ÉJSZAKAI FOTÓZÁS
Az éjszakai égbolt fotózása
A legjobb módszerek a csillagok éjszakai fotózásához, beleértve a time-lapse módszerrel készült, valamint fénycsóvás fényképeket.
TÁJFOTÓZÁS
Markus Morawetz osztrák fényképész legjobban az esküvői fotózás terén végzett munkásságáról ismert, de már régóta hajtja a kaland iránti vágy. 2019. márciusában úgy döntött, hogy ez iránti szenvedélyét feleségével, Carinával, és 10 hónapos lányukkal, Fannival is megosztja. Bécs melletti otthonából elindulva a család útra kelt lakókocsijával, hogy Észak-Norvégiában szemtanúja legyen a természet egyik legfenségesebb látványosságának, a sarki fénynek.
A tél utóbbi heteit az Ausztrián, Németországon, Dánián, Svédországon és végül Norvégián való átutazással töltve a kalandor trió jutalmát elnyerve nem egyszer, hanem kétszer is megcsodálhatta ezt a rendkívüli jelenséget. „Ezen a ponton a tengerparton voltunk Norvégiában, és a körülmények tökéletesek voltak – az égbolt csodálatosan tiszta volt és a szél sem fújt – és a fény körülbelül egy órán át volt látható minden nap, egyszerűen hihetetlen, élénk zöld és lila színekben táncolva felettünk” – mondta Markus.
„Sokan mondták nekünk, hogy «Nem utazhattok ilyen messzire egy kisbabával, túl hideg és elszigetelt a hely»” – de Markus és Carina gondoskodott az elemekkel szembeni megfelelő védelemről, és útra keltek kalandjukra. „Az egyik fő életcélunk, hogy megmutassuk lányunknak a természet iránti igazi szeretetet” – mondta. „Tudtuk, hogy messze van, és tudtuk, hogy hideg lesz, de március a legjobb alkalom a fény megtekintésére.
„Az ember egész délután élvezheti ezt a gyönyörű, aranyszerű fényt, majd naplemente után a „kék órát” a lehető leglátványosabb fényviszonyokkal. Még ha a sarki fény nem is látszik, ebben az időszakban rengeteg fotózási lehetőség van.” A kevés felszereléssel való utazást előnyben részesítő Markus egy EF-EOS R adapterrel felszerelt Canon EOS R fényképezőgépet vitt magával, hogy használhasson néhányat kedvenc EF objektívei közül.
Markus Morawetz legjobb tippjei a sarki fény megörökítéséhez
Tudván, hogy a naplementére délután 5 óra körül számíthatnak, a család már kora délután felkereste az új célállomásokat, hogy megtalálja a tökéletes, erőteljes háttérrel rendelkező helyet a fotózáshoz. Markus és Carina magával vitte Fannit a környék bejárására, hogy lássák, mit kínál a hely az előtérben lévő képtárgyak tekintetében, hogy még érdekesebbé tehessék, és perspektívába helyezhessék a témát. Mindeközben különböző alternatív helyszíneket is számításba vettek, ha a fény esetlegesen továbbhaladna vagy máshonnan előnyösebben lenne megörökíthető. „Keress olyan dolgokat, mint egy szép kő, vízfelület, fák vagy esetleg egy kunyhó” – javasolja Markus.
A hidegebb környezetben dolgozó fotósok számára az egyik fő probléma az akkumulátor-üzemidő gyors csökkenése. Mivel tisztában volt vele, hogy egy idő előtt lemerülő akkumulátor jelentheti a különbséget a sarki fény megörökítése és a lehetőség elszalasztása között, Markus mindig vitt magával egy tartalékot. „Közel tartottam a testemhez, a nadrág- vagy kabátzsebemben, mert minél melegebb az akkumulátor, annál tovább tart ki.” Egy Canon EOS R fényképezőgépet használt, amelynek ajánlott üzemi hőmérséklet-tartománya 0–40 °C. Markus tudta, hogy egy fényképezőgép sem működik garantáltan fagypont közeli körülmények mellett (jellemzően -5 és -10 °C között), és gondosan kerülte a hirtelen hőmérséklet-változásokat: a páralecsapódást, amely a fényképezőgép meghibásodásának közismert okozója lehet. Minden környezeti tényezőt figyelembe véve „az EOS R nagyszerűen teljesített” – mondta. „A hideghez képest rendkívül hosszú ideig működött, emellett öröm volt használni és alkotni vele.”
Nem kell addig várnod a gyakorlással, amíg már konkrétan a fények után kutatsz – mondja Markus. „A hideg nem csak az akkumulátor energiaszintjét intézi el, hanem rád is hatással lesz, tehát gyorsan kell dolgoznod és tudnod kell, hogy mit csinálsz, és éppen ezért jó ötlet gyakorolni az éjszakai égbolt fotózását, mielőtt még útnak indulnál északra. Látogass el egy közeli, fényszennyezéstől mentes nyílt térre télen, hogy tudd, milyen kesztyűben és télikabátban dolgozni, és gyakorold a hosszabb expozíciók használatát. Tölts ott nagyjából egy órát, és amikor már belejöttél az éjszakai égbolt fotózásába, próbáld meg megörökíteni a csillagok fénycsóváját vagy a Tejutat.”
A legtisztább eredmények érdekében Markus azt javasolja, hogy a fényképezőgépet rögzítsd állványra, és használj alacsony ISO-érzékenységet hosszú expozíció mellett. „Szükség esetén nem félek megnövelni az ISO-érzékenységet, de inkább állványt és hosszabb, egy és öt másodperc közötti expozíciókat szeretek használni a fények megörökítéséhez. Az esküvői fotózás során megtanultam, hogy szükség esetén jobb kézi felvételt készíteni, mondjuk 5000-es maximális ISO-érzékenységgel, ha igazán sötét van, és megkockáztatni egy kis szemcséződést, amelyet az utómunkák során könnyű módosítani, mint elszalasztani a pillanatot. De ha van időd, jobb, ha lejjebb veszed az ISO-érzékenységet, hosszabb expozíciót használsz és a kamerát állványra helyezed, hogy kiküszöböld a mozgást és élesebb, tisztább eredményhez juss.”
Az utazáson való felvételkészítés gyakran azt jelentette, hogy világos területeken, például hóban vagy a tengerparti homokban kellett megpróbálnom megörökíteni a részleteket, továbbá sötétebb elemek, például az ég vagy hegyek viszonylatában. „Komoly dilemmát tud okozni az expozíció tárgyának megválasztása” – mondta Markus. Nem exponálhatok túl sokáig, mert a part túl világos lesz, és ha csak a parton mérem meg a fényerőt, akkor pedig az ég lesz túl sötét. Az utómunkák során megpróbálhatod növelni vagy csökkenteni a fényerőt, de lehet, hogy a kép szemcsés és homályos lesz.”
Markus kedvenc trükkje a többszörös expozícióval történő felvételkészítés. „Csinálok két hasonlóan komponált képet, az egyiken a fényes, a másikon pedig a sötét részekre exponálva, majd az utómunkák során összevágom őket és egy kicsit felturbózom a színeket is. Azonban még egyszerűbb módszer, ha az ember a Canon EOS R HDR módját használja, amely három folyamatos felvételt készít különböző expozíciók mellett, majd ezeket egybeolvasztja a fényképezőgép rendszerében, hogy egy nagyobb tónustartományú képet hozzon létre.” Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a HDR mód akkor nyújtja a legjobb eredményt, ha nappal használják. Alternatív lehetőségként használhatsz egy polarizációs szűrőt, amely lehetővé teszi a felvételek színtelítettségének fokozását.
Ha biztosra akarsz menni, hogy a fényképeid kiemelkednek a többi közül, szakítanod kell a hagyományos gondolkodásmóddal, amikor a kompozícióra esik a szó. „Fotózás közben gyakran vagyok látható a földön fekve vagy egy bokorba mászva, mert nem akarok a többség által előnyben részesített, «általános» képeket készíteni” – mondta Markus. „Azt akarom, hogy az én képeim eltérőek legyenek – egy történetet meséljenek el – és a különböző nézőpontok segítenek elérni ezt. A Canon EOS R változtatható képszögű, felhajtható képernyője segített elérni ezt a sarki fény megörökítésekor, mivel a sok hó és jég miatt kellemes volt, hogy nem kellett a földön hasalva fagyoskodnom és átáznom, vagy megkockáztatni egy fára való felmászást, amikor a legközelebbi kórház kilométerekre volt. Mindössze annyit kellett tennem, hogy felemeltem vagy leengedtem a Canon EOS R fényképezőgépet, és addig döntöttem a képernyőt, amíg tökéletesen nem láttam a felvételt.”
„A sötétben az autofókusz nehezen tud rázárni a felvételre, ezért kézi fókuszt használok, és végtelenre állítom az értékét” – mondta Markus. Ebben az esetben az objektív úgy van beállítva, hogy egy mérési távolságon kívül eső képtárgyról is képet tudjon alkotni – itt például a csillagokról.
Az utazás során egy zoomobjektívet és egy fix fókusztávolságú objektívet kombinált, a Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM és a Canon EF 35mm f/1.4L II USM típust. „Nagyszerű tájképobjektívek, rendkívül nagy rekeszértékkel, amelyek ennek ellenére is jelentős mélységet és élességet nyújtanak, így tökéletesek voltak ehhez az úthoz.”
A Canon EOS R fényképezőgépet egy Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektívvel párosítva Markus ötvözte a hosszabb, több másodperces expozíciókat az objektív legnagyobb rekeszértékével. „A legtöbb felvétel esetében f/2,8 értéken tartottam nyitva az objektívet. Ez a trükkje a csillagok fénycsóvája és a Tejút fotózásának is, de szükséged van egy jó, alacsony rekeszértékű objektívre, hogy ne kelljen túl magasra állítanod az ISO-érzékenységet.”
A hagyományos DSLR-ekkel ellentétben a teljes képmezős tükör nélküli Canon EOS R lehetővé tette Markus számára, hogy valós időben exponálja képeit, mivel a fényképezőgép elektronikus keresőjét (EVF-jét) használta a végleges kép kiértékelésére az exponálógomb megnyomása előtt. „Fantasztikus, hogy nem kell elkészítened a képet, hogy megtudd, túl világos vagy túl sötét-e – az EVF gondoskodik erről. Ezzel komoly időráfordítástól stressztől kímélheted meg magad, ami nagyon fontos a fény megörökítése során, mivel sosem tudhatod, hogy mennyi ideig lesz látható, és túl hideg van a pepecseléshez. Ha sikerül eltalálni az expozíciót és a kompozíciót, és feltéve, hogy a fény nem halad tovább vagy nem változnak az általános fényviszonyok, egyszerűen újabb és újabb képeket készíthetsz, ami miatt ez egy remek fényképezőgép a haladók és a kezdők számára egyaránt.”
Markus, Carina és Fanni elérte célját és sikerült remek felvételeket készíteniük a sarki fényről, de a családdal megélt közös pillanatok tették igazán érdemessé az utat. „A célom a pillanat megörökítése, és nem a megteremtése” – mondta, de megéri jól felkészülni a váratlan pillanatokra.
Írta: Natalie Denton
Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.
Vissza az összes történethezÉJSZAKAI FOTÓZÁS
A legjobb módszerek a csillagok éjszakai fotózásához, beleértve a time-lapse módszerrel készült, valamint fénycsóvás fényképeket.
TÁJFOTÓZÁS
A fagypont alatti körülmények kárt tehetnek a fényképezőgépedben, ezért kövesd ezeket a profi tippeket a hóban és jégben történő fotózáshoz.
TŰZIJÁTÉKOK FOTÓZÁSA
Felszerelés, technikák és kompozíció – nagyszerű tippek tűzijáték-fotózáshoz.