A díjnyertes fotós, Verity Milligan szenvedélye a tájfotózás. Gyakran kel fel már napfelkelte előtt, és a szabadba indul. „Nagy rajongója vagyok a reggeleknek, különösen a ködös reggeleknek” – mondja. „Annyira hangulatosak. Szeretek hajnal előtt felkelni, és a „kék órában” fotózni, amikor a nap még a horizont alatt van.”
Verity a Canon fényképezőgépek és L sorozatú objektívek irigylésre méltó választékával rendelkezik, de hogy bemutassa, mi minden lehetséges egy pár kompakt és könnyű objektívvel, vállalta a kihívást, hogy mindössze egy zoom és egy fix fókusztávolságú objektívvel – a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM és az RF 24mm F1.8 MACRO IS STM segítségével – tájképeket örökítsen meg különböző perspektívákból a gyönyörű Lake Districtben, Cumbriában, Angliában.
„A megfizethető árú objektívek minősége és teljesítménye jelentősen javult, mióta elkezdtem fotózni” – mondja Verity. „Az üveg minősége nagyon jó, és mindkét objektív nagyon érzékeny. Amit azonban a leginkább szeretek bennük az, hogy mennyire kicsik és kezelhetők. Csak bepakolok egy fényképezőgépet, meg ezt a két objektívet, és indulhatok is tájfotózni.”
TÁJFOTÓZÁS
Két objektív, kétféle nézet tájfotózáshoz
Két objektív, két nézőpont
„A tájfotózás egyik legnagyobb kihívása, hogy másképp láttass dolgokat, és így olyan képeket készíts, amelyek nem hasonlítanak mindenki máséira” – magyarázza Verity. „Ezért lehet annyira hasznos a különböző nézetű objektívek használata.”
A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM azoknak az amatőr fotósoknak készült, akik sokoldalú, ultranagy látószögű zoommal szeretnék bővíteni EOS R rendszerű fényképezőgépre épülő szettüket. Az 5,5 fokozatú optikai képstabilizátor tökéletes a lenyűgöző látképeket készítéséhez, így rázkódásmentes képek készíthetők akkor is, ha kézből vagy gyenge fényviszonyok mellett készítesz tájképet. Kompatibilis EOS R rendszerű vázzal, amilyen például az EOS R5, akár 7 fokozatú képstabilizálás is használható. Ez az objektív közeli felvételek készítésére is nagyszerű, a kézi élességállítási móddal pedig rendkívüli részletességet és lenyűgöző élességet biztosít akár 12,8 cm-ig (0,52x-es nagyítás).
A mindössze 270 g tömegű, kis méretű, könnyű Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM a nagy látószöget gyors rekesznyílással kombinálja, így gyenge megvilágítás mellett is kreatív felvételek készíthetők vele. Az 5 fokozatú optikai képstabilizátor hosszabb záridőt tesz lehetővé kézből készített felvételek esetén, ami kompatibilis EOS R vázzal 6,5 fokozatra nő. A 14 cm minimális fókusztávolsággal (0,5-szörös nagyítás vagy fél-életnagyság) rendelkező közelképekhez is kiváló, így a környezetében is megmutathatod a témát.
Kiterjedt tájképek a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM segítségével
Verity a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM segítségével készített néhány lenyűgöző felvételt az idilli Buttermere-ről és a Northern Fells gyönyörű lejtőiről. „Ez az objektív az igazán nagy kiterjedésű tájképekhez a leghatásosabb” – magyarázza. „A szélesebb látószög egyszerűen verhetetlen a nagy tájak és a hatalmas, drámai égbolt megörökítéséhez.”
A tájképek megkomponálásakor a távoli táj és az előtér közötti kapcsolat kulcsfontosságú. „Úgy szeretném végigvezetni a néző szemét a felvételen, hogy a kép ne legyen túl rendezetlen” – mondja. „Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az előtér és a háttér között. Ez mélységet ad a képeknek.”
Az RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM sokoldalúsága igazán lenyűgözte Verity-t a tájképek fotózása során, valamint a kreativitás terén is. „A tájkép-orientált fókusztávolságok óriási választékát kínálja. A zoomtartomány mindent lefed, amire szükségem van, és lenyűgöző a kihívást jelentő terepeken, amikor fizikailag nem érem el azt a helyet, ahol a fix fókusztávolságú objektív segítségével szeretnék fotózni.
„A rendkívül széles látószöget ráközelítési lehetőséggel kombinálja. Nagyon közel férkőzhettem, és a kép közepén boglárkákat tudtam fotózni, elmosódott környező területekkel a kontextus kedvéért.”
A részletek megörökítése a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM segítségével
A gyapotfű fotózása közben hirtelen egy szitakötő repült a képbe, a Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM makró képességei pedig lehetővé tették Verity számára, hogy nagyon közel kerüljön a témához néhány részletes felvétel erejéig, f/3 körüli értéken fényképezve, a háttér elmosásával kiemelve a szitakötőt, megőrizve közben a táj gyönyörű színeit.
„Nagyszerű, hogy ez a lehetőség ott van a táskádban” – mondja Verity. „Segít emlékezni arra, hogy a tájfotózás nem csak a monumentális tájképek megörökítéséről szól.”
Verity imádta az objektív fix fókusztávolságát és azt mondta, hogy nagyon hasznosnak találta a zavaró tényezők elkerülésében, valamint a kompozícióra való koncentrálásban. „A rögzített fókusztávolság arra ösztönöz, hogy jobb fotós légy” – teszi hozzá. „Számomra inkább ez a kreatív objektív. Amikor pedig minden összejön, ragyogó tájképeket készít.”
A kreatív lehetőségek maximális kihasználása
Egy ideális világban sokféle forgatókönyvnek megfelelő objektívet hordana magával tájképek készítéséhez, de Verity úgy találta, hogy a Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM és az RF 24mm F1.8 MACRO IS STM nagyjából az összes fotózási igényét fedezi. „Mindkét objektív rengeteget tud nyújtani bárkinek, aki megbarátkozott már a fényképezőgépével és többet szeretne tőle, mint amit a szett objektívje nyújtani tud” – mondja. Ide tartoznak a Canon EOS R rendszerű APS-C fényképezőgépek felhasználói is, akiknek szintén előnyös a zoomobjektív szélesebb látószöge és a fix fókusztávolságú objektív nagyobb rekeszértéke.
„A Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM hatalmas látószögeivel lehetővé teszi a fotósok számára, hogy a tájat különböző módon lássák, és valóban kibontakoztathassák kreativitásukat” – teszi hozzá Verity. „A Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM makró képessége a világos f/1.8 rekeszértékkel kombinálva izgalmas új kreatív lehetőségeket kínál.”
Verity-t különösen lenyűgözte a két objektív AF képessége, és az, ahogyan az objektívek képstabilzátora az EOS R5 IBIS rendszerével együttműködik. „A képstabilzálás hihetetlenül jól működik” – mondja. „Nem hiszem el, hogy egyetlen homályos képem sem lett a két nap fotózás során, még úgy sem, ha meglehetősen szűk rekesznyílást és hosszú záridőt használtam kevés fény mellett. Időnként szinte teljes sötétben fotóztam kézben tartott fényképezőgéppel, és így is kizárólag éles képeket kaptam. Nagyon szeretem a mozgás szabadságát, amikor fényképezek, és azt, hogy finom módosításokat végezhetek, hogy lássam, hogyan változtatja az meg a felvétel perspektíváját. Az állvány használata ebben a tekintetben nagyon korlátozó lehet, és még egy dolog, magaddal kell vinni.”
Verity a kihívásra készített képei megmutatják, hogy milyen kreatív lehetőségeket nyújt ez a két kompakt és könnyű objektív. „Lenyűgözött ezeknek az objektíveknek a minősége és sokoldalúsága, és az, hogy milyen közelre tudnak fókuszálni” – mondja. „Új lehetőségeket nyitnak meg a teljesen eltérő és szokatlan perspektívákhoz a tájfotózás terén. Szó szerint közelebbről is megnézheted a témát, és sokkal többet láthatsz belőle.”
Írta: Matthew Richards
Kapcsolódó termékek
-
Ultranagy látószögű zoomobjektív
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompakt és könnyű 15–30 mm-es RF zoomobjektív, amely tökéletes utazáshoz, beleértve a városképek, tájképek, építészeti fotók készítését és az útközben történő vlogolást. -
Nagylátószögű prímobjektív
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakt, könnyű, 24mm-es prím objektív, amely ideális tájképek, vlogok és belső terek fotózásához, valamint nagyszerű makrófelvételek készítéséhez is. -
Tükör nélküli fényképezőgépek
EOS R6
Mindegy mit és hogyan fényképezel, az EOS R6 révén olyannyira szabadjára engedheted kreativitásod, mint még soha.
Kapcsolódó cikkek
-
TÁJFOTÓZÁS
Profi tippek tájfotózáshoz
Fedezd fel azokat a fotózási technikákat, amelyek segítségével új szintre emelheted tájképeidet.
-
TERMÉSZETFOTÓZÁS
Egy vadvilágvisszatelepítési projekt dokumentálása
Egy fotós és egy szakértő megosztja, hogyan segített visszaállítani a természetet és új életre kelteni a vadvilágot és a tájat a környezetükben.
-
TÁJFOTÓZÁS
A kézi tájfotózás alapjai
Tudd meg, hogyan készíthetsz lélegzetelállító tájképeket állvány nélkül.
-
A SZERKESZTÉS ALAPJAI
Hogyan szerkesszük a nyomtatásra szánt tájképeket?
Szerkesztőtechnikák, melyekkel a festői képek műalkotásokká változtathatók.