyelj, hogy minden módosításhoz hozz létre egy új réteget, hogy ne szerkeszthesd az eredeti háttérréteget. A zajszűrő eszközt is használhatod a szemcsék csökkentésére. A színek kifakulása a régi képek gyakori jellemzője, ezért gyakran tanácsos színkorrekciót is végezni a minőségi nyomatok elérése érdekében. A Canon DPP RAW-feldolgozó és fényképszerkesztő szoftvere is rendelkezik a képek finomhangolására szolgáló lehetőségekkel, többek között színbeállítással és -élesítéssel.
5. Készítsd elő a nyomtatást.
Az otthoni nyomtatás előtt mentsd el a képet egy megfelelő képfájlformátumban, például JPEG-, PNG- vagy TIFF-formátumban. Ha a fényképezőgéped támogatja, célszerű RAW-formátumban fényképezni, mivel ez maximális szerkesztési rugalmasságot biztosít. A kompakt, mégis sokoldalú A3+ Canon PIXMA PRO-200 tökéletes a kiváló minőségű színes és monokróm nyomtatáshoz. Ha saját magad szeretnéd helyreállítani a képeket, ez a vezeték nélküli nyomtató 8 színű, festékalapú tintarendszert kínál a kivételes reprodukció és a testreszabható nyomtatási méretek érdekében. A megfizethető PIXMA termékcsalád az otthoni fotónyomtatás során is minőségi eredményt nyújt. A Canon Pro Platinum PT-101 egy fényes, nehéz fotópapír, amelyet stúdióban való nyomtatásra szántak, és kiválóan ellenáll a fakulásnak.
Az Adobe és a Photoshop az Adobe Egyesült Államokban és/vagy más országokban bejegyzett védjegye vagy védjegye.
Szerző: Lorna Dockerill
Kapcsolódó termékek
-
PIXMA PRO-200
Az élénk színű fotónyomtatást, a sokoldalúságot és a használhatóságot előtérbe helyező PIXMA PRO-200 ideális választás a fotózás iránt lelkesedők és a feltörekvő fotósok számára. -
imagePROGRAF PRO-1000
Lenyűgöző minőségű nyomtatás az akár A2-es méretű, 12 tintás rendszernek köszönhetően.