SPORTFOTÓZÁS

Egynapos fotózás egy profi akció- és sportfotóssal

A szárnyát bontogató fotós, Deborah egy akcióval teli napot tölt Jean-baptiste Liautard Canon nagykövettel, aki egy izgalmas hegyi kerékpározás minden pillanatát megörökíti.
Két fotós egy vakmerő ugrást végző hegyi kerékpárosról készít képet, az előtérben pedig fűszálak láthatók.

A gyorsan mozgó téma megörökítése komoly kihívásnak tűnhet kezdő fotósként. Milyen kamerabeállításokat érdemes használnod? Hogyan kellene fókuszálnod az objektívvel? Mely technikák biztosítanak tűéles eredményeket?

A franciaországi Lyonban élő fiatal fotós, Deborah nagy rajongója az akció- és sportfotózásnak, és alig várta, hogy választ kapjon ezekre a kérdésekre.

„Nagyon sokat küzdöttem a fókuszálással és a keretbe foglalással” – magyarázza. „Meg szeretném tanulni a megfelelő technikákat, hogy a téma éles legyen, és tudni szeretném, hogyan válasszam ki a tökéletes szöget az akciójelenetek fotózása során.”

Annak érdekében, hogy segítsünk Deborah-nak profibbá válni a gyorsan mozgó akciójelenetek fotózásában, összehoztuk őt Jean-baptiste Liautard (Jb) Canon nagykövettel és elismert kerékpárosfotóssal egy akciójelenetekkel teli fotózáshoz, ahol a francia slopestyle kerékpárost, Jéremy Berthiert kapták lencsevégre.

Jb általában Canon EOS R5 fényképezőgépet használ, de annak bizonyítására, hogy nincs szükség profi felszerelésre profi hatású képek készítéséhez, a párosnak egy Canon EOS RP fényképezőgépet és egy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívet adtunk a munkához.

Tudd meg, hogyan birkózott meg Deborah a kihívásokkal, és olvasd el Jb legfontosabb tippjeit a fotózáshoz.

1. Kommunikálj a fotózás alanyával

Három ember látható egy fából készült platformon, és fényképeket néznek egy Canon EOS RP fényképezőgépen. Közülük ketten ülnek, az egyikük pedig bukósisakot visel és egy hegyi kerékpárnak támaszkodik.

A legjobb eredmények eléréséhez kulcsfontosságú, hogy mindent megbeszéljünk az alannyal. „Egy ilyen stílusú képnek az a célja, hogy a lehető legjobban mutassa be az akciót” – mondja Jb. „Ha tehát a sportoló négy méter magasra ugrik, de a képen ez csak egy méternek tűnik, akkor az nem jó akciófelvétel. Lehet, hogy maga a fénykép jó, de a kerékpárosnak nem fog tetszeni, és az a lényeg, hogy végső soron mindenki elégedett legyen.”

Egy sötét árnyékban álló figura képe a Canon EOS RP fényképezőgép változtatható képszögű képernyőjén.

Jb azt javasolta Deborah-nak, hogy irányítsa az alanyt, azaz mondja el neki, hogy hova nézzen és mit tegyen. „Így mindent kézben tudsz tartani, még akkor is, ha az akció természetes módon bontakozik ki – a tökéletes kép elkészítéséhez a titok a kis részletek összehangolásában rejlik” – mondja.

„Ha a fényképezőgép nem rendelkezik kiemelkedően nagy sorozatfelvétel-készítési sebességgel, akkor pontosan a megfelelő pillanatban kell megnyomnod az exponálógombot” – mondja Jb. „E tekintetben az is elég hasznos lehet, ha ismered egy kicsit az adott sportágat. Vegyétek át a dolgokat a kerékpárossal, és beszéljétek meg, hogy milyen trükköket fog csinálni, milyen magasra fog ugrani, és mit gondol, milyen szögből fog a legjobban kinézni az akció.”

Deborah egyetért vele: „Jb elmagyarázta, mennyire fontos, hogy kommunikáljunk azokkal, akikkel együtt dolgozunk, és elmondjuk egymásnak, milyen elvárásaink vannak. A fotózás során a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy lépést tartsak az alany sebességével. Jeremy tesztfotóinak elemzésével sikerült felülkerekednem ezen, így a következő próbálkozásnál már képes voltam előre látni a megfelelő pillanatot az exponálógomb megnyomására.”

Ne felejtsd el kiaknázni a fényképezőgépedben rejlő technológiát se. Ha sikerül jól kommunikálni az alannyal, és a fényképezőgépet a leggyorsabb meghajtási beállításra teszed, akkor nagyobb eséllyel örökítheted meg azt a pillanatot, amikor minden alkotóelem megvan egy kiváló akciófelvételhez. „Rendkívül fontos, hogy a felvételsorozatot rugalmasan meg tudd osztani a sportolóval annak érdekében, hogy a legjobb képkockát tudjátok kiválasztani, mivel a fotós és az alany szempontjából is tökéletesnek kell lennie a pozíciónak és az akciónak” – magyarázza Jb.

2. A lehető legtöbb dolog kézben tartása

Jean-baptiste Liautard Canon nagykövet egy olyan férfiről készít képet egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, aki egy vidéki úton trükköket mutat be kerékpárján.

Jb azt mondja, hogy szereti „túltolni” a fehéregyensúlyt, hogy kihangsúlyozza a meleg színeket este, ezért megmutatta Deborah-nak, miként érheti ezt el egy magasabb színhőmérséklet kézi beállításával a Canon EOS RP fehéregyensúly menüjének K (Kelvin) opciójában.

Egy hegyi kerékpáros egy úton lefelé menet közben ugrat.

„Ennél a fényképnél megkértem Jeremyt, hogy sárga és barna ruhát viseljen, mert úgy éreztem, ezek a színek jól kiegészítik a hátteret” – mondja Jb. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívvel és 1/2500 mp, f/1,8, ISO 200 beállításokkal készült. © Jean-baptiste Liautard

Bár az időjárást nem tudod irányítani, Jb szerint mindent meg kell tenned azért, hogy a fotózás többi elemét ne bízd a véletlenre. „Próbáld meg előre látni a lehetséges problémákat, és a lehető legtöbb dolgot kézben tartani. Például a fotózás előtti napokban komoly esőzések voltak, ezért az egyik ugratóról nem lehetett lendületesen elrugaszkodni. Ennek megoldásához az ugrató emelkedőjébe egy gödröt ástunk, és tüzet gyújtottunk benne, hogy a talaj néhány óra alatt kiszáradjon.”

Az akciósportok fotózásának egyik viszonylag legkönnyebben szabályozható része a sportoló ruháinak megválasztása. „Próbálj meg olyan színeket választani, amelyek harmóniát eredményeznek, vagy éppen fokozzák a kontrasztot. Ha például zöld a háttér, akkor válassz piros vagy fehér ruhát, amely valóban kiemeli a kerékpárost.”

3. Állíts be rövid záridőt

Egy fénykép a Canon EOS RP fényképezőgép tetejéről, a fókusz pedig a fényképezőgép módválasztó tárcsáján van.

Jb azt tanácsolja, hogy válts kézi expozíciós üzemmódra a kamerabeállítások teljes körű vezérléséhez. Ha még kezdő vagy az akciójelenetek fotózásában, akkor az a legjobb, ha viszonylag nagy fényben készítesz képeket, mivel így szabadabban kísérletezhetsz.

Egy kerékpáros egy nagyot ugrat, amelynek csúcspontja közel van a közeli fák tetejéhez.

A rövid záridő elengedhetetlen ahhoz, hogy a részletek élesek maradjanak a mozgásban lévő sportoló fényképezése közben. A kép egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, illetve egy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektívvel és 52 mm, 1/1000 mp, f/7,1, ISO 1250 beállításokkal készült. © Jean-baptiste Liautard

A megfelelő zársebesség kiválasztása létfontosságú volt ezen a képen. „A kerékpározás valószínűleg az egyik leggyorsabb sport, amit csak fotózni lehet” – mondja Jb. „A kerekek olyan gyorsan forognak, hogy 1/800 másodpercnél hosszabb záridő esetén nehéz éles képet készíteni a küllőkről. Ha elegendő a fény, legalább 1/1000 másodperces beállítást ajánlok.”

Az ilyen gyors zársebesség beállítása problémát jelenthet, ha a fényviszonyok gyengülnek, de a nagy maximális rekeszértékkel rendelkező „gyors” objektívek, mint például a Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM használata további lehetőségeket kínál. „Előfordulhat, hogy játszanod kell a rekeszértékkel és az ISO-beállítással, hogy jó legyen az expozíció ilyen rövid záridő mellett” – magyarázza JB. „De olyan is lehet, hogy azért nem szeretnél gyenge fényviszonyok mellett maximális rekeszértékkel fényképezni, mert azt szeretnéd, hogy az előtér kevésbé legyen elmosódott. Ebben az esetben az ISO-érzékenység növelésével még mindig elkaphatod az akciót.”

Ennek ellenére JB azt javasolja, hogy a legjobb képminőség elérése érdekében tartsd a lehető legalacsonyabb szinten az ISO-értéket, így Deborah ISO 100-as értékkel kezdett. „Akkor rövid záridőt választottam” – mondja. „Majd beállítottam a rekeszértéket és az ISO-értéket, hogy elérjem a kívánt expozíciót.”

4. Válaszd ki a megfelelő fókuszálási módot

Jean-baptiste Liautard Canon nagykövet a fűben kuporog Deborah mellett, és a változtatható képszögű képernyőt mutatja neki egy Canon EOS RP fényképezőgépen.

Ahogy azt JB kifejtette Deborah-nak, az autofókusz és a Canon EOS RP változtatható képszögű képernyője rendkívül hasznos lehet, mivel megkönnyíti az éles felvételek készítését akkor is, ha a fényképezőgépet kényelmetlen szögben tartod.

A sportfotózás egyik legnagyobb kihívása a gyorsan mozgó sportoló fókuszba hozása. JB azt tanácsolja, hogy bár egy gyors autofókusszal rendelkező fényképezőgép gyakran elengedhetetlen az akciójelenetek rögzítéséhez, a kézi fókuszra váltással egységes eredményeket érhetsz el, amikor kiszámítható és megismételhető sporttrükköket fényképezel.

„Ha jól ismered a sportágat, és pontosan tudod, hogy a kerékpáros hol éri el a csúcspontot a trükk közben, akkor kézzel előre fókuszálhatsz az objektívvel arra a pontra” – mondja. „A dolgok megkönnyítése érdekében kérd meg az alanyt, hogy álljon pozícióba a trükk helye alatt, majd nagyítsd fel 10-szeresére az élőképes felvételt, hogy pontosan rá tudj fókuszálni.” Az akciójelenet objektívtől mért fókusztávolsága elvileg nem változik, ha a fényképezőgép szöge ugyanaz marad, tehát nem befolyásolja a fókuszt. Ha azonban a fényképezőgép felfelé van döntve, a fókusztávolság változni fog, és ha a mélységélesség elég kicsi, akkor kívülre kerül a fókusz.

„Ha az akciójelenet kiszámíthatatlan, mint például a downhill kerékpározás esetében, akkor biztosan kihasználnám a Servo autofókusz előnyeit.”

Deborah azt mondja, hogy többszöri próbálkozásra sikerült élesen fókuszált képeket készíteni, mivel nem volt hozzászokva ehhez a technikához. „Az akciójelenet előtt egy olyan témára állítottam be az autofókuszt, amely ugyanolyan távolságra volt, mint ahogy Jérémy trükkje esetében számítottam, majd kézi fókuszra kapcsoltam az objektívet, hogy ne változzon a pozíciója” – magyarázza.

5. Légy a saját szerencséd kovácsa

Egy fiatal nő egy hosszú fűvel benőtt területen egy maroknyi füvet tart a fényképezőgépe elé, a távolban pedig két kerékpáros látható egy rámpa tetején.

Ha saját előteret hozol, lehetőséged van arra, hogy a legjobb szögből készítsd el a felvételeket.

Egy hegyi kerékpáros ugrat egy napsütéses napon, a kép előterében pedig fű látható.

A Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektív f/1,8-es maximális rekeszértéke mellett a fű mutatós keretet biztosít Jeremy ugrásához. A fotó egy Canon EOS RP fényképezőgéppel, valamint 1/4000 mp, f/1,8 és ISO 100 beállításokkal készült. © Jean-baptiste Liautard

Jb megtanította Deborah-nak annak fontosságát, hogy mindig gyorsan kell gondolkodnia, amikor a dolgok nem a tervek szerint alakulnak. „Elmagyaráztam, hogy szeretek a kép előterébe olyan részleteket foglalni, mint az ágak és levelek, mivel ezek mélységet és háromdimenziós jelleget biztosítanak” – mondja. „Szerettem volna a fűszálak közül fotózni, de alacsony volt a fű, és egy kerítés is eltakarta volna az ugrásokat ebből az alacsony szögből. Úgyhogy fogtunk egy marék füvet, és az objektív elé tartottuk.”

Deborah számára ez egy teljesen új technika volt. „Az, hogy a növényzettel rejtsek el nem kívánt részleteket vagy jobb kompozíciót hozzak létre a fényképen, evidens megoldásnak tűnt, de ezelőtt még nem próbáltam meg így fotózni” – magyarázza. „JB azt mondta nekem, hogy ne habozzak felfedezni az összes helyet, hogy megtaláljam a tökéletes szöget – és ne tervezzem azt, hogy később majd szerkesztéssel csalok, hanem a kép elkészítése előtt használjam ki és módosítsam a környezetet a nekem megfelelő módon.”

Deborah boldogan és néhány remek sportképpel jött el a fotózásról – és remélhetőleg JB tanácsai neked is segítenek majd saját trükkfelvételeid elkészítésénél.

Emeld magasabb szintre az akciófotózást JB speciális technikáival*.

*Csak kiválasztott nyelveken érhető el.



Szerző: Marcus Hawkins

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek