TÁJFOTÓZÁS

Két objektív, kétféle nézet tájfotózáshoz

Verity Milligan profi fotós alternatív tájképekkel kísérletezik, mindössze két nagy látószögű objektívet: egy zoomosat és egy fix fókusztávolságút használva.
Sekély vízben, sziklákon álló női fotós, aki hegyekkel körülvett tavat fényképez.

A díjnyertes fotós, Verity Milligan szenvedélye a tájfotózás. Gyakran kel fel már napfelkelte előtt, és a szabadba indul. „Nagy rajongója vagyok a reggeleknek, különösen a ködös reggeleknek” – mondja. „Annyira hangulatosak. Szeretek hajnal előtt felkelni, és a „kék órában” fotózni, amikor a nap még a horizont alatt van.”

Verity a Canon fényképezőgépek és L sorozatú objektívek irigylésre méltó választékával rendelkezik, de hogy bemutassa, mi minden lehetséges egy pár kompakt és könnyű objektívvel, vállalta a kihívást, hogy mindössze egy zoom és egy fix fókusztávolságú objektívvel – a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM és az RF 24mm F1.8 MACRO IS STM segítségével – tájképeket örökítsen meg különböző perspektívákból a gyönyörű Lake Districtben, Cumbriában, Angliában.

„A megfizethető árú objektívek minősége és teljesítménye jelentősen javult, mióta elkezdtem fotózni” – mondja Verity. „Az üveg minősége nagyon jó, és mindkét objektív nagyon érzékeny. Amit azonban a leginkább szeretek bennük az, hogy mennyire kicsik és kezelhetők. Csak bepakolok egy fényképezőgépet, meg ezt a két objektívet, és indulhatok is tájfotózni.”

Két objektív, két nézőpont

Canon EOS R5 Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, fatönkön ülve, RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektív mellett.

Verity Canon EOS R5 fényképezőgépével és mindössze két RF objektívvel indult a kihívásra: a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM és a RF 24mm F1.8 MACRO IS STM típussal.

Canon fényképezőgépet tartó női fotós térdel a fényképezéshez. Mögötte egy tó, amelyet hegyek vesznek körül.

„A szett annyira kompakt és könnyű volt, hogy messzebbre mehettem, nagyobb kihívást jelentő terepen is túrázhattam, és tovább haladhattam anélkül, hogy nehezemre esett volna” – mondja Verity.

„A tájfotózás egyik legnagyobb kihívása, hogy másképp láttass dolgokat, és így olyan képeket készíts, amelyek nem hasonlítanak mindenki máséira” – magyarázza Verity. „Ezért lehet annyira hasznos a különböző nézetű objektívek használata.”

A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM azoknak az amatőr fotósoknak készült, akik sokoldalú, ultranagy látószögű zoommal szeretnék bővíteni EOS R rendszerű fényképezőgépre épülő szettüket. Az 5,5 fokozatú optikai képstabilizátor tökéletes a lenyűgöző látképeket készítéséhez, így rázkódásmentes képek készíthetők akkor is, ha kézből vagy gyenge fényviszonyok mellett készítesz tájképet. Kompatibilis EOS R rendszerű vázzal, amilyen például az EOS R5, akár 7 fokozatú képstabilizálás is használható. Ez az objektív közeli felvételek készítésére is nagyszerű, a kézi élességállítási móddal pedig rendkívüli részletességet és lenyűgöző élességet biztosít akár 12,8 cm-ig (0,52x-es nagyítás).

A mindössze 270 g tömegű, kis méretű, könnyű Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM a nagy látószöget gyors rekesznyílással kombinálja, így gyenge megvilágítás mellett is kreatív felvételek készíthetők vele. Az 5 fokozatú optikai képstabilizátor hosszabb záridőt tesz lehetővé kézből készített felvételek esetén, ami kompatibilis EOS R vázzal 6,5 fokozatra nő. A 14 cm minimális fókusztávolsággal (0,5-szörös nagyítás vagy fél-életnagyság) rendelkező közelképekhez is kiváló, így a környezetében is megmutathatod a témát.

Kiterjedt tájképek a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM segítségével

Felhőképződmények tükröződnek egy csendes tó felszínén, amelyet hegyek vesznek körül.

„A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM tökéletes választás a hagyományos, klasszikus tájképekhez” – magyarázza Verity –, „például ehhez a Buttermere-ről készült fényképhez.” „Azokhoz az igazán széles látószögű, nagyszerű perspektívájú felvételekhez gyártódott, amelyek egyesítik az előtér, a kép közepén látható téma és a háttér elemeit.” A kép Canon EOS R5 fényképezőgéppel, illetve Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, 17 mm, 2,5 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Verity Milligan

Közelkép egy boglárkákról tóparton. A virágok éles fókuszban vannak, míg a háttérben a tó és a hegyek elmosódva látszódnak.

Boglárkák a Buttermere partján. „Kezdetben könnyű azt hinni, hogy a tájfotózás a mindent átfogó nézetről szól, sokkal fontosabb viszont, hogy egyensúlyt teremtsünk az előtér és a háttér között” – magyarázza Verity. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, valamint 20 mm, 1/80 mp, f/5 és ISO500 beállításokkal készült. © Verity Milligan

Verity a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM segítségével készített néhány lenyűgöző felvételt az idilli Buttermere-ről és a Northern Fells gyönyörű lejtőiről. „Ez az objektív az igazán nagy kiterjedésű tájképekhez a leghatásosabb” – magyarázza. „A szélesebb látószög egyszerűen verhetetlen a nagy tájak és a hatalmas, drámai égbolt megörökítéséhez.”

A tájképek megkomponálásakor a távoli táj és az előtér közötti kapcsolat kulcsfontosságú. „Úgy szeretném végigvezetni a néző szemét a felvételen, hogy a kép ne legyen túl rendezetlen” – mondja. „Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az előtér és a háttér között. Ez mélységet ad a képeknek.”

Az RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM sokoldalúsága igazán lenyűgözte Verity-t a tájképek fotózása során, valamint a kreativitás terén is. „A tájkép-orientált fókusztávolságok óriási választékát kínálja. A zoomtartomány mindent lefed, amire szükségem van, és lenyűgöző a kihívást jelentő terepeken, amikor fizikailag nem érem el azt a helyet, ahol a fix fókusztávolságú objektív segítségével szeretnék fotózni.

„A rendkívül széles látószöget ráközelítési lehetőséggel kombinálja. Nagyon közel férkőzhettem, és a kép közepén boglárkákat tudtam fotózni, elmosódott környező területekkel a kontextus kedvéért.”

A részletek megörökítése a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM segítségével

Egy Canon EOS R5 fényképezőgépet tartó kéz, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, gyapotvirág előtt.

„Nagyon szeretem a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM fókusztávolságát és a tájfotózáshoz használt látómezőt, amit nyújt” – mondja Verity. „És ami még jobb, hihetetlenül sokoldalú ahhoz képest, hogy fix fókusztávolságú objektív.”

Közelkép a gyapotvirágokról. A kép közepén lévő virágok fókuszban vannak, míg az előtérben és a háttérben lévő virágok elmosódottak.

„A makró funkció jóvoltából nagyon közel tudok kerülni a részletek rögzítéséhez, a világos f/1.8 rekeszérték pedig szűk mélységélességet biztosít, így gyönyörű háttér-homályosítással moshatom el a hátteret” – mondja Verity. A kép Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/2000 mp, f/2,5 és ISO100 beállításokkal készült. © Verity Milligan

A gyapotfű fotózása közben hirtelen egy szitakötő repült a képbe, a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM makró képességei pedig lehetővé tették Verity számára, hogy nagyon közel kerüljön a témához néhány részletes felvétel erejéig, f/3 körüli értéken fényképezve, a háttér elmosásával kiemelve a szitakötőt, megőrizve közben a táj gyönyörű színeit.

„Nagyszerű, hogy ez a lehetőség ott van a táskádban” – mondja Verity. „Segít emlékezni arra, hogy a tájfotózás nem csak a monumentális tájképek megörökítéséről szól.”

Verity imádta az objektív fix fókusztávolságát és azt mondta, hogy nagyon hasznosnak találta a zavaró tényezők elkerülésében, valamint a kompozícióra való koncentrálásban. „A rögzített fókusztávolság arra ösztönöz, hogy jobb fotós légy” – teszi hozzá. „Számomra inkább ez a kreatív objektív. Amikor pedig minden összejön, ragyogó tájképeket készít.”

Közelkép egy fűszálon pihenő szitakötőről.

A Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM 0,5-szeres nagyítása lehetővé tette Verity számára, hogy olyan közelképeket készítsen, mint például ez a szitakötő, gyönyörűen elmosódott háttérrel. A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel és Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/250 mp, f/3.5 és ISO100 beállítással készült. © Verity Milligan

A kreatív lehetőségek maximális kihasználása

Tó, körülötte hegyek, amelyek tetejét a nap arany ragyogása világítja be.

„Az arany óra – közvetlenül napkelte után és éppen naplemente előtt – varázslatos alkalom a tájfotózásra” – mondja Verity. „A fény minősége egyszerűen lenyűgöző, a jelenetek aranyfényben sütkéreznek.” A fotó Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektívvel, 21 mm, 1/30 mp, f/13 és ISO250 beállítással készült. © Verity Milligan

Tó, előterében egy fa, a háttérben hegyek, amelyek a víz felszínén tükröződnek.

Az EOS R rendszerben rejlő lehetőségek teljes kihasználása és a kész felvételek minőségének biztosítása érdekében Verity a képeket a Digital Photo Professional (DPP), a Canon RAW feldolgozó és képszerkesztő szoftverével dolgozta fel. A kép Canon EOS R5 fényképezőgéppel, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektívvel, 1/2 mp, f/11 és ISO100 beállításokkal készült. © Verity Milligan

Egy ideális világban sokféle forgatókönyvnek megfelelő objektívet hordana magával tájképek készítéséhez, de Verity úgy találta, hogy a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM és az RF 24mm F1.8 MACRO IS STM nagyjából az összes fotózási igényét fedezi. „Mindkét objektív rengeteget tud nyújtani bárkinek, aki megbarátkozott már a fényképezőgépével és többet szeretne tőle, mint amit a szett objektívje nyújtani tud” – mondja. Ide tartoznak a Canon EOS R rendszerű APS-C fényképezőgépek felhasználói is, akiknek szintén előnyös a zoomobjektív szélesebb látószöge és a fix fókusztávolságú objektív nagyobb rekeszértéke.

„A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM hatalmas látószögeivel lehetővé teszi a fotósok számára, hogy a tájat különböző módon lássák, és valóban kibontakoztathassák kreativitásukat” – teszi hozzá Verity. „A Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM makró képessége a világos f/1.8 rekeszértékkel kombinálva izgalmas új kreatív lehetőségeket kínál.”

Verity-t különösen lenyűgözte a két objektív AF képessége, és az, ahogyan az objektívek képstabilzátora az EOS R5 IBIS rendszerével együttműködik. „A képstabilzálás hihetetlenül jól működik” – mondja. „Nem hiszem el, hogy egyetlen homályos képem sem lett a két nap fotózás során, még úgy sem, ha meglehetősen szűk rekesznyílást és hosszú záridőt használtam kevés fény mellett. Időnként szinte teljes sötétben fotóztam kézben tartott fényképezőgéppel, és így is kizárólag éles képeket kaptam. Nagyon szeretem a mozgás szabadságát, amikor fényképezek, és azt, hogy finom módosításokat végezhetek, hogy lássam, hogyan változtatja az meg a felvétel perspektíváját. Az állvány használata ebben a tekintetben nagyon korlátozó lehet, és még egy dolog, magaddal kell vinni.”

Verity a kihívásra készített képei megmutatják, hogy milyen kreatív lehetőségeket nyújt ez a két kompakt és könnyű objektív. „Lenyűgözött ezeknek az objektíveknek a minősége és sokoldalúsága, és az, hogy milyen közelre tudnak fókuszálni” – mondja. „Új lehetőségeket nyitnak meg a teljesen eltérő és szokatlan perspektívákhoz a tájfotózás terén. Szó szerint közelebbről is megnézheted a témát, és sokkal többet láthatsz belőle.”



Írta: Matthew Richards

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek