Idén lesz húsz éve, hogy a Canon bemutatta első profi digitális tükörreflexes fényképezőgépét. A többi – esetünkben túlzás nélkül – már történelem: csak 2020-ban több mint 1,7 millió DSLR fényképezőt adott el a Canon, amivel magabiztosan őrzi vezető a helyét a kategóriában a világpiacon. A DSLR, azaz a digitális tükörreflexes fényképezőgép alapjaiban formálta át a fotózás világát és nyitotta meg azt több tízmillió ember és egy új generáció számára.
Közéjük tartozik Martin Wanda is, akinek az első digitális fényképezőgépe egy EOS 20D volt, melyet nem sokkal később egy EOS 5D követett. “Húszéves voltam, amikor megvettem az akkoriban a profiknak készülő 5D-t. Egyetemista voltam, így a gépvásárláshoz a leginkább partifotós munkáimmal keresett összes pénzem mellett Édesapám anyagi segítségére is szükségem volt. Az 5D-t az első perctől kezdve nagyon szerettem és nyolc évig használtam. Mai napig megvan, sőt a legtöbb feladatra most is megállná a helyét.”
CIKK
Szerelem első látásra: Martin Wanda és a profi Canon fényképezőgépek kapcsolata
A Londonban élő magyar fotós a Canon európai nagyköveteként számos profi tükör nélküli gépet kipróbált az utóbbi időben, többek között a tükörnélküli full-frame EOS R6 bemutató előtti tesztfotózásán is részt vett. “Elképesztően izgalmas helyszíneken – mint például a Keresztapa egyik helyszínéül is szolgáló Teatro Massimóban – fotózhattunk, de balett-táncosokat is fotóztunk Palermo csodálatos utcáin. A cél az volt, hogy minél komolyabb kihívás elé állítsuk a fényképezőgépet – leginkább a kevés fény okán –, amiből aztán olyan képek születhetnek, amiket később megmutathat a Canon a gép iránt érdeklődőknek” – árulta el Wanda.
Az EOS R6-tal szerzett rendkívül pozitív tapasztalatai ellenére a magyar divatfotósnak továbbra is a klasszikus tükrös profi gép, az EOS-1D X Mark III maradt a kedvence. “Szerelem volt első látásra. Kimondottan szeretem, hogy a profi DSLR gépek nagy és viszonylag súlyos tárgyak, ilyenkor mindig az az érzésem támad, hogy ezeket egy háborús bevetésre készítették. A masszív felépítés nem csak látszat, ezek a gépek jól bírják az esőt, a port és még azt is, ha olykor véletlenül leejtik őket.”
A masszív felépítés mellett Wanda azért kedveli a tükörreflexes EOS-1D X Mark III-at, mert ezen keresztül át tudja adni azt a hangulatot, amit szeretne. “Nagyon szeretek természetes fényben fotózni és vonzódom az ódon, sötétebb terekhez, ahová legfeljebb egy kisebb ablakon keresztül szűrődik be fény, amiben jól kivehetően látszódnak a levegőben úszó porszemek. Ilyen körülmények között egy fényerős objektív mellé az sem árt, ha érzékenységben feljebb tudok menni anélkül, hogy az rontaná a képek minőségét. Sem az állvány, sem a fix objektívek nem az én világom, inkább dinamikusan szeretek fotózni. Nemrég egy esős napon estefelé fotóztam egy zenekart egy házban, és az EOS-1D X Mark III-mal még tízezres ISO mellett is szuper képeket tudtam készíteni. Nekem ez hatalmas segítség és fantasztikus, hogy ma már itt tart a profi fotótechnika.”